Kirjoittaja Aihe: Discover lakkasi toimimasta Kubuntu 18.04 (RATKAISTU)  (Luettu 2094 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Discover lakkasi toimimasta Kubuntu 18.04;ssä. Käynnistin normaalisti koneen ja kun minun piti asentaa showphoto ohjelma en päässyt edes sovelluksiin. Muuten kone toimii. Tosin ensimmäisellä käynnistyksellä se ei hyväksynyt kopioimista windows levyille,  vaikka Biosissa secure boot ei ollut päällä. Käynnistettyäni Windowsin uudelleen ja antamalla sille komennon käynnistä uudelleen, valitsin Kubuntun, jonka se tosin olisi käynnistänyt automaattisesti. Sen jälkeen kopioiminen ja kirjoittaminen windows levyille sujui jälleen normaalisti.

Sitten tuli kuitenkin yllätys: Discover ei toiminut, vaan oli hyytynyt. Yritin käynnistää sen useita kertoja, aina sama lopputulos. En haluaisi koko ajan käynnistellä konetta, vaan pitäisi tehdä töitä. Minun täytyy kuitenkin avata psd-kuvatiedosto eli Photoshopin tiedosto ja ainakin ennen katseluohjelmista showfoto pystyi avaamaan sen. Kannattaisiko minun asentaa se vain esim. synapticilla? Olisi myös mukava tietää, mikä aiheutti Discoverin jumittumisen?

Kaikista näistä pikkuongelmista huolimatta työskentelen edelleen paljon mieluummin Linuxissa kuin Windowsissa, jonka käyttäminen on mielestäni hankalaa, mutta se ei kuulu tähän aiheeseen
« Viimeksi muokattu: 21.03.19 - klo:11.36 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Discover lakkasi toimimasta Kubuntu 18.04
« Vastaus #1 : 15.03.19 - klo:11.40 »
Tosin ensimmäisellä käynnistyksellä se ei hyväksynyt kopioimista windows levyille,  vaikka Biosissa secure boot ei ollut päällä. Käynnistettyäni Windowsin uudelleen ja antamalla sille komennon käynnistä uudelleen, valitsin Kubuntun, jonka se tosin olisi käynnistänyt automaattisesti. Sen jälkeen kopioiminen ja kirjoittaminen windows levyille sujui jälleen normaalisti.

Secure boot ei vaikuta tähän. Kytke Windowsin nopea käynnistys pois päältä, kuten on neuvottu. Tässä linkki ohjeeseen vielä uudelleen, jos meni viimeksi ohi:

https://www.timontietokoneapu.fi/windows-10-pikakaynnistys/


Sitten tuli kuitenkin yllätys: Discover ei toiminut, vaan oli hyytynyt. Yritin käynnistää sen useita kertoja, aina sama lopputulos. En haluaisi koko ajan käynnistellä konetta, vaan pitäisi tehdä töitä. Minun täytyy kuitenkin avata psd-kuvatiedosto eli Photoshopin tiedosto ja ainakin ennen katseluohjelmista showfoto pystyi avaamaan sen. Kannattaisiko minun asentaa se vain esim. synapticilla? Olisi myös mukava tietää, mikä aiheutti Discoverin jumittumisen?

Discoverin saattaa jumiuttaa esimerkiksi jokin toinen taustalla toimiva päivitysprosessi tai muu pakettienhallintaan liittyvä ohjelma. Aika turha noita on enempää vatvoa ja pohtia, vaan suosiolla pääte auki ja asennat apt:llä (tai snapilla) tarvitsemasi ohjelmat. Se kertoo sanallisesti, jos pakettienhallinta on lukossa tai rikki, ja virheilmoituksen perusteella voit sitten selvittää ongelman itse tai vaikka tämän foorumin avustuksella.

