Kirjoittaja Aihe: Huolestuttavaa tiedostojen häviämistä  (Luettu 3281 kertaa)

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 829
    • Profiili
Huolestuttavaa tiedostojen häviämistä
« : 17.12.18 - klo:19.01 »
Olen viime aikoina tallennellut erinäisiä tekstidokumentteja koneelle. Nyt olen huomannut, että useat tallenteet ovat hävinneet mystisesti jonnekin.

Dokumentit on luotu hiiren oikealla painikkeela jolloin oletuksena tulee yleensä  gedit. Ne on nimetty melko satunnaisten lyhenteiden ja aikajaksojen mukaan, joten jälkeenpäin on vaikea etsiä nimikkeitäkään. Niiden tulisi kuitenkin olla tietyissä kansioissa mutta eipä niitä  näy.

Mitähän on saattanut tapahtua ja kuinka niitä voisi haeskella? Ehkä aikajaksojen mukaan? Esim. tämän päivän aikana tehtyjä tallenteita ei löydy ollenkaan.

Asia mikä tuli mieleen on se, että noin kuukausi takaperin putsailin koneen sisuksia pölynimurilla (mistä yleensä varoitellaan), mutta samaa olen tehnyt ainakin parikymmentä vuotta varovaisuutta noudattaen, eikä koskaan ole ongelmia ilmennyt. Ainakaan tietääkseni. En voi tietenkään tietää ja muistaa, mitä kaikkea on mahdollisesti kadonnut aikaisemminkin.

Auttaako joku memorytestin ajo selvittämään, onko jotain muistikampoja vioittunut?

Kyseessä Ubuntu 16.04 ja ajantasalla olevat päivitykset.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Huolestuttavaa tiedostojen häviämistä
« Vastaus #1 : 17.12.18 - klo:19.38 »
Ethän ole pannut pistettä nimen eteen, jolloin niistä on tullut piilotiedostoja? Jos ei piilotiedostoina näy, niin kannattaa vilkaista levyn smart tiedot vaikka levyt työkalulla. Muistikamman vika tuskin moista aiheuttaa saati imurointi.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Huolestuttavaa tiedostojen häviämistä
« Vastaus #2 : 17.12.18 - klo:19.43 »
Mitähän on saattanut tapahtua ja kuinka niitä voisi haeskella? Ehkä aikajaksojen mukaan? Esim. tämän päivän aikana tehtyjä tallenteita ei löydy ollenkaan.

Auttaisiko tämä (lähde):
Koodia: [Valitse]
find ~ -type f -printf "%T@ %Tc %p\n" | sort -nTulostaa kaikki tiedostot kotihakemistossa muokkausjärjestyksessä. Tässä vielä versio, joka ei etene piilohakemistoihin:
Koodia: [Valitse]
find ~ -type d -a -name '.*' -prune -o -type f -printf "%T@ %Tc %p\n" | sort -nVoi olla vähän hyödyllisempi. Jos haluat ohjata tulosteen tiedostoon tutkimista varten niin lisää loppuun vaikka "> listaus.txt" (ilman lainausmerkkejä). Jos on paljon tiedostoja, niin saattaa vähän aikaa ruksutella tuota.

Asia mikä tuli mieleen on se, että noin kuukausi takaperin putsailin koneen sisuksia pölynimurilla (mistä yleensä varoitellaan), mutta samaa olen tehnyt ainakin parikymmentä vuotta varovaisuutta noudattaen, eikä koskaan ole ongelmia ilmennyt. Ainakaan tietääkseni. En voi tietenkään tietää ja muistaa, mitä kaikkea on mahdollisesti kadonnut aikaisemminkin.

Tuskin se tuosta imuroinnista on kiinni. Aika hyvä imuri pitäisi olla, jotta tiedostot lähtevät mukaan. 8)

Auttaako joku memorytestin ajo selvittämään, onko jotain muistikampoja vioittunut?

Toki voit ajaa memtestiä ja katsoa antaako se virheitä. Yleensä se kertoo muutaman tunnin ajolla jo ovatko muistit viallisia vai todennäköisesti kunnossa.

Muokkaus: sparkin mainitsemat SMART-tiedot on toki hyvä tarkistaa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 829
    • Profiili
Vs: Huolestuttavaa tiedostojen häviämistä
« Vastaus #3 : 18.12.18 - klo:16.36 »
Koneelta ei löydy ongelmia mutta ei myöskään kadonneita tietoja , ei edes roskakorista. On tietysti mahdollista, että olen itse unohtanut tallennuksen mikä vaikuttaa epätodennäköiseltä. Seuraavaksi täytyy ottaa lähipiiri puhutteluun  >:(

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Huolestuttavaa tiedostojen häviämistä
« Vastaus #4 : 18.12.18 - klo:17.09 »
Koneelta ei löydy ongelmia mutta ei myöskään kadonneita tietoja , ei edes roskakorista. On tietysti mahdollista, että olen itse unohtanut tallennuksen mikä vaikuttaa epätodennäköiseltä. Seuraavaksi täytyy ottaa lähipiiri puhutteluun  >:(

Pikanäppäin Ctrl+S on ystävä.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Huolestuttavaa tiedostojen häviämistä
« Vastaus #5 : 25.12.18 - klo:16.45 »
Tiedostonhallinnalla kun selaa kansioita niin varmaan löytyvät. Näkymäksi lista aikajärjestykseen. Itsellä tuo oletuksena. Gedit harvoin käytössä. Oletus kai tallennuksessa Asiakirjat tai viimeksi käytetty kansio joka voi olla vaikka ulkoinen levy. Jotain unohtunut - jos muistat koneen väärin?

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Huolestuttavaa tiedostojen häviämistä
« Vastaus #6 : 03.01.19 - klo:15.33 »
Kadonneet kansiot/tiedostot saattaa mennä piiloon. Sivupalkkia vierittämällä joko ylös tai alas ne taas ilmestyvät ruudulle.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300