Järjestelen tietokoneitani ja erityisesti video- ja kuvatiedostoja. Ne ovat tilan puutteesta johtuen ja muutenkin vielä aika sekaisin kahden teran usb-levyillä. Kun olen saanut yhden valmiiksi, niin minun pitäisi tehdä siitä varmuuskopio. Olen huomannut, että kopioitaessa suuria tiedostomääriä ainakin minulla joihinkin tai johonkin tiedostoon tulee virheitä. Kahden teran kopioiminen sitä paitsi kestää varmasti kauan. Olisiko silloin kloonaaminen paras vaihtoehto?
Clonezillaa suositellaan netissä, mutta se pitäisi rakentaa itse. Myös Live Clonezilla. Ehkä ohjeita tutkimalla saattaisin onnistuakin siinä, mutta se veisi minulta huomattavan paljon aikaa. Nortonia käytin vielä joskus 2000-luvun alussa ja se toimi hyvin. Ubuntun oma varmuuskopiointiohjelma on aika nopea ja olen sillä tehnyt välistä kotikansion bk:n. Nyt putsaan Acerin kotihakemistoa, minkä jälkeen teen siitä varmuuskoipion, Mutta millä ohjelmalla? Onko esim. Clonezillasta saatavilla valmista jo tikulle asennettua ohjelmaa, jonka voisi luoda tikulle kuten usb-käynnistyslevyn?
Pian Acerissani (16.04) tarjotaan päivitystä uudempaan versioon ja olen ajatellut, että ehkäpä asennankin tähän Kubuntu 18.04 version, koska järjestelmä on omalla osiollaan. Joka tapauksessa haluan ottaa myös järjestelmästä backupin ja riittääkö siihen Ubuntu 16:04 järjestelmän varmuuskopiointi?