Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 18.04 näytöt jumiutuvat (RATKAISTU)  (Luettu 7380 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 näytöt jumiutuvat
« Vastaus #20 : 20.02.19 - klo:13.40 »
Yritin korjata ajamalla recovery valikosta "korjaa rikkinäiset ohjelmat" ja tarkista tiedostojärjestelmät. Nyt Kubuntu ei enää aukea. Valikosta voin ehkä päästä vielä pääkäyttäjän päätteeseen, mutta en kuitenkaan tiedä, mitä minun pitäisi tehdä. Yksi vaihtoehto, minulle ehkä helpoin, on asentaa Kubuntu uudelleen. Tietenkin voisin ajatella myös Ubuntua, mutta gnome versio muistuttaa hyvin paljon Windowsia. Olisiko Ubuntu jotenkin varmempi kuin Kubuntu. Vielä olisi mahdollisuus kokeilla Kde Neonia.

Voisin tietenkin kokeilla Neonia virtuaalisena, koska siihen pitäisi muistaakseni asentaa ohjelmia itse. Tikulta Kubuntu toimi oikein hyvin. Pitäisikö minun kokeilla Neonia ensin? Taidan tässä käydä dialogia itseni kanssa. Toisaalta Kubuntussa on keskeiset ohjelmat valmiiksi asennettuina, joten siihen ei tarvitse asentaa niin paljon lisää kuin Neoniin. En haluaisi enää uhrata kovin paljon aikaa asennuksiin, koska minun pitäisi jatkaa varsinaista työtäni.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 näytöt jumiutuvat
« Vastaus #21 : 20.02.19 - klo:14.13 »
Yritin korjata ajamalla recovery valikosta "korjaa rikkinäiset ohjelmat" ja tarkista tiedostojärjestelmät. Nyt Kubuntu ei enää aukea. Valikosta voin ehkä päästä vielä pääkäyttäjän päätteeseen, mutta en kuitenkaan tiedä, mitä minun pitäisi tehdä. Yksi vaihtoehto, minulle ehkä helpoin, on asentaa Kubuntu uudelleen. Tietenkin voisin ajatella myös Ubuntua, mutta gnome versio muistuttaa hyvin paljon Windowsia. Olisiko Ubuntu jotenkin varmempi kuin Kubuntu. Vielä olisi mahdollisuus kokeilla Kde Neonia.

Voisin tietenkin kokeilla Neonia virtuaalisena, koska siihen pitäisi muistaakseni asentaa ohjelmia itse. Tikulta Kubuntu toimi oikein hyvin. Pitäisikö minun kokeilla Neonia ensin? Taidan tässä käydä dialogia itseni kanssa. Toisaalta Kubuntussa on keskeiset ohjelmat valmiiksi asennettuina, joten siihen ei tarvitse asentaa niin paljon lisää kuin Neoniin. En haluaisi enää uhrata kovin paljon aikaa asennuksiin, koska minun pitäisi jatkaa varsinaista työtäni.

Kokeile sitä purgea.

sudo apt-get purge nvidia*

Jos Kubuntuun jo kyrpiinnyit, niin suosittelen kokeilemaan Linux Mint Cinnamonia. Mintit on minulla aina toiminut todella hyvin.

https://www.linuxmint.com

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 näytöt jumiutuvat
« Vastaus #22 : 20.02.19 - klo:17.23 »
Kone ei suostunut enää aukeamaan Kubuntuun, joten päätin asentaa sen uudestaan. Asennus meni ok ja nyt teen ohjelma-asennuksia. Nvidia 390 ajuri antoi ottaa itsensä käyttöön ja toistaiseksi toimin sen kanssa. Kaikki on asennettava uudestaan, mutta hyviä ohjeita on tässä keskusteluketjussa. Kiitos kaikille.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 näytöt jumiutuvat
« Vastaus #23 : 21.02.19 - klo:14.12 »
Yritin korjata ajamalla recovery valikosta "korjaa rikkinäiset ohjelmat" ja tarkista tiedostojärjestelmät. Nyt Kubuntu ei enää aukea.

Minulle jäi epäselväksi, mitä korjattavaa järjestelmässä vielä oli.


Valikosta voin ehkä päästä vielä pääkäyttäjän päätteeseen, mutta en kuitenkaan tiedä, mitä minun pitäisi tehdä.

Jos järjestelmä käynnistyy yllättäen mustaan ruutuun, vika on todennäköisesti näytönohjaimen ajurissa. Nvidian tapauksessa ensimmäiseksi kannattaa kokeilla poistaa suljettu ajuri kokonaan, kuten spark neuvoi.


Olisiko Ubuntu jotenkin varmempi kuin Kubuntu.

On varmempi. Kubuntu on pienen porukan ylläpitämä versio, ja KDE on työpöytäympäristönä laaja, moneen asiaan vaikuttava ja liittyvä kokonaisuus, vaikka alla oleva järjestelmä on sama kuin perus-Ubuntussa.

Lisäksi KDE:n ja Nvidian suljetun ajurin välillä on tällä hetkellä ilmeisesti jotain stabiilisuusongelmaa, joka ei ilmene GNOME:ssa. Voi olla, että uudemmat ajuriversiot kuitenkin toimivat paremmin. Jos jumiutumisia ilmenee edelleen, eikä uusin ajuri ratkaise niitä, kannattanee harkita jakelun vaihtamista.


Voisin tietenkin kokeilla Neonia virtuaalisena, koska siihen pitäisi muistaakseni asentaa ohjelmia itse. Tikulta Kubuntu toimi oikein hyvin. Pitäisikö minun kokeilla Neonia ensin? Taidan tässä käydä dialogia itseni kanssa. Toisaalta Kubuntussa on keskeiset ohjelmat valmiiksi asennettuina, joten siihen ei tarvitse asentaa niin paljon lisää kuin Neoniin. En haluaisi enää uhrata kovin paljon aikaa asennuksiin, koska minun pitäisi jatkaa varsinaista työtäni.

Ei kai niihin asennuksiin kovin monta minuuttia kulu. Itse kokeilisin Neonia ainakin jossain koneessa, jos haluaisin käyttää KDE:tä.

Töihinhän pääsee puolessa tunnissa, jos asentaa tavallisen vakaan Ubuntun, eikä säädä mitään ylimääräistä.  ;)

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 näytöt jumiutuvat
« Vastaus #24 : 21.02.19 - klo:14.38 »
Itse kokeilisin Neonia ainakin jossain koneessa, jos haluaisin käyttää KDE:tä.

Peukku tälle, Neon toimii hyvin ja KDE tms. Plasma päivittyy uusimpaan versioonsa tiuhaan tahtiin.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kubuntu 18.04 näytöt jumiutuvat
« Vastaus #25 : 21.02.19 - klo:15.39 »
Vastaan vielä tässä ketjussa. Asensin Kubuntu 18.04:n uudestaan puhtaana asennuksena. Siihen asentui itsestään nvidia-driver 390 ja se oli suluissa suositeltu ajuri.  Myös xorgin ajuri näkyi, mutta sitä ei suositeltu. Muita ajureita ei näkynyt. Toistaiseksi Kubuntu on toiminut hyvin. Ajattelin, että olisiko nyt viisainta antaa ajurien olla ja vasta sitten, jos se rupeaa jälleen jumittumaan, asentaa 415 ajuri. Jos sekään ei onnistu, niin kokeilen tässä koneessa Neonia.

Minulla on iso kirjoitushomma meneillään ja tämä ohjelmien uudelleen asentaminen vie paljon aikaa. Windowsia kokeilin välillä, mutta se tyssäsi siihen, etten löytänyt kunnollista venäjänkielen foneettista näppäimistöä (Russian phonetic), jota olen käyttänyt jo vuosia vaihtoehtoisena näppäimistönä. Windows on mielestäni parantunut huomattavasti, mutta pidän enemmän Ubuntusta, vaikka se tarkoittaa, että joudun tältä palstalta verraten usein hakemaan apua. Tämä ketju alkaa olla jo aika pitkä, joten ehkä on hyvä merkitä se RATKAISTUKSI, vaikka se ei ehkä ihan kaikessa pidä paikkaansa. Kun uusia ongelmia tulee eteen, pyydän taas apua. Kiitos kaikille!