Kirjoittaja Aihe: Miten säätää Gnome3:n tiedostonvalintaikkunaa? [Ratkaistu]  (Luettu 5376 kertaa)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vaikka enimmäkseen KDE Plasmaa käytänkin, joitakin ohjelmia väkisinkin on, jotka käyttävät Gtk:ta tai ainakin Gnomen tiedostonvalintaikkunoita. Se tuntuu tuhlailevan nykymuodossaan tilaa varsin holtittomasti, etenkin pystysuunnassa.

Saako tuota oheisessa kuvassa punaisella ympyröityä, täysin turhaa laitekuvakerivistöä mitenkään pois tai edes piilotettua (kuten Dolphinissa)? On mielestäni aika kaukaa haettu ajatus, että haluaisin käsitellä tiedostojärjestelmää looginen osio osiolta ja vielä päättää ajonaikaisesti irrottaa esim. /home-osion!!!

« Viimeksi muokattu: 14.03.19 - klo:18.39 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pkulma

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Miten säätää Gnome3:n tiedostonvalintaikkunaa?
« Vastaus #1 : 14.03.19 - klo:12.37 »
Ainakin osaa tiedostonvalintaikkunaa pystyy muokkaamaan haluamakseen...
Ubuntun  Home kansiossa

Koti/.gonfig/gtk-3.0/bookmarks

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Miten säätää Gnome3:n tiedostonvalintaikkunaa?
« Vastaus #2 : 14.03.19 - klo:13.28 »
Koti/.gonfig/gtk-3.0/bookmarks

Tuolla näkyy olevan vain ownCloud-linkki (pinon alimmainen kuvassa). Ilmeisesti siis laitelinkit ovat automaattisia eikä niistä pääse itkemälläkään eroon, niin idioottimaisia kuin ne ovatkin :P
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Miten säätää Gnome3:n tiedostonvalintaikkunaa?
« Vastaus #3 : 14.03.19 - klo:13.43 »
Ilmeisesti siis laitelinkit ovat automaattisia eikä niistä pääse itkemälläkään eroon, niin idioottimaisia kuin ne ovatkin :P

Noiden kuvassa näkyvien liitosten ei kyllä pitäisi olla näkyvissä. Minkä ohjelman dialogi on kyseessä ja mikä jakelu käytössä? Säännöt, joita gvfs-udisks2-volume-monitor soveltaa liitosten näyttämiseen on kuvattu täällä: https://github.com/GNOME/gvfs/blob/master/monitor/udisks2/what-is-shown.txt

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Miten säätää Gnome3:n tiedostonvalintaikkunaa?
« Vastaus #4 : 14.03.19 - klo:13.57 »
Noiden kuvassa näkyvien liitosten ei kyllä pitäisi olla näkyvissä. Minkä ohjelman dialogi on kyseessä ja mikä jakelu käytössä?

Jakelu on KDE neon , ja nuo samat linkit ovat näkyvissä kaikkien Gtk3-pohjaisten ohjelmien tiedostonvalintaikkunoissa – joita käytössäni taitaa Sublime Textin (joka on kuvassa) lisäksi tällä olla vain Libre Office.

Ja itse asiassa Gtk2-ohjelmissa on sama luettelo, vaikka kyselyikkuna muuten on aika eri näköinen.

Muoks:

Säännöt, joita gvfs-udisks2-volume-monitor soveltaa liitosten näyttämiseen on kuvattu täällä: https://github.com/GNOME/gvfs/blob/master/monitor/udisks2/what-is-shown.txt

