Kirjoittaja Aihe: Voinko jakaa Kubuntu 18.04 käyttäjätilini toisen henkilön kanssa?(RATKAISTU)  (Luettu 5750 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Voinko jakaa Kubuntu 18.04 käyttäjätilini vaimoni kanssa tai siirtää oman tilini (admintili) käyttöoikeudet hänelle? Kysymys voi tuntua kummalliselta, mutta haluaisin antaa vanhan koneeni vaimoni käyttöön ja säilyttää siihen jo asennetut ohjelmat ja ehkä osan tiedostoistani. Me jaamme keskenämme "salaisuudet" ja käytännössä minulla on aina ollut vapaa pääsy vaimoni tilille. En tosin lue koskaan hänen tiedostojaan ilman lupaa. Olennaista siis on, että meillä on täydellinen luottamus keskenämme, mutta minä ymmärrän huomattavasti enemmän tietokoneiden ja varsinkin Ubuntun tai Kubuntun päälle.

Koneessa on 500 gigan ssd-levy, joten en haluaisi laittaa siihen toista tiliä enkä asentaa jo toimivia ohjelmia uudelleen. Joitakin ohjelmia ehkä poistan, mutta suurimman osan jättäisin koneeseen. Ohjelmat eivät sinänsä ole kummallisia, vaan ubuntun ohjelmia. Kolme aktiviteettia Kuva, Multimedia ja Oletus eli toimisto.

Jos poistan oman käyttäjätilini, niin käsittääkseni minun asentamat ohjelmat poistetaan myös eikä vaimoni voi käyttää niitä. Vai olisiko mahdollista muuttaa minun käyttäjätilini vaimon nimelle, niin että hän voi käyttää sitä. Eli kyselyni ydin on siinä, että yritän selvitä mahdollisimman vähällä työllä.
« Viimeksi muokattu: 21.03.19 - klo:11.25 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Koneessa on 500 gigan ssd-levy, joten en haluaisi laittaa siihen toista tiliä enkä asentaa jo toimivia ohjelmia uudelleen. Joitakin ohjelmia ehkä poistan, mutta suurimman osan jättäisin koneeseen. Ohjelmat eivät sinänsä ole kummallisia, vaan ubuntun ohjelmia. Kolme aktiviteettia Kuva, Multimedia ja Oletus eli toimisto.

Jos poistan oman käyttäjätilini, niin käsittääkseni minun asentamat ohjelmat poistetaan myös eikä vaimoni voi käyttää niitä.

Järjestelmään asennetut ohjelmat eivät poistu käyttäjätilisi mukana.

Jokaisella käyttäjällä on myös omat, käyttäjän kotihakemistoon tallentuvat asetuksensa työpöytään ja eri ohjelmiin.


Vai olisiko mahdollista muuttaa minun käyttäjätilini vaimon nimelle, niin että hän voi käyttää sitä. Eli kyselyni ydin on siinä, että yritän selvitä mahdollisimman vähällä työllä.

Selviät vähimmällä työllä, kun luot vaimollesi uuden käyttäjätunnuksen. Voit antaa uudelle tunnukselle halutessasi myös pääkäyttöoikeudet. Oma tunnuksesi saa jäädä järjestelmään.
« Viimeksi muokattu: 20.03.19 - klo:12.28 kirjoittanut nm »

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Voithan aina nimetä olemassaolevan tunnuksen uudestaan.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Simppelein konsti mitä minä ajattelisin, luo käyttäjätili vaimollesi, anna ylläpito-oikeudet. Sitten luot ryhmän, johon lisäät molemmat tilit, ja säädät rekursiivisesti kotikansioiden käyttöoikeudet ryhmälle.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Yllä on sanottu oleellisin, mutta yhden jutun lisäisin: Unixin käyttöoikeusjärjestelmällä on ikävä tapa purra joskus odottamatta käyttäjää nilkkaan, koska se ei oikeasti perustu käyttäjätunnuksiin vaan numeerisiin ID-lukuihin.

Nyky-Linuxit myöntävät koneen ensimmäiselle (ja usein ainoalle) käyttäjälle tyypillisesti numeerisen ID:n 1000 (joskus 500 tai muuta, mutta useimmiten tosiaan 1000). Sitten isket ylläpitämääsi vaimon, äidin, siskon tms. koneeseen kiinni oman muistitikkusi etkä yhtäkkiä voikaan lukea omia tiedostojasi. Syynä on se, että tikun tiedostojen omistaja, UID 1000, et tällä koneella enää olekaan sinä vaan se ensisijainen käyttäjä. Itse voit olla vaikka 1001, aakkosnumeerinen käyttäjätunnus tismalleen sama kuin omassa koneessasi, mutta sillähän ei ole mitään väliä.

