Kirjoittaja Aihe: LibreOffice englanninkielisen työpöydän muuttaminen takaisin suomen.. (RATKAISTU  (Luettu 2733 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Onnistuin joku aika sitten saamaan LibreOfficeni niin sekaisin, että siitä katosi Voikon oikoluku. Sain neuvon tältä palstalta:
#
mv ~/.config/libreoffice ~/libreoffice-vanhat-asetukset
#
Libre teki uuden configin itselleen ja oikoluku toimi. Työpöydästä tosin tuli englanninkielinen, mutta se ei häirinnyt minua. Nyt kuitenkin nousi eteen ongelma. Lukujen otsikot olivat kadonneet navigaattorista paria lukuun ottamatta. Tekstiä on jo 84 sivua ja lisää on tulossa, joten minun pitäisi saada lukujen otsikot navigaattoriin takaisin, jotta voin välillä tarkistaa aikaisempaa tekstiäni.

Päätin, että en yritä päätellä, miten tästä selviäisi, vaan kysyn neuvoa. Olen yleensä käyttänyt LibreOfficen navigaattoria kaikissa pidemmissä teksteissäni. Johtuuko otsikkojen katoaminen sen  englanninkielisestä työpöydästä vai jostain muusta. Otsikkojen takaisin saaminen navigaattoriin on minulle tärkeintä.
« Viimeksi muokattu: 20.11.18 - klo:15.01 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Yritin poistaa äskeisen kyselyni, kun huomasinkin kadonneet otsikkoni löytyvän nimettömän nuolen kohdalta klikkaamalla sitä. Eli homma toimii. Voisi ehkä kuitenkin olla viisaampaa, muuttaa LibreOfficen työpöytä suomenkieliseksi. Jos olette sitä mieltä, niin siitä pitäisi kysyä neuvoa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Onnistuin joku aika sitten saamaan LibreOfficeni niin sekaisin, että siitä katosi Voikon oikoluku. Sain neuvon tältä palstalta:
#
mv ~/.config/libreoffice ~/libreoffice-vanhat-asetukset
#
Libre teki uuden configin itselleen ja oikoluku toimi. Työpöydästä tosin tuli englanninkielinen

Tarkemmin asia eteni näin:

1. LibreOfficen kursori näkyi huonosti, joten kokeilit ottaa OpenGL:n ja OpenCL:n käyttöön LibreOfficen asetuksissa. Tästä seurasi se, että LibreOfficen käyttöliittymä lakkasi näkymästä/toimimasta kunnolla: https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=53842.0

2. Poistit kaikki LibreOfficen paketit järjestelmästä ja asensit ohjelmiston uudelleen. Se ei auttanut ongelmaan, koska samat asetukset olivat edelleen käytössä.

3. Siirsit asetukset syrjään, kuten ehdotin, ja LibreOffice lähti toimimaan.

4. Suomenkielinen oikoluku kuitenkin puuttui, koska olit poistanut sen aiemmin LibreOfficen mukana, eikä se asennu automaattisesti takaisin. Ongelma ratkaistiin täällä: https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=53845.0

5. Suomenkielinen käyttöliittymä on edelleen kateissa, koska poistit lokalisaatiopaketin LibreOfficen mukana. Se pitää asentaa takaisin:

Koodia: [Valitse]
sudo apt install libreoffice-l10n-fi

[offtopic]

#

Jos haluat määritellä viestissä tekstiä koodiksi, #-merkkiä ei kirjoiteta näppäimistöllä, vaan se valitaan foorumin viestinkirjoitussivun työkalupalkista. Helpoiten siis maalaamalla ensin koodiksi muutettava teksti ja painamalla sitten kyseistä kuvaketta.

Voit toki myös kirjoittaa code-tagit itse tähän tapaan: [­code]jotain koodia tagien sisällä[­/code]
« Viimeksi muokattu: 15.11.18 - klo:15.49 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Kiitos tiedoista. Ongelmani ratkesi.