Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 18.04 sulki Kontactissa sähköpostin lähettämisen (RATKAISTU)  (Luettu 11739 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Olen  erittäin tyytyväinen Kubuntu 18.04 versioon. Sain siinä jopa Kontactin täältä saadun avun kautta myös hyvin toimimaan. Mutta sitten tuli ongelma postin lähettämisen kanssa. Kontact vaati minulta salasanaa eikä minulla ole aavistustakaan, mikä se voisi olla. Se vaatii jotakin 2048 bittistä RSA avainta ja sen perässä on id ja pitkä numerosarja.

Jos Kubuntu on kysynyt asennuksen yhteydessä lompakolle salasanaa, niin olen antanut järjestelmäsalasanan, koska minuilla on ollut huonoja kokemuksia joskus aikaisemmin erilaisesta salasanasta. Kontact ei kuitenkaan hyväksynyt järjestelmäsalasanaa. En sitä paitsi tarvitse salasanaa ollenkaan postin lähettämiseen, joten kysymys kuuluu: MITEN SAISIN SALASANAKYSELYN POIS!

Nyt en pysty lähettämään pääkoneellani sähköpostia.  Pydän mahdollisimman pikaista apua!
« Viimeksi muokattu: 07.11.18 - klo:16.13 kirjoittanut Pontus12 »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Sinulta kysytään yksityisen OpenPGP-salausavaimesi salasanaa.

Tässä on nyt kaksi mahdollisuutta:

  • OpenPGP-salausavain on myös Plasman Lompakkosi salausavain, jos käytät Lompakkoa salasanojen tallentamiseen ja valitsit OpenPGP:n salaustavaksi sitä luotaessa. Tämä on oletus, jos yksityinen OpenPGP-salausavain löytyy, koska se on turvallisempi. Tällöin sinun on pakko se antaa, jotta mitään salasanoja mistään löytyy.
  • Toinen vaihtoehto on, että olet asettanut sähköpostiviestit joko digitaalisesti allekirjoitettaviksi tai salattaviksi tai kumpaakin, mihin myös tarvitaan OpenPGP-avaimen salasanaa. Tällöin riittää, että poistat kyseiset asetukset: Asetukset | KMailin asetukset > Henkilöydet > valitse henkilöys ja paina Muuta… > Salaus > poista rastit kohdista ”Allekirjoita viestit automaattisesti” ja ”Salaa viestit automaattisesti aina kun mahdollista”.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos neuvoista. Sain otettua salauksen pois sähköpostista, Kmail ohjelma ei herjaa, mutta ei edelleenkään lähetä viestejä. Tarulinna sähköpostissa on aina ollut ongelmia, koska ohjelmat herjaavat aina aluksi jostain väärästä tai puuttuvasta varmenteesta. Sähköpostitarjoajan sekä lähtevän että saapuvan postin osoite on mail.tarulinna.fi eikä smtp. Saapuva posti tulee Kopntactiin tai sen Kmailiin, mutta en saa lähtemään mitään ja huomasin sen vasta nyt. Toisella koneella lähetämäni maili näkyy Kmailin lähteneissä kasiossa (sent), mutta itse ohjelman kautta ei lähde mitään ei edes gmailin kautta, missä ei ole ennen ollut ongelmia. Google vain herjaa, että joku yrittää tunkeutua tililleni tuntemattoman ohjelman kautta..

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Oletko varmistanut, että lähtevän tilin tiedot ovat oikein? Siis kohdassa Asetukset | KMailin asetukset… > Tilit > Lähtevä > valitse tili ja paina Muuta… Tuolta sitten ”Lähtevän postin palvelin:” kuntoon ja Lisäasetukset-lehdeltä voit kokeilla joko ”Tunnista automaattisesti” tai jos tiedät salausasetukset voit asettaa ne itsekin (ei mitään, SSL tai suositelluin TLS, portti ja tunnistautumistapa).
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Olen laittanut kaikki asetukset niin hyvin kuin osaan Kmailiin ja ottanut turhat salaukset pois. Asensin myös Thunderbirdin eikä sekään toiminut. Googlemail ei hyväksy sähköpostissa salasanaani, vaikka se muuten toimii sen omassa mailissa  ja muutenkin, koska kaikki kalenterini ovat  googlen tilillä.

Jotain mätää on nyt aseuksissani ja Kubuntun käytössäni. Tämä on pirun ikävää, koska muuten Kubuntu toimii erinomaisesti. Google on ennenkin saanut päähänsä, että salasana on väärä ja olen  joutunut vaihtamaan sen. Mielestäni hölmöintä verkkopalveluissa on se, että en voi suoraan ilmoittaa Googlelle, että kukaan ulkopuolinen ei ole käyttänyt salasanaani, joka on toiminut jo pitkän aikaa. Tarulinnan postipalvelimen kanssa on aina ollut ensin ongelmia ja minun on pitänyt sitä asentaessani hyväksyä poikkeus. Se on kuitenkin vuokraamallani domainillani, joten en ole halunnut luopua siitä.

Mikä neuvoksi?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kmailin postiongelma ei ratkennut, mutta Thunderbird toimii. Kmail vastaanottaa, mutta lähetyksessä on ongelmia. Vaikka laitan oletuslähettäjäksi esimerkiksi info@tarulinna.fi ja postipalvelimeksi mail.tarulinna.fi, niin lähettäjä on kuitenkin gmail osoitteeni eikä domainini osoite, vaan tilistä riippumatta aina gmail tilini. Thundebirdissä näin ei oile. Mikähän vikana?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Sain Kmailin sähköpostin toimimaan. Perusvika  oli palveluntarjoajassani, jonka asetukset ovat ilmeisesti aika oudot. Se ei käytä smtp-protokollaa vaan lähetyksessä myös mail. jne. Ongelma kuitenkin ratkesi, joten kiitos neuvoista.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Sain Kmailin sähköpostin toimimaan. Perusvika  oli palveluntarjoajassani, jonka asetukset ovat ilmeisesti aika oudot. Se ei käytä smtp-protokollaa vaan lähetyksessä myös mail. jne. Ongelma kuitenkin ratkesi, joten kiitos neuvoista.

Jos tarkoitat että sähköpostipalvelimen domain (osoite) on mail.jotain.jotain niin se ei vielä kerro protokollasta mitään. Se voi silloinkin olla aivan hyvin SMTP-protokollalla lähtevälle postille ja IMAP tai POP3 protokollalla vastaanotetulle postille. Lähtevällehän ei meillä yleisesti olekaan mitään vaihtoehtoja käytössä, jos webmailia ei lasketa. Jostain syystä sähköpostipalveluntarjoajien kesken on vakiintunut käytäntö, että lähettävälle ja vastaanottavalle käytetään eri domaineja eli usein smtp.jotain.jotain ja mail.jotain.jotain. Sinänsä noiden ei tarvitse olla eri domainit eikä tarvitse edes käyttää mail tai smtp alidomaineja, jos samasta IP-osoitteesta voidaan tarjota muut tarvittavat toiminnot, kuten esimerkiksi palvelua esittelevä www-sivu.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos tiedosta.En tosin tiedä mikä on domainini ip-osoite, mutta sen nimi on tarulinna.fi. Keskeneräiseen sivustooni pääse osoitteella jotaarkka.tarulinna.fi

Yleensä asentaessani postiohjelmaa olen saanut valituksen, että sivuston varmenne ei täytä vaatimuksia. Varsinainen palvelin on ainakin ennen ollut Englannissa ja posti kulkee ilmeisesti pienen pätkän suojaamattomana. Valitsin internetosoite.com nettihotellin sen takia, että se tuki linuxia. Posti on asennusvaikeuksien jälkeen kulkenut normaalisti. Nyt myös Kmailissa.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Kiitos tiedosta.En tosin tiedä mikä on domainini ip-osoite, mutta sen nimi on tarulinna.fi. Keskeneräiseen sivustooni pääse osoitteella jotaarkka.tarulinna.fi

Yleensä asentaessani postiohjelmaa olen saanut valituksen, että sivuston varmenne ei täytä vaatimuksia. Varsinainen palvelin on ainakin ennen ollut Englannissa ja posti kulkee ilmeisesti pienen pätkän suojaamattomana. Valitsin internetosoite.com nettihotellin sen takia, että se tuki linuxia. Posti on asennusvaikeuksien jälkeen kulkenut normaalisti. Nyt myös Kmailissa.

Tuossahan se ;)
Koodia: [Valitse]
$ ping -c2 jotaarkka.tarulinna.fi
PING jotaarkka.tarulinna.fi (79.170.44.98) 56(84) bytes of data.
64 bytes from web98.extendcp.co.uk (79.170.44.98): icmp_seq=1 ttl=51 time=413 ms
64 bytes from web98.extendcp.co.uk (79.170.44.98): icmp_seq=2 ttl=51 time=373 ms

--- jotaarkka.tarulinna.fi ping statistics ---
2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 2ms
rtt min/avg/max/mdev = 372.947/392.754/412.561/19.807 ms


Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos. En tullut ajatelleeksikaan ping komentoa, vaikka olen käyttänyt sitä välillä. Mitä muuten operaattori -C2 tarkoittaa.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Kiitos. En tullut ajatelleeksikaan ping komentoa, vaikka olen käyttänyt sitä välillä. Mitä muuten operaattori -C2 tarkoittaa.

Se tulee count-sanasta eli pingataan kaksi kertaa.