TL;DR: Jos koneen ylläpidosta huolehdit sinä, tee koneelle ensin oma tunnuksesi UID:lle 1000 ja vasta sitten pääasiallisen käyttäjän tunnus.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Nyky-Linuxit myöntävät koneen ensimmäiselle (ja usein ainoalle) käyttäjälle tyypillisesti numeerisen ID:n 1000 (joskus 500 tai muuta, mutta useimmiten tosiaan 1000). Sitten isket ylläpitämääsi vaimon, äidin, siskon tms. koneeseen kiinni oman muistitikkusi etkä yhtäkkiä voikaan lukea omia tiedostojasi. Syynä on se, että tikun tiedostojen omistaja, UID 1000, et tällä koneella enää olekaan sinä vaan se ensisijainen käyttäjä.

Toivoisin, että meillä olisi jokin keino käyttää modernia tiedostojärjestelmää muistitikulla tai ulkoisella kiintolevyllä siten, että laitteen liittänyt käyttäjä saisi pääsyn tiedostoihin. Valitettavasti se ei ainakaan tällä hetkellä onnistu mitenkään kätevästi.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Jotakin ymmärsin, tuskin kaikkea. Laitoin vaimolleni oman käyttäjätilin ja siinä on oma kotihakemisto. Luulen tämän riittävän meille, ainakin toistaiseksi. Kiitos kaikille. Minun osaltani tämä on ratkaistu, joten lisään sen aiheeseen.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Toivoisin, että meillä olisi jokin keino käyttää modernia tiedostojärjestelmää muistitikulla tai ulkoisella kiintolevyllä siten, että laitteen liittänyt käyttäjä saisi pääsyn tiedostoihin. Valitettavasti se ei ainakaan tällä hetkellä onnistu mitenkään kätevästi.

Joskus on käynyt mielessä, että UID:iden pitäisi olla (oikeasti tai leikisti) uniikkeja heksajonoja samaan tapaan kuin /etc/machine-id. Saattaa kuitenkin olla, että Unixin tapa käyttää UID:ita ja käyttäjätunnuksia on juntattu POSIX-standardiin ja sitä kautta haittaa käyttäjiä kauas tulevaisuuteen.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Toivoisin, että meillä olisi jokin keino käyttää modernia tiedostojärjestelmää muistitikulla tai ulkoisella kiintolevyllä siten, että laitteen liittänyt käyttäjä saisi pääsyn tiedostoihin. Valitettavasti se ei ainakaan tällä hetkellä onnistu mitenkään kätevästi.

Joskus on käynyt mielessä, että UID:iden pitäisi olla (oikeasti tai leikisti) uniikkeja heksajonoja samaan tapaan kuin /etc/machine-id. Saattaa kuitenkin olla, että Unixin tapa käyttää UID:ita ja käyttäjätunnuksia on juntattu POSIX-standardiin ja sitä kautta haittaa käyttäjiä kauas tulevaisuuteen.

Koetinpa miettiä mitä etua tai lisäarvoa tuo toisi?
En keksinyt.

Miten (ja missä) tuo uniikkius määritettäisiin, konekohtaisesti vai olisiko userilla 'jekku' joku globaali tunnus joka kloonautuisi kaikkiin järjestelmiin?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Uid on lyhenne sanoista unique identifier.

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 876
    • Profiili
Uid on lyhenne sanoista unique identifier.
Jaa, olen ymmärtänyt että tässä yhteydessä termi on User identifier.
https://en.wikipedia.org/wiki/User_identifier

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Uid on lyhenne sanoista unique identifier.
Jaa, olen ymmärtänyt että tässä yhteydessä termi on User identifier.
https://en.wikipedia.org/wiki/User_identifier

Joo, kyllä se tässä tapauksessa on se user "id".
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Toivoisin, että meillä olisi jokin keino käyttää modernia tiedostojärjestelmää muistitikulla tai ulkoisella kiintolevyllä siten, että laitteen liittänyt käyttäjä saisi pääsyn tiedostoihin. Valitettavasti se ei ainakaan tällä hetkellä onnistu mitenkään kätevästi.

Joskus on käynyt mielessä, että UID:iden pitäisi olla (oikeasti tai leikisti) uniikkeja heksajonoja samaan tapaan kuin /etc/machine-id. Saattaa kuitenkin olla, että Unixin tapa käyttää UID:ita ja käyttäjätunnuksia on juntattu POSIX-standardiin ja sitä kautta haittaa käyttäjiä kauas tulevaisuuteen.