Itse asiassa sikäli kuin minä tuota selitystä luen, nimenomaan noiden mainittujen pitää tulla näkyviin: ”disks or media with mountable filesystems are shown, as are fstab entries”. Nuohan ovat kaikki minulla erillisiä loogisia osioita (/boot, /opt, /usr/local, /local, /ext/multimedia, /ext/nas, /home, /tmp).
« Viimeksi muokattu: 14.03.19 - klo:14.00 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Miten säätää Gnome3:n tiedostonvalintaikkunaa?
« Vastaus #5 : 14.03.19 - klo:14.20 »
Itse asiassa sikäli kuin minä tuota selitystä luen, nimenomaan noiden mainittujen pitää tulla näkyviin: ”disks or media with mountable filesystems are shown, as are fstab entries”. Nuohan ovat kaikki minulla erillisiä loogisia osioita (/boot, /opt, /usr/local, /local, /ext/multimedia, /ext/nas, /home, /tmp).
Aivan, niiden näkyvyyttä voi muokata esim. Levyt-ohjelmalla. Vai onko KDE:ssa sen sijaan joku muu hallintaohjelma?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Miten säätää Gnome3:n tiedostonvalintaikkunaa?
« Vastaus #6 : 14.03.19 - klo:14.22 »
Itse asiassa sikäli kuin minä tuota selitystä luen, nimenomaan noiden mainittujen pitää tulla näkyviin: ”disks or media with mountable filesystems are shown, as are fstab entries”. Nuohan ovat kaikki minulla erillisiä loogisia osioita (/boot, /opt, /usr/local, /local, /ext/multimedia, /ext/nas, /home, /tmp).

Et lukenut tarpeeksi pitkälle. :)

Lainaus
If the directory for a device is known and outside /media, $HOME
(typically /home/foo) or /run/media/$USER then the device is not shown
in the user interface. Additionally, if any of component directories
in its directory starts with a dot ("."), the device is not shown
either. This policy may be overriden by use of the options x-gvfs-show
and x-gvfs-hide.

Käytännössä tuo tarkoittaa, että fstabissa määritellyt /media:n ja käyttäjän kotihakemiston ulkopuolella olevat liitokset, kuten /home, /var, /opt jätetään oletuksena näyttämättä käyttöliittymässä. GNOME-työpöydällä niitä ei tosiaan näytetä, ellei liitokselle ole asetettu fstabissa parametria x-gvfs-show. Eihän sellaista ole määritelty järjestelmässäsi?

Ehkä Plasma-työpöydällä järjestelmästä puuttuu nyt jokin oleellinen komponentti. Onko tuo gvfs-udisks2-volume-monitor käynnissä?
« Viimeksi muokattu: 14.03.19 - klo:19.38 kirjoittanut nm »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Miten säätää Gnome3:n tiedostonvalintaikkunaa?
« Vastaus #7 : 14.03.19 - klo:16.00 »
Tämä alkaa kuulostaa pahasti siltä, että Gtk-ohjelmien käyttämiseksi järkevästi on asennettava varsin mittava osa Gnomea alle :p Eli tilanne olisi vähän kuin KDE:ssa joskus 3–4-versioiden aikaan.

Onko tuo gvfs-udisks2-volume-monitor käynnissä?

Ilmeisesti ei:

Koodia: [Valitse]
tn@aquinas% ps -e | grep gvfs
tn@aquinas%

KDE neonhan on aika vahvasti Plasmaan keskittyvä jakelu, toisin kuin (eilisiltaan asti käyttämäni) openSUSE. Ilmeisesti Gnome-tuki on jätetty käyttäjän harrastuneisuuden varaan.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Miten säätää Gnome3:n tiedostonvalintaikkunaa?
« Vastaus #8 : 14.03.19 - klo:16.23 »
Tämä alkaa kuulostaa pahasti siltä, että Gtk-ohjelmien käyttämiseksi järkevästi on asennettava varsin mittava osa Gnomea alle :p

No tässä tapauksessa ainakaan. Johan nm kertoi ettei mitään GUI:ta tarvita:

GNOME-työpöydällä niitä ei tosiaan näytetä, ellei liitokselle ole asetettu fstabissa parametria x-gvfs-show. Eihän sellaista ole määritelty järjestelmässäsi?

Lisäät tuon fstabiin niille riveille joilla se tarvitaan, niin se on sillä selvä.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Miten säätää Gnome3:n tiedostonvalintaikkunaa?
« Vastaus #9 : 14.03.19 - klo:16.33 »
No tässä tapauksessa ainakaan. Johan nm kertoi ettei mitään GUI:ta tarvita:

GNOME-työpöydällä niitä ei tosiaan näytetä, ellei liitokselle ole asetettu fstabissa parametria x-gvfs-show. Eihän sellaista ole määritelty järjestelmässäsi?

Lisäät tuon fstabiin niille riveille joilla se tarvitaan, niin se on sillä selvä.

Ymmärrän tuon päinvastoin: jos nimenomaan HALUAISIN nähdä nuo kohdat, lisäisin x-gvfs-show-parametrin. Mutta kun ne näkyvät, VAIKKEN halua.

Lisäys: Sitä paitsi vähän vaikuttaa siltä, että x-gvfs-show-parametrilla (tai ilmeisesti oikeammin ”comment=x-gvfs-show”) on vaikutusta vain, jos gvfs on toiminnassa. Itse mount ei tuota parametria tunne, joten se vain välitetään eteenpäin.
« Viimeksi muokattu: 14.03.19 - klo:16.37 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Miten säätää Gnome3:n tiedostonvalintaikkunaa?
« Vastaus #10 : 14.03.19 - klo:16.35 »
No katsoitko onko ne fstabissa josta voisit ne poistaa? Ilmeisesti nm ajattelikin että ne on määritelty jossain muualla, ja pitäisi löytää missä?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Miten säätää Gnome3:n tiedostonvalintaikkunaa?
« Vastaus #11 : 14.03.19 - klo:16.39 »
No katsoitko onko ne fstabissa josta voisit ne poistaa? Ilmeisesti nm ajattelikin että ne on määritelty jossain muualla, ja pitäisi löytää missä?

Ei ole. Olen itse kirjoittanut valtaosan noista /etc/fstab-tietueista, joten tietäisin kyllä, jos sormeni semmoisia olisivat näpytelleet :D

Sitä paitsi niin kuin tuohon ylle juuri lisäsin, luultavasti parametrilla ei ole mitään vaikutusta, ellei gvfs ole jo toiminnassa. Eli pitäisi kai keksiä jokin keino saada se toimimaan – mieluusti hyvin minimaalisena.

Osaako joku heittää arvausta, minkä paketin asennan:

Koodia: [Valitse]
tn@aquinas% apt-cache search gvfs
gvfs - userspace virtual filesystem - GIO module
gvfs-backends - userspace virtual filesystem - backends
gvfs-bin - userspace virtual filesystem - binaries
gvfs-common - userspace virtual filesystem - common data files
gvfs-daemons - userspace virtual filesystem - servers
gvfs-fuse - userspace virtual filesystem - fuse server
gvfs-libs - userspace virtual filesystem - private libraries

Muoks: Guuglaamalla selvisi, että nm:n mainitsema gvfs-udisks2-volume-monitor vaikuttaisi sisältyvän gvfs-daemons-pakettiin.

Muoks2: Mutta vaikka gvfs-daemons-paketin asentaminen lisää muutaman muunkin gvfs-paketin, semmoista *.service-tiedostoa ei löydy, jossa olisi [Install]-osio. Jos oikein systemd:tä ymmärrän, nämä ovat avustavia palveluja, jotka vain palvelevat jotain isompaa, jolla tuo osio on. Yksinään gvfs-udisks2-volume-monitor ei tunnu lähtevän ainakaan systemd:llä käyntiin.
« Viimeksi muokattu: 14.03.19 - klo:17.02 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Itse asiassa uudelleenkäynnistys tuon paketin asennuksen jälkeen riitti, ei tarvinnutkaan sen kummemmin säätää.

Seuraava ongelma jo odotti :-[ Tämä kumminkin ratkaistu.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11