Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 18.04 näyttöasetukset antavat vain peilauksen (RATKAISTU)  (Luettu 3388 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kubuntu 18.04 sovelluksessa kaikki sovellukset peilautuvat kahdelle näytölle. Aikaisemmin saatoin siirrellä ohjelmia näyttöjen välillä, mikä on mielestäni paras asetus. Miten asetukseni yhtäkkiä muuttuivat, en osaa sanoa. Mahdollisesti painoin jotain näppäintä vahingossa. Menin sen jälkeen tietenkin näytön asetuksiin, mutta siellä ei ollutkaan enää mahdollisuutta valita joko peilaa näytöt tai laajenna näyttö toiseen näyttöön. Nyt olen jälleen Windowsissa, jossa voin kyllä jatkaa kesken olevaa kirjoitustyötäni, mutta paras työpöytien ja näytön järjestely on Kubuntussa.

Jos joku osaa neuvoa, miten saan takaisin oikean näyttöasetuksen, palaan takaisin Kubuntuun. Muussa tapauksessa minun on jatkettava täällä ja kun tulee sopivasti aikaa, asennan Ubuntun uudelleen joko Kubuntuna, Neonina tai uusimpana Ubuntuna. Mutta mieluiten haluaisin saada näyttöasetukseni takaisin Kubuntuun.
« Viimeksi muokattu: 02.04.19 - klo:09.53 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 näyttöasetukset antavat vain peilauksen
« Vastaus #1 : 01.04.19 - klo:11.39 »
Eikö kukaan todellakaan keksi, mistä voi olla kysymys, kun Kubuntu ei anna asetusta laajenna näyttö toiseen monitoriin? Ennen se on aina ollut näyttöasetuksissa ja minulla se vain yhtäkkiä katosi. Mistä siinä on kysymys? Onko todella koko ohjelman uudelleenasennus ainoa vaihtoehto? Ja onko mitään takuuta siitä, että niin ei tapahdu uudelleen?

Minä käytän kahta näyttöä myös kirjoittaessani. Toisella on materiaalia siihen, mitä kirjoitan ja toisella vain kirjoitan. Editoinnissa, se on kuitenkin melkein välttämätön ominaisuus, jos on vähänkin isompi työ edessä. Näyttöjen peilaaminen ei sovi kumpaankaan, koska siinä sekä tiedostot että ohjelmat ovat vain tuplana.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 näyttöasetukset antavat vain peilauksen
« Vastaus #2 : 01.04.19 - klo:12.44 »
NVidian suljettua ajuria käyttäessä asetukset on paras tehdä Nvidia X Server Settings (nvidia-settings) -ohjelman kautta, X Server Display Configuration -välilehdellä. Näytä vaikka kuvakaappaus siitä, jos on jotain epäselvää.


Minä käytän kahta näyttöä myös kirjoittaessani. Toisella on materiaalia siihen, mitä kirjoitan ja toisella vain kirjoitan. Editoinnissa, se on kuitenkin melkein välttämätön ominaisuus, jos on vähänkin isompi työ edessä. Näyttöjen peilaaminen ei sovi kumpaankaan, koska siinä sekä tiedostot että ohjelmat ovat vain tuplana.

Usean näytön käyttäminen on aina hieman bugialtista, koska suuri osa kehittäjistä käyttää vain yhtä näyttöä. Suosittelen yhtä isoa 4k-näyttöä, jos kaipaa paljon työtilaa. 30 tuumaa on itselleni sopiva normaaliin työpöytäkäyttöön, tai mielellään vielä isompi, jos olisi mahdollista kasvattaa katseluetäisyyttä.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Kubuntu 18.04 näyttöasetukset antavat vain peilauksen
« Vastaus #3 : 01.04.19 - klo:13.27 »
Menin sen jälkeen tietenkin näytön asetuksiin, mutta siellä ei ollutkaan enää mahdollisuutta valita joko peilaa näytöt tai laajenna näyttö toiseen näyttöön.

En oikein tiedä, missä näkymässä olet, koska minusta Plasman näyttöasetuksissa ei edes ole tuollaisia vaihtoehtoja! Kieltämättä minulla on eri käyttis alla ja luultavasti eri Plasman versio, mutta minulla näkymä on tämmöinen:

pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 näyttöasetukset antavat vain peilauksen
« Vastaus #4 : 01.04.19 - klo:14.27 »


Eihän tästä kuvasta saa mitään selvää näin. Olen yriottänyt Spectaclella kaapata ja kaappaus onnistuu paitsi että kun kopioin sen alla on valtava musta tausta joka peittää kaiken. Ei tullut edes sitä. Jostain syystä en saa kaappausta näkymään tässä kuvana. yritin kopioida ja sitten liittää tähän. Ei onnistunut. Eikä tiedostostostakaan hakeminen onnistunut. Nyt olen poissa pari tuntia.
« Viimeksi muokattu: 01.04.19 - klo:14.29 kirjoittanut Pontus12 »

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 näyttöasetukset antavat vain peilauksen
« Vastaus #5 : 01.04.19 - klo:15.20 »
Kaappasitko suorakulmaisen alueen ja liitit sen näin:

Edit1: Ilmeisesti et, koska ei näy liitteen merkkiä. Siellä on erikseen myös kuvan liitäminen, mutta se ei ainakaan minulla toimi. Mutta kun nyt katson, niin ainakin SuperOscarilla se toimii.

Edit2: Erillinen kuvan liitäminen toimiikin kuvanjakopalvelun kautta. Olisihan sen pitänyt jo aikaisemminkin huomata, kun vie hiiren osoittimen kuvan päälle, niin näkyy polku tiedostoon.
« Viimeksi muokattu: 02.04.19 - klo:09.42 kirjoittanut mpiso »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 näyttöasetukset antavat vain peilauksen
« Vastaus #6 : 02.04.19 - klo:09.52 »
Kiitos selvennyksistä. Varsinainen ongelmani selvisi, kun eräs kaverini tuli käymään ja hän huomasi, että molemmat monitorit olivatkin asetuksissa päällekkäin, jolloin näytti siltä, että vain yksi monitori oli käytössä. Sitä en osaa sanoa, miksi avatut ohjelmat näkyivät molemmilla näytöillä. Hän käänsi päällimmäisen sivuttain, jolloin sen takana ollut näyttö tuli näkyviin. Loppu olikin vain niiden siirtäminen oikeille paikoille ja vinossa olevan takaisin suoraksi, jolloin näytöt näkyivät kuten Super-Oscarin lähettämässä kuvassa.

Vanha sananparsi on edelleen hyvä ohje: älä mene merta edemmäksi kalaan.
« Viimeksi muokattu: 02.04.19 - klo:10.28 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 näyttöasetukset antavat vain peilauksen
« Vastaus #7 : 02.04.19 - klo:10.26 »
Kiitos selvennyksistä. Varsinainen ongelmani selvisi, kun eräs kaverini tuli käymään ja hän huomasi, että molemmat monitorit olivatkin asetuksissa päällekkäin, jolloin näytti siltä, että vain yksi monitori oli käytössä. Sitä en osaa sanoa, miksi avatut ohjelmat näkyivät molemmilla näytöillä.

Juuri siksi, että näytöt oli asetettu päällekkäin, näyttämään päällekkäistä osaa työtilasta.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Niinpä tietysti. Ajattelin, että siihen olisi monimutkaisempi selitys. Kiitos.