En ihan ymmärrä millä tavalla tuo tässä auttaisi, jos kytket vaikka kaverin antaman muistitikun kiinni koneeseen. Tai vaikka ihan omankin, mutta eri koneessa kiinni olleen. Itse siis haluaisin, että jos minulla on ulkoinen tallennusväline, joka on tarkoitettu tiedostojen siirtämiseen koneesta toiseen, niin voin käyttää sitä missä koneessa haluan koneella olevista käyttäjistä riippumatta. Nykyisellään voin joutua virittelemään jotain, käyttämään root-oikeuksia tai muuttamaan tiedostojen käyttäjän.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Joskus on käynyt mielessä, että UID:iden pitäisi olla (oikeasti tai leikisti) uniikkeja heksajonoja samaan tapaan kuin /etc/machine-id. Saattaa kuitenkin olla, että Unixin tapa käyttää UID:ita ja käyttäjätunnuksia on juntattu POSIX-standardiin ja sitä kautta haittaa käyttäjiä kauas tulevaisuuteen.

En ihan ymmärrä millä tavalla tuo tässä auttaisi, jos kytket vaikka kaverin antaman muistitikun kiinni koneeseen. Tai vaikka ihan omankin, mutta eri koneessa kiinni olleen.

Ajattelemme vähän eri skenaarioita. Sinulla ajatuksena on siirtää tikku aivan vieraaseen koneeseen (jossa tiedostojen omistajaa ei siis edes tunneta), minä taas ajattelen konetta, jossa on samat käyttäjät mutta UID:t on luotu eri järjestyksessä (jolloin käyttäjä siis tunnetaan mutta tiedostojärjestelmä ja käyttöjärjestelmä eivät saa näitä natsaamaan).

Joka tapauksessa sinunkin esittämässäsi skenaariossa ”ainutkertaisten” UID:iden etu olisi se, että kaveri ei voisi lukea tiedostojani vain saatuaan minun tikkuni hyppysiinsä. Mutta okei, tämä skenaario on huono, koska useimmat käyttikset kumminkin vain ohittavat Unixin käyttöoikeudet ja loputkin varmaan halutessaan saa niin tekemään.

Lainaus
Itse siis haluaisin, että jos minulla on ulkoinen tallennusväline, joka on tarkoitettu tiedostojen siirtämiseen koneesta toiseen, niin voin käyttää sitä missä koneessa haluan koneella olevista käyttäjistä riippumatta.

Mutta onhan se mahdollista nytkin: annat vain oikeudet go+rwX ja se oli siinä ;)

Itse asiassa tuota minun ideaani voisi kuitenkin jatkaa niin, että LInux hyväksyisi ajatuksen ”ulkoisista” käyttäjistä – käyttäjistä jotka tiedostojärjestelmä tuntee vaikka käyttöjärjestelmä ei. Näiden käsittelylle voisi sitten käyttöjärjestelmässä asettaa säännöt erikseen – joko ”ulkoisen tunnuksen kaikki tiedostot ovat vapaata riistaa” tai esim. ”ulkoisia tunnuksia saa lukea ja kirjoittaa muttei suorittaa eikä niiden suid-bittejä tunnusteta”.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
....
Ajattelemme vähän eri skenaarioita. Sinulla ajatuksena on siirtää tikku aivan vieraaseen koneeseen (jossa tiedostojen omistajaa ei siis edes tunneta), minä taas ajattelen konetta, jossa on samat käyttäjät mutta UID:t on luotu eri järjestyksessä (jolloin käyttäjä siis tunnetaan mutta tiedostojärjestelmä ja käyttöjärjestelmä eivät saa näitä natsaamaan).
...

Tuon takia pidän kotikalustossa käyttäjillä samat UID:t (ja ryhmien ID:t).
Käytännössä vain Rasbianeissa olen joutunut puukottamaan tiedostoja /etc/passwd ja /etc/group (Kun sen käyttäjä pi saa em. 1000)

Helppoa sen takia että käyttäjiä ruokakunnassa vain kaksi, enintään kolme. Ja koska minä asennan käyttikset niin saan aina ID:n 1000 ;)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Tuon takia pidän kotikalustossa käyttäjillä samat UID:t (ja ryhmien ID:t).

Niin minäkin omissa koneissani, mutta kun täytyy ylläpitää äiren ja siskonkin koneita…
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Jos USB-tikku on useamman käyttäjän käytössä, se kannattaa alustaa Windows-koneella, sillä silloin vastaavaa käyttöoikeusongelmaa ei esiinny linuxin puolella, kun Windows-maailmassa käyttöoikeuksien toteutus on erilainen kuin POSIX-yhteensopivissa käyttöjärjestelmissä.