Kirjoittaja Aihe: Onko Kubuntun tulevaisuus kestävällä pohjalla?(RATKAISTU)  (Luettu 7749 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Minulla on Kubuntu 18.04 nyt kahdessa koneessani. Olen siihen erittäin tyytyväinen. Ei niin niin, että Ubuntu 18.04 Gnome olisi huono, mutta Kubuntu antaa mielestäni enemmän mahdollisuuksia persoonalliseen käyttöön. Minulla on kolme aktivitteettia käytössä ja neljä työpöytää. Ensimmäinen aktiviteetti on varattu kirjoittamiselle, postille ja pankkkiasioille. Toinen on varattu Kuvalle ja kolmas videolle. Työpöytiä voin vaihtaa samalla tavalla kuin Ubuntu Unityssä. Kaksi on ylärivissä ja kasi alarivissä. Työpöytien numerot näkyvät paneelissa, jonka kautta voi myös siirtyä työpöydältä tooiselle, vaika useimmiten käytänkin näppäimistöä.

Minulla on kuitenkin huoli. Canonical ei enää rahoita Kubuntua ja kuinka kauan yhteisö tulee rahoittamaan sitä? Miten  Kde Neon sijoittuu tässä kuviossa? Suse ja Redhat Fedora käyttävät myös Kde:tä, mutta hyppy niihin on isompi kuin palaaminen takaisin Ubuntu Gnomeen.

Kysymykseni on siis: onko Kubuntuun järkevää siirtyä?
« Viimeksi muokattu: 27.10.18 - klo:12.26 kirjoittanut Pontus12 »

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Onko Kubuntun tulevaisuus kestävällä pohjalla?
« Vastaus #1 : 21.10.18 - klo:15.59 »
Ei varmasti ole Kubuntu mihinkään katoamassa, niin kauan, kuin Ubuntua julkaistaan.

Kubuntun vakaus ei omien kokemuksien mukaan ole ihan mitä sen kuvittelisi olevan. Joka koneessa mihin sen olen asentanut on jotain pikkuprobleemaa, mitä ei esim Linux Mintissä esiinny.

Kubuntu minulla pää-asiallinen käyttis on ollut reilun vuoden. Sitä ennen Linux Mint Mate/Cinnamonia. Muille asennan Minttiä edellleen, niin ei tarvitse etänä ongelmien kanssa tapella.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Onko Kubuntun tulevaisuus kestävällä pohjalla?
« Vastaus #2 : 21.10.18 - klo:18.06 »
Minulla on kuitenkin huoli. Canonical ei enää rahoita Kubuntua ja kuinka kauan yhteisö tulee rahoittamaan sitä?

Kuten spark, en minäkään usko, että Kubuntu katoaisi. Jakelun pohja (Ubuntu) säilyy ja KDE Plasma säilyy, joten mikäs Kubuntunkaan siinä olisi, vähemminkään rahavaroin.

Lainaus
Miten  Kde Neon sijoittuu tässä kuviossa?

Ei kai oikein minnekään. KDE neoniin livahtivat tosin monet Kubuntua kehittäneet tyypit, mutta se on lopulta lähinnä tuoreen Plasman näyteikkunaksi tarkoitettu ”jakelu”, jota ei ole ajateltukaan päivittäiskäyttöön.

Lainaus
Suse ja Redhat Fedora käyttävät myös Kde:tä, mutta hyppy niihin on isompi kuin palaaminen takaisin Ubuntu Gnomeen. Kysymykseni on siis: onko Kubuntuun järkevää siirtyä?

Tuskin siihen mitään estettä on. Toisaalta asettaisin openSUSEn ja Fedoran lisäksi vaihtoehdoksi Debianin, joka taatusti säilyy. Usein siinä on vähän vanhempi Plasma, mutta vastineeksi saa sitäkin enemmän vakautta.

Tai jos vakaus ei ole niin tärkeää, epävakaasta Debianista on koostettu joitakin Plasma-painotteisia jakeluja kuten siduction.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Onko Kubuntun tulevaisuus kestävällä pohjalla?
« Vastaus #3 : 27.10.18 - klo:12.26 »
Kiitos. Käytän Kubuntua.

kuutio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 160
    • Profiili
Vs: Onko Kubuntun tulevaisuus kestävällä pohjalla?
« Vastaus #4 : 27.10.18 - klo:15.03 »
Kuten spark, en minäkään usko, että Kubuntu katoaisi. Jakelun pohja (Ubuntu) säilyy ja KDE Plasma säilyy, joten mikäs Kubuntunkaan siinä olisi, vähemminkään rahavaroin.
No Canonicalhan ei koskaan mitenkään merkittävästi tukenut kubuntua, maksoi käytännössä 1,5 kehittäjän palkan (nämä kehittäjät ja muutamat muutkin saavat nykyään palkkansa muualta ja kehittävät KDE Neonia) ja tarjosi olemassa olevan palvelininfrastruktuurin myös Kubuntun käyttöön, minkä se tekee tietysti vielä nykyäänkin.