Koodia: [Valitse]
sudo apt install showfoto
PSD-tiedostot avautuvat myös Gimpillä, jos on tarvetta oikeasti käsitellä niitä kuvia.
« Viimeksi muokattu: 15.03.19 - klo:11.43 kirjoittanut nm »

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Discover lakkasi toimimasta Kubuntu 18.04
« Vastaus #2 : 15.03.19 - klo:12.19 »
Olet varmaan päätynyt samalle tielle, kuin minäkin useamman kerran Kubuntussa. Pikkuhiljaa lakkaa ohjelmat toimimasta, eikä asialle mitään voi. Asiaan ratkaisua etsittyäni oli usein vain ohjeena asentaa koko p@ska uusiksi. Minulla ei aukea discover, kate, teamviewer, järjestelmäasetukset ja lukematon määrä muita ohjelmia. Päätteen kautta saa kuitenin ohjelmia asennettua ja päivitettyä.

Koodia: [Valitse]
$ plasma-discover
KTranscript: Loaded property map: /usr/share/locale/fi/LC_SCRIPTS/ki18n5/general.pmapc
KTranscript: Loaded module: /usr/share/locale/fi/LC_SCRIPTS/ki18n5/ki18n5.js
"Interpolation {$[gen %1]} in {$[gen %1] &asetukset...} failed: Non-string return value: undefined"
"Interpolation {$[gen %1]} in {$[gen %1] käyttö&ohj...} failed: Non-string return value: undefined"
"Interpolation {$[elat %1]} in {&Tietoa $[yleisnimi_...} failed: Non-string return value: undefined"
"Interpolation {$[elat %1]} in {&Tietoa $[yleisnimi_...} failed: Non-string return value: undefined"
no packages for "cockpit.desktop"
no packages for "com.teamviewer.TeamViewer"
no packages for "im.riot.webapp"
invalid kns backend! "/etc/xdg/ksysguard.knsrc" because: "Config group not found! Check your KNS3 installation."
invalid kns backend! "/etc/xdg/servicemenu.knsrc" because: "Config group not found! Check your KNS3 installation."
Discarding invalid backend "ksysguard.knsrc"
Discarding invalid backend "servicemenu.knsrc"
setting currentApplicationBackend PackageKitBackend(0x558f9d6e0d50)
QSocketNotifier: Invalid socket 8 and type 'Read', disabling...
QSocketNotifier: Invalid socket 23 and type 'Read', disabling...
QSocketNotifier: Invalid socket 25 and type 'Read', disabling...
KCrash: crashing... crashRecursionCounter = 2
KCrash: Application Name = plasma-discover path = /usr/bin pid = 21423
KCrash: Arguments: /usr/bin/plasma-discover
KCrash: Attempting to start /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libexec/drkonqi from kdeinit
sock_file=/run/user/1000/kdeinit5__0
Tapettu

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Discover lakkasi toimimasta Kubuntu 18.04
« Vastaus #3 : 15.03.19 - klo:15.09 »
Yksi syy voi olla että sudo:a on käytetty graafisten ohjelmien avaamiseen ilman -i parametriä.
Eli aina
Koodia: [Valitse]
sudo -i gedit
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Discover lakkasi toimimasta Kubuntu 18.04
« Vastaus #4 : 21.03.19 - klo:11.36 »
Discover rupesi melko pian toimimaan kirjoitukseni jälkeen. Mutta totta on, että silloin tällöin tulee yllätyksiä ohjelmien kohdalla. Aina kun kiukuttaa, kannattaa mennä windows-puolelle, sillä vähän ajan kuluttua siellä kiukuttaa vielä enemmän ja linux tuntuu jälleen ihanalta. Enimmäkseen Kubuntu toimii hyvin ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Kyllä minä otan vielä jostain sen ajan, että opettelen vähän linuxin komentostruktuuria. Silloin kun tapasin Helsingissä pidetyssä Linux summitissa MadDog Hallin ja sain häneltä Redhat kirjan, opiskelinkin itsekseni vähän aikaa komentokieltä, mutta valitettavasti se jäi. Ehkä osittain siksi, että varsinkin Ubuntussa graafinen käyttöliittymä kehtittyi aika hurjaa vauhtia.

Otsikon osalta ongelmani on ratkennut, joten merkitsen sen ratkaistuksi.