Minula on nyt monta kertaa näytöt jumiutuneet, vaikka sainkin nvidia ajurilla myös ulkopuolisen näytön toimimaan. Aktiviteetit sekoilevat myös. Minulla on nyt kaksi aktiviteettia: Multimedia ja Oletus. Jälkimmäinen on lähinnä kirjoittamista ja internet käyttöä varten. Edellisessä edellisessä aktiviteetissa laitoin Kdenliven renderoimaan vajaan tunnin projektia, jossa oli vain yksi klippi: avi ja 2 wavea. Sitten palasin oletus aktiviteettiin ja jatkoin kirjoittamista ja Chromen käyttöä. Yhtäkkiä Kdenlive pomppasi Chromen eteen vaihtaessani työpöytää. Menin takaisin Multimedia aktiviteettiin ja avattu Kdenlive ei ollut enää siellä, vaan se oli siirtynyt oletus aktiviteettin. Kun palasin takaisin Oletukseen ja ajattelin kaikesta huolimatta jatkaa kirjoittamista, näyttö jumiutui eikä mikään ohjelma toiminut enää.
Nyt olen jälleen Windowsissa ja kirjoitan tätä. Olin niin tyytyväinen, kun olin viimein saanut keskeiset ohjelmat jo asennettua uuteen koneeseeni. Muistista temppuilu ei voi olla kiinni, sillä ramia on 32 gigaa ja prossu i7850H eli tehoa pitäisi olla aika riittävästi. Kubuntussa ilmeni jo tätä ennen muitakin ongelmia. Kun tein Multimedia aktiviteetissa parille ohjelmalle linkitetyt ikonit työpöydälle ja laitoin niiden toimivan vain siinä aktiviteetissa, niin ne ilmestyivät myös Oletus aktiviteettiin enkä saanut poistettua niitä siitä.
Minä en näe aktiviteeteilla mitään muuta funktiota kuin, että niissä käytettäisiin eri ohjelmia kuin esim. oletus tai toimisto-ohjelmien aktiiviteetissa. Vanhassa Acerissani sain sen toimimaan, mutta siinäkin oli ensin suuri vaikeus saada ohjelmaikonit pysymään vain yhdessä aktiviteetissa.
Nyt mietin ja ihmettelen, mitä pitäisi tehdä? Linkitettyjen ikonien ongelmat voivat johtua siitä, että olen tehnyt ne jotenkin väärin. En tiedä! Vai onko näytönohaimen Ubuntussa käyttöönotetussa nvidia ohjaimessa edelleen ongelmia? Kumpa tietäisi, mitä tehdä?