mutta se on lopulta lähinnä tuoreen Plasman näyteikkunaksi tarkoitettu ”jakelu”, jota ei ole ajateltukaan päivittäiskäyttöön.
Kyllä se user-edition versio on ainakin tekijöidensä mukaan tarkoitettu ihan päivittäiseen käyttöön ("Ideal for everyday users"). Omien jokusen vuoden käyttökokemusten perusteella kummastakin se on jopa Kubuntua vakaampi päivittäiskäytössä, koska se perustuu aina ubuntun LTS-versioihin, vain kubuntua tuoreemmilla Plasma- (ja Qt-)versioilla (ei siis ubuntun väliversioihin, joita silloin tällöin vaivaavat vakausongelmat, kun isompia muutoksia ajetaan sisään *buntuun). Neonin dev-versiot eivät tietenkään ole tarkoitettu päivittäiskäyttöön vaan lähinnä testaus- tai kehitystarpeisiin.

Mulla on lisäksi sellainen kutina, että kubuntun nykyiset pakkaajat lähinnä uudelleenpakkaavat kde neonin paketit pienin muutoksin, ja omaa kehitystyötä ei juuri tehdä Kubuntun puolella, eikä tähän juuri ole tarvettakaan. Kubuntua suosittelisin Neonin sijaan lähinnä silloin, jos todella tarvitsee Kubuntu väliversioiden tuoreempia ei-KDE-sovelluksia.
« Viimeksi muokattu: 27.10.18 - klo:16.29 kirjoittanut kuutio »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Onko Kubuntun tulevaisuus kestävällä pohjalla?
« Vastaus #5 : 27.10.18 - klo:18.59 »
Kyllä se user-edition versio on ainakin tekijöidensä mukaan tarkoitettu ihan päivittäiseen käyttöön

Mutta onkos siinä sitten luovuttu siitä periaatteesta, että muitakin kuin Plasma/Qt-ohjelmia ei voisi asentaa?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Onko Kubuntun tulevaisuus kestävällä pohjalla?
« Vastaus #6 : 27.10.18 - klo:19.11 »
Kyllä se user-edition versio on ainakin tekijöidensä mukaan tarkoitettu ihan päivittäiseen käyttöön

Mutta onkos siinä sitten luovuttu siitä periaatteesta, että muitakin kuin Plasma/Qt-ohjelmia ei voisi asentaa?

En ole törmännyt ohjelmaan joka ei toimisi ja käytän User Editionia.
 Kauheasti en ole asentanut Gtk-ohjelmia, Gimp ja Geany toimii molemmat OK. LibreOfficea en tiedä millä se on tehty mutta toimii sekin OK.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

kuutio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 160
    • Profiili
Vs: Onko Kubuntun tulevaisuus kestävällä pohjalla?
« Vastaus #7 : 27.10.18 - klo:20.36 »
Kyllä se user-edition versio on ainakin tekijöidensä mukaan tarkoitettu ihan päivittäiseen käyttöön

Mutta onkos siinä sitten luovuttu siitä periaatteesta, että muitakin kuin Plasma/Qt-ohjelmia ei voisi asentaa?
En minä ole tuollaisesta periaatteesta kuullutkaan, käytännössähän kaikki muu kuin Plasma/Qt-paketit tulee suoraan ununtun repoista eikä niiden asentamiselle mitään periaatteellista estettä ole.
Käytännössä tietysti voi Neonin tuoreempi Qt-paketointi estää joidenkin pakettien asentamista ubuntun repoista (jos ne riippuvat vanhemmasta qt-versiosta), mutta en mä ole törmännyt yhteenkään gtk-sovellukseen joka ei toimisi (kun sekä sovellukset että gtk riippuvuudet tulee ubuntun repoista)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Onko Kubuntun tulevaisuus kestävällä pohjalla?
« Vastaus #8 : 27.10.18 - klo:21.27 »
Mutta onkos siinä sitten luovuttu siitä periaatteesta, että muitakin kuin Plasma/Qt-ohjelmia ei voisi asentaa?
En minä ole tuollaisesta periaatteesta kuullutkaan,

Aivan totta: KaOS eikä KDE neon oli se jakelu, johon ei millään yksinkertaisella tavalla voinut ei-Qt-ohjelmia edes asentaa. Menivät mielessäni sekaisin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11