Kirjoittaja Aihe: Miten saisi näkyviin virtuaalityöpöydät yhtäaikaa Kubuntu18.04  (Luettu 2429 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Miten saisi näkyviin kaikki työpöydät yhtäaikaa Kubuntu18.04. Ubuntu 16.04 ja varhaisemmissa ctrl+s toi kaikki työpöydät näkyviin. Ubuntu Gnomessa 18.04 on jo huonommin. Virtuaalityöpöydät näkyvät sivulla, mutta avoimet ohjelmat ovat melkein yhtä pieniä kuin Kubuntussa.

Virtuaalityöpöydillä oli muistaakseni ennen myös ikoni, jota klikkaamalla kaikki tulivat näkyviin ja oli helppo nähdä mitkä ohjelmat olivat ja missä. Tosin itse käytti jo mainitsemaani komentoa. Onko Kubuntuun olemassa vastaavaa? Paneelin sivutin ei ole riittävä enkä pidä erikoisemmin Ubuntu-Gnomen sivupalkki "sivuttimestakaan",

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Minulla on Kubuntu 16.04 ja siinä se on Ctrl+F8. Ctrl+s on tallennus. En muistaakseni ole itse määritellyt noita.

Kokeile siirtää hiiren osoitin näytön vasempaan ylänurkkaan.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Järjestelmäasetukset → Työpöydän toiminta → Työpöytätehosteet  → varmista että Työpöytäruudukko on valittu.

Sen jälkeen sille voi asettaa haluamansa pikanäppäimen (onnistuu tuossa samassa paikassa samoin kuin Pikanäppäimet → Työpöydänlaajuiset pikanäppäimet -kohdassa).
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos neuvoista. Onnistui hyvin. Tarkoitaako työpöytäruudukko, että ne näkyvät neliruutuisena, kun minulla on 4 työpöytää, kaksi ylhäällä ja kaksi alhaalla. Nyt minulla on kuutio ja kyllä sekin toimii, vaikka onkin minusta turhan sukkela. Jos poistan kuution, tuleeko ruudukko silloin näkyviin? Ctrl+F9 ja F10 ovat myös tosi käytännöllisiä.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Kiitos neuvoista. Onnistui hyvin. Tarkoitaako työpöytäruudukko, että ne näkyvät neliruutuisena, kun minulla on 4 työpöytää, kaksi ylhäällä ja kaksi alhaalla. Nyt minulla on kuutio ja kyllä sekin toimii

Kuutio? Kuutio, myös useampi kulmainen ja pallo sekä "seinä" jossa kaikki ikkunat näkyi vierekkäin oli minulla aikaisemmin Compiz ikkunamanagerissa ja sen asetuksista (Compizgonfig)  nuo sai asetettua.
2010 oli tollaset, nykyään ne on jääneet pois kun Compiz on pois
« Viimeksi muokattu: 29.01.19 - klo:22.22 kirjoittanut LeHiX »
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Minäkin käytin joskus compizia Ubuntun kanssa, mutta Kubuntusta en löytänyt seinää. Luulisin sen olevan siinäkin. Kubuntussa on niin valtavasti valintoja, että on melkein mahdotonta tuntea ne kaikki. Siinä on tämän hienon distron loistokkuus että kirous.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Minä pidän työpöytäruudukkoa kuutiota parempana. Työpöytäruudukko näkyy samalla tapaa kuin alapalkin pikku ruudukko. Jos olet valinnut, että neljä työpöytää näkyy kahdella rivillä, niin työpöytäruudukko näkyy samoin. Jos olet valinnut yhden rivin niin ne näkyvät myös työpöytäruudukossa vierekkäin.

Valitse hiiren oikealla alapalkin ruudukossa ”Työpöytien asetukset”, jos haluat muuttaa rivimäärää.

Ainakin minulla (16.04) noissa (järjestelmäasetukset) työpöytätehosteissa on toimintaa esitelevä video, kun valitsee filmin kuvan.

Työpöytäkuutio ja työpöytäruudukko voivat olla yhtä aikaa käytössä. Toisen poistaminen ei automaattisesti lisää toista. Työpöytäruudukon valinta oli tuossa SuperOscarin viestissä.
« Viimeksi muokattu: 30.01.19 - klo:12.01 kirjoittanut mpiso »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Jostain kummasta syystä minä en saa virtuaalityöpöytiä näkymään koko näytön kokoisena ruudukkona. Silti komento ctrl+F10 tuovat kaikki avoimet ikkunat näkyviin, jolloin voin siirtyä helposti haluamalleni työpöydälle, koska ohjelma avautuu sillä työpöydällä, mille se on avattu. Minulla on selvä järjestys työpöytieni kanssa, mutta en muista aina, olenko avannut tarvitsemani ohjelman vai en.

Ehkä en ole osannut selvittää tätä pikkuongelmaani oikein, mutta pärjäilen näinkin. Saatampa vielä oppia käyttämään kunnolla KDE:tä. Aion asentaa Neonin läppärilleni, jossa  on tähän asti ollut Ubuntu Gnome. Unity oli nopea ja hyvä, mutta Gnome on vähintään yhtä monimutkainen kuin Kubuntu ja pidän jälkimmäisestä enemmän.