Kirjoittaja Aihe: Clonezilla tai vastaava ja usblevyn kloonaaminen varmuuskopioksi  (Luettu 1807 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Järjestelen tietokoneitani ja erityisesti video- ja kuvatiedostoja. Ne ovat tilan puutteesta  johtuen ja muutenkin vielä aika sekaisin kahden teran usb-levyillä. Kun olen saanut yhden valmiiksi, niin minun pitäisi tehdä siitä varmuuskopio. Olen huomannut, että kopioitaessa suuria tiedostomääriä ainakin minulla joihinkin tai johonkin tiedostoon tulee virheitä. Kahden teran kopioiminen sitä paitsi kestää varmasti kauan. Olisiko silloin kloonaaminen paras vaihtoehto?

Clonezillaa suositellaan netissä, mutta se pitäisi rakentaa itse. Myös Live Clonezilla. Ehkä ohjeita tutkimalla saattaisin onnistuakin siinä, mutta se veisi minulta huomattavan paljon aikaa. Nortonia käytin vielä joskus  2000-luvun alussa ja se toimi hyvin. Ubuntun oma varmuuskopiointiohjelma on aika nopea ja olen sillä tehnyt välistä kotikansion bk:n. Nyt putsaan Acerin kotihakemistoa, minkä jälkeen teen siitä varmuuskoipion, Mutta millä ohjelmalla? Onko esim. Clonezillasta saatavilla  valmista jo tikulle asennettua ohjelmaa, jonka voisi luoda tikulle kuten usb-käynnistyslevyn?

Pian Acerissani (16.04) tarjotaan päivitystä uudempaan versioon ja olen ajatellut, että ehkäpä asennankin tähän Kubuntu 18.04 version, koska järjestelmä on omalla osiollaan. Joka tapauksessa haluan ottaa myös järjestelmästä backupin ja riittääkö siihen Ubuntu 16:04 järjestelmän varmuuskopiointi?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Järjestelen tietokoneitani ja erityisesti video- ja kuvatiedostoja. Ne ovat tilan puutteesta  johtuen ja muutenkin vielä aika sekaisin kahden teran usb-levyillä. Kun olen saanut yhden valmiiksi, niin minun pitäisi tehdä siitä varmuuskopio. Olen huomannut, että kopioitaessa suuria tiedostomääriä ainakin minulla joihinkin tai johonkin tiedostoon tulee virheitä.

Kuulostaa kyllä huolestuttavalta, jos tuota on tapahtunut useammin kuin kerran. Voi olla, että kyseisten levyjen USB-SATA-levyohjain on huono, tