Kirjoittaja Aihe: Mikä on hyvä perusnäppis ?  (Luettu 383 kertaa)

kamara

• Käyttäjä
    • Profiili
Mikä on hyvä perusnäppis ?
« : 31.01.19 - klo:17.20 »
Nykyinen Logitech:n UltraX-näppäimistöni alkaa vetämään viimeisiään, joten on aika vaihtaa uuteen näppäimistöön.

En halua pelinäppäimistöä (siis ei ledeillä), enkä omppu-kopiota vaan ihan normaalin näppiksen, ja mielellään hiljaisen, täysikokoisen ja langallisen.

Onko hyviä ehdotuksia ?

Budjetti n. 100 €.

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Mikä on hyvä perusnäppis ?
« Vastaus #1 : 31.01.19 - klo:19.13 »
Väittäisin, että mikä hyvänsä halpa perusnäppis on suunnilleen sitä – halpa perusnäppis.

Ongelma on enemmän siinä, että ihmisillä on hyvin erilaisia käsityksiä siitä, millainen on hyvä näppis. Itse tykkään mahdollisimman kovaäänisesti kalkattavista Cherryn blue switch -kytkimisistä – nykyiseni on CoolerMaster Masterkeys Pro S – ja inhoan mm. Logitechin näppistuntumaa.
openSUSE Leap 15.0 (pöytäkone 1, kannettavat 1 & 2), RPi LibreELEC 8.2.5 (HTPC), RPi Raspbian GNU/Linux 9 (nimipalvelin), Linux Mint 19.1 (pöytäkone 2)

kamara

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 31.01.19 - klo:19.47 »
Ongelma on enemmän siinä, että ihmisillä on hyvin erilaisia käsityksiä siitä, millainen on hyvä näppis. Itse tykkään mahdollisimman kovaäänisesti kalkattavista Cherryn blue switch -kytkimisistä – nykyiseni on CoolerMaster Masterkeys Pro S – ja inhoan mm. Logitechin näppistuntumaa.

Ehdotat siis, että kauppaan testailemaan, ja se näppis mukaan, joka tuntuu parhaalta ?

Tää vanha näppikseni sai vähän eloa, kun suihkautin hapettumisen poistoainetta, mutta vaihtoon menee kuitenkin.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #3 : 31.01.19 - klo:20.13 »
Itse miellyin niin paljon Logitechin K750:een, että minulla on niitä nykyään kaksi. Langallinen tuo ei ole ja näppäimet ovat noita kannettavista tuttuja saksikytkimiä. Vanhempaan (oli jo yli 5-vuotias silloin) piti vaihtaa akku, koska alkuperäinen ei enää kestänyt käyttöä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

SuperOscar

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #4 : 31.01.19 - klo:21.20 »
Ehdotat siis, että kauppaan testailemaan, ja se näppis mukaan, joka tuntuu parhaalta ?

Tai yksinkertaisesti vain tilaat jonkun halvan ja pidät peukkuja :) Minusta halvoissa näppiksissä ei ole nykyisin mahdottoman suuria eroja, jos sietää logitechmaista ”tussuutta” tai jopa tykkää siitä.

Itse asiassa heräteostoksilla voi joskus osua oikeaankin, kuten minä ostaessani joskus vuosituhannen alkupuolella silloisesta Vapaavalinnasta Labtecin langattoman näppis-hiiriyhdistelmän. Se toimi vuosia luotettavasti ihan ykköslaitteenakin. Itse asiassa huonompi osa siinä oli hieman käteen kolho hiiri.

Apropoo, ohessa somekuva muutaman vuoden takaa näppisvalikoimastani. Tuostakin puuttuu pari silloista ja pari uudempaa! Aina sitä yrittää löytää täydellisyyttä.

openSUSE Leap 15.0 (pöytäkone 1, kannettavat 1 & 2), RPi LibreELEC 8.2.5 (HTPC), RPi Raspbian GNU/Linux 9 (nimipalvelin), Linux Mint 19.1 (pöytäkone 2)

kamara

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 31.01.19 - klo:21.48 »
Itse miellyin niin paljon Logitechin K750:een, että minulla on niitä nykyään kaksi. Langallinen tuo ei ole ja näppäimet ovat noita kannettavista tuttuja saksikytkimiä. Vanhempaan (oli jo yli 5-vuotias silloin) piti vaihtaa akku, koska alkuperäinen ei enää kestänyt käyttöä.

Näyttää ihan asialliselta. Pitäneen käydä testaamassa, onko tuntuma sellainen, jonka sen haluan olevan. Toi sentään on paristoton, vaikka haluaisinkin ennemmin langallisen, sillä yksi lanka lisää nykyisessä työhuoneessani ei missään tunnu.

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 01.02.19 - klo:07.26 »
SuperOscarin kuvassa on monta esimerkkiä näppiksistä, jotka eivät ole niin kamalan leveitä, vaan mahtuvat mukavasti polvien väliin silloin kun näppiksen nostaa syliin. Näkökohta sekin.

SuperOscar

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #7 : 01.02.19 - klo:17.21 »
Päädyinpä luomaan näppäimistöstä oman sivun, johon kirjoittelin myös lyhyet käyttökokemukset:

https://legisign.org/koti/nappaimistoja.html

Jtkone

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 01.02.19 - klo:20.34 »
Päädyinpä luomaan näppäimistöstä oman sivun, johon kirjoittelin myös lyhyet käyttökokemukset:

https://legisign.org/koti/nappaimistoja.html
Taidat olla kirjoittanut muuallekin kuin Ubuntu foorumille ja omille sivuillesi  ;)