Kirjoittaja Aihe: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla  (Luettu 4740 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« : 24.03.19 - klo:16.48 »
Minulla on ennenkin ollut vaikeuksia palveluntarjoajani kanssa, koska siinä on ongelmana, että sen varmennetta ei hyväksytä ja minun on aina pitänyt hyväksyä poikkeus. Posti kulkee Englannissa pienen matkan suojaamattomana. Webhotellin osoite on: internetosoite.com. Valitsin sen aikoinani, koska se ilmoitti tukevansa linuxia. Posti on kuitenkin tähän asti toiminut, mutta nyt on ilmennyt vaikeuksia. Ehkä turvajärjestelmät ovat tarkemmat. Ongelma sen suhteen ei ole vain Kubuntussa, vaan myös Windowsissa. Sieltä sain kuitenkin postini lähtemään.

Kiusallisinta Kontactissa on, että vaikka tallennan salsanan, se kysyy sitä nyt aina uudestaan. Kun teen niin, se lähettää postin, mutta sitten tulee ilmoitus:
"Viestiä ei voitu välittää. Palvelin sulki yhteyden"

Tämä pännii jo tosissaan. Ehkä minun pitäisi vaihtaa palveluntarjoaja. Mutta ongelmia on Kubuntussakin kuten Dolphinissa, josta olen kirjoittanut toisessa aiheessa. Se panee miettimään, onko vika Kubuntussa, vai onko se palveluntarjoajassa, vai onko se molemmissa?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #1 : 24.03.19 - klo:19.05 »
Tämä pännii jo tosissaan. Ehkä minun pitäisi vaihtaa palveluntarjoaja. Mutta ongelmia on Kubuntussakin kuten Dolphinissa, josta olen kirjoittanut toisessa aiheessa. Se panee miettimään, onko vika Kubuntussa, vai onko se palveluntarjoajassa, vai onko se molemmissa?

Dolphinin levyongelma tuskin liittyy mitenkään sähköpostiin.

Voithan aina käyttää Kubuntussa Thunderbirdiä, jos Windowsissa sait toimimaan sillä?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #2 : 24.03.19 - klo:19.23 »
Yhteyden salausasetukset ovat luultavasti väärin. Mene välilehdelle Asetukset > KMailin asetukset… > Tilit > valitse tili ja paina Muuta… > Lisäasetukset. Kokeile ensin Tunnista automaattisesti -painiketta. Jollei senkään jälkeen toimi, kannattaa varmaan selvittää ISP:ltä, onko käytössä STARTTLS vai SSL/TLS ja mikä portti.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #3 : 25.03.19 - klo:11.41 »
Gmaili ei vieläkään lähde ilman, että kirjoitan salasanan uudelleen. Katsoin ehdottamasi asetukset, enkä huomannut niissä mitään omituista. Klikkasin gmailin kohdalla "tunnista automaattisestia", mutta se ei vaikuttanut mihinkään. Lähettämäni maili löytyi paikaliset/outboxista ja viesti:" Viestiä ei voitu välittää. Palvelin sulki yhteyden"

En ymmärrä, mistä se on kiinni. Pitäisikö asentaa Thunderbird? Mutta miten? Sitä ei löydy Discoverista. Discover on muuten käsittämättömän hidas käynnistymään, vaikka se on ssd-levyllä.

Jossain keskustelupalstalla tosin voi olla neuvo Thunderbirdin asentamisesta, sillä kyselin sitä joskus, mutta siitä on jo pitkä aika. Kontact toimi ennen ihan ok, mutta nyt en ymmärrä, mistä nämä ongelmat johtuvat.


Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #4 : 25.03.19 - klo:11.53 »
Nyt muutin asetuksia gmailin smtp:lle, kun olin antanut sen itse hakea. Muutin ssl-lähetyksen tls-lähetykseksi eikä se enää herjannut. Onko postilaatikossa jokin rajoite viestin koolle? Tieten täytyy olla, mutta kuinka suuri? Joskus ennen 50 megan liite meni läpi Windowsissa, mutta nyt ei menny edes vähän alle 6 megan liite.

Paitsi että sama ilmoitus tuli sillekin hetken perästä.
« Viimeksi muokattu: 25.03.19 - klo:12.28 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #5 : 25.03.19 - klo:13.21 »
Google tai Kontact eivät hyväksy asetuksiani, enkä saa sieltä sähköpostia lähtemään. Olen nyt Windowsissa ja lähetin Thunderbirdillä mailini. Hieman turhauttavaa, kun jouduin vielä kirjoittamaan sen uusiksi.

Perusvika on internetosoite.com palvelussa, jonka maili-asetuksia sähköpostiohjelmat eivät hyväksy ilman, että vahvistan poikkeuksen turvallisuudesta. Voi olla että Kontact tai Kmail on siinä suhteessa vielä tarkempi. Vaihdan kyllä palveluntarjoajaa, mutta se vie oman aikansa, joten lienee viisainta asentaa Thunderbird. Kontact hyväksyi kuitenkin ennen postin lähettämisen, mutta jostain syystä ei enää. En ymmärrä, mikä sille on tullut.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #6 : 25.03.19 - klo:15.12 »
Kannattaa olla yhteydessä palveluntarjoajaan (eli ISP) ja selvittää heiltä oikeat asetukset, kuten SuperOscar ehdotti. Vai oletko jo sen tehnyt, eikä siltikään toimi.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #7 : 25.03.19 - klo:15.41 »
Olen tehnyt sen. Sekä ssl että tsl pitäisi toimia, mutta varmennetta ei hyväksy yksikään postiohjelma, ellen vahvista pysyvää poikkeusta. Sen olen yleensä aina tehnyt. Posti kulkee Internetosoite.com mukaan pienen matkaa suojaamattomana Englannissa ja poikkeus pitää vain vahvistaa. Vaihdan pian palveluntarjoajaa, sillä olen jo ottanut yhteyttä ja sopinut periaatteessa. Voi olla, että se ratkaisee ongelmat. Silti tällä nykyiselläkin palveluntarjoajalla on posti toiminut jo monta vuotta. Tosin eniten olen käyttänyt Thunderbirdiä.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #8 : 27.03.19 - klo:12.27 »
Vielä kerran Kontactista ja Kmailista. Posti kyllä tulee perille, mutta se ei lähde. Asensin Thunderbirdin ja siinä toimii samoilla asetuksilla kumpaankin suuntaan. Ihastuin Kontactin mmonipuolisuuteen, mutta sähköposti kulkee, jos sattuu kulkemaan. Aluksi saatuani joitakin neuvoja sen käytön suhteen, ohjelma mielestäni toimi hyvin, mutta sitten alkoi ilmetä ongelmia eikä posti mennyt perille, vaikka asetusten pitäisi olla kunnossa.

Thunderbird on hyvä ohjelma ja toimii sekä Windowsissa että Ubuntussa. Ehkä Kontact on vain tarkempi suojausten suhteen tai sitten siellä on joku asetus, joka on muuttunut ja jota minä en löydä.


mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #9 : 27.03.19 - klo:15.46 »
Tuolla toisessa viestissä kirjoitit tähän liittyen passfrasesta, tarkoititko pass phrase eli passilause. Se viittaa siihen, että olet lähettämässä salattua postia. Sinulta kysytään passilause jonka vastaanottajan pitää antaa jotta voi lukea postin. Oletko asentanut tuon laisen sähköpostien salauksen?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #10 : 27.03.19 - klo:18.05 »
Tällaisen virheilmoituksen löysin postista, joka ei lähtenyt: scdaemon tarkistus epäonnistui.

GnuPG-asetusten tarkistus epäonnistui. Virhekoodi: 1 Diagnostiikka: gpgconf: error running '/usr/lib/gnupg/scdaemon': probably not installed scdaemon:Smartcards:/usr/lib/gnupg/scdaemon:0:0:

Viitaisiko tämä johonkin asetukseen, joka on väärin

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #11 : 27.03.19 - klo:20.39 »
GnuPG on toinen ja nykyään suositeltu mahdollisuus tallentaa lompakon salasana – tosin vain, jos GnuPG havaitsee yksityisen avaimen ~/.gnupg-kansiossa. Käy mielessä, ettet vain ole luonut lompakkoa GnuPG-salasanalla, mutta kieltäytynyt sitten antamasta sitä kysyttäessä, jolloin posti ei tietenkään lähde?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #12 : 27.03.19 - klo:21.57 »
Olen kyllä saattanut tehdä niin vahingossa. Kun posti ei lähtenyt kokeilin luultavasti kaikenlaisia asetuksia. Menin katsomaan hakemistoa:

"
~/.gnupg$ ls -a
.  ..  private-keys-v1.d  pubring.kbx  trustdb.gpg "

Mitenköhän sen saa pois?
« Viimeksi muokattu: 27.03.19 - klo:22.39 kirjoittanut Pontus12 »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #13 : 28.03.19 - klo:06.01 »
Kokeilitko
Koodia: [Valitse]
mkdir -p ~/tmp
mv ~/.gnupg/* ~/tmp/.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #14 : 29.03.19 - klo:21.23 »
Näyttää siltä, että muut sähkpostit paitsi gmai toimivat. Poistin jopa kyseisen tilin ja asensin uudelleen, muta se meni heti automaattiasennukseen enkä pystynyt muuttamaan mitään. Windowsissa toimii ja Thunderbirdissä, mutta ei Kontactissa. Käytän siis Thunderbirdia. Valitettavasti en osaa raportoida niin, että siitä olisi hyötyä ohjelmoijille. Pahinta on se, että ei voi luottaa varmasti Kontactiin. Jos ongelma tulee muihinkin tileihin.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #15 : 29.03.19 - klo:21.35 »
Liekköhän kyse Gmailin käyttämästä OAuth-autentikoinnista. Josko se estää Kontactin toiminnan. Tuon voi kiertää sallimalla vähemmän turvalliset ohjelmat Gmailin/Google-tilin asetuksista. Parempi olisi tietenkin käyttää sitä OAuthia, mutta en tiedä osaako Kontact moista. Ja siis muihin tileihin tuo mahdollinen OAuth-tuen puuttuminen ei vaikuta, koska ne eivät sitä käytä.
« Viimeksi muokattu: 29.03.19 - klo:21.37 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #16 : 29.03.19 - klo:21.52 »
Liekköhän kyse Gmailin käyttämästä OAuth-autentikoinnista. Josko se estää Kontactin toiminnan. Tuon voi kiertää sallimalla vähemmän turvalliset ohjelmat Gmailin/Google-tilin asetuksista. Parempi olisi tietenkin käyttää sitä OAuthia, mutta en tiedä osaako Kontact moista.

Ahaa, tästäkö olisikin kyse… Gmail-tilin asettaminen on yhden lisämutkan takana. En ole varma, miten tuo Google-valtuutus saadaan jälkikäteen, mutta tili lisätään suunnilleen näin:

  • aloita tilin lisääminen tavalliseen tapaan) (esim. Asetukset | Lisää tili…, täytä kentät ja jätä rasti ruutuun ”Etsi tarjoajan asetukset internetistä”)
  • paina Seuraava, jolloin saat sivun, jolla pitää valita IMAP tai POP
  • ennen kuin etenet tästä minnekään, paina oikeassa reunassa olevaa painiketta Lisää tili
  • nyt avautuu pieni selainikkuna, joka vie sinut Googlen kirjautumissivulle; anna ensin sp-osoite ja paina Seuraava, sitten salasana ja taas Seuraava, sitten joudut kirjoittamaan vielä Google Authenticatorin antaman numeron, jos olet ottanut kaksivaiheisen varmennuksen käyttöön.

Tuon oleellisen viimeisen vaiheen jälkeen Gmail-tilinkin pitäisi toimia.

Toinen ratkaisu on käyttää Googlen kertasalasanaa; ohjeet siihen löytyvät jostain Googlen sivuilta.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #17 : 31.03.19 - klo:13.52 »
Yritin eilen testata postiohjelmia Kontactissa. Ensin tuntui siltä, että ne taas toimivat, mutta sitten gmail ilmoitti, että viestiä ei voinut lähettää. Domainini tarulinna.fi sen sijaan lähetti.

Pian domainini siirrettään toiselle palveluntarjoajalle, joten uskoisin, että viimeistään silloin postiongelmani häviävät. Kiitos neuvoista. Olen joka tapauksessa oppinut paljon Kontactista. Olisi muuten mielenkiintoista tietää, mitä mieltä olette, jos verrataan Evolutionia ja Kontactia. Periaattessahan ne tarjoavat samoja ominaisuuksia. Minä en koskaan onnistunut oikein hyvin Evolutionin ja Googlen kalenterin synkronoinnissa. Silloin kun Kontact toimi minulla, kaikki oli paikallaan.

Sille joka ei kunnolla osaa linuxia päivitykset saattavat aiheuttaa monia yllätyksiä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #18 : 01.04.19 - klo:12.48 »
Yritin eilen testata postiohjelmia Kontactissa. Ensin tuntui siltä, että ne taas toimivat, mutta sitten gmail ilmoitti, että viestiä ei voinut lähettää. Domainini tarulinna.fi sen sijaan lähetti.

Pian domainini siirrettään toiselle palveluntarjoajalle, joten uskoisin, että viimeistään silloin postiongelmani häviävät.

Mutta nythän kerroit, että sähköpostin lähettäminen oman domainisi tarulinna.fi:n kautta toimii, mutta gmail ei toimi. Domainin palveluntarjoajan vaihto ei tule ratkaisemaan gmail-asetusten ongelmaa.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Kontactin postiohjelma ei toimi kunnolla
« Vastaus #19 : 02.04.19 - klo:10.42 »
Tänään huomasi, että tarilinna.fi kauttakaan posti ei lähtenyt Kontactissa. Joko asetukset tai sitten se  minun palveluntarjoaja ilmeisesti aiheuttaa ongelman. Vaihto uudelle alveluntarjoajalle tapahtuu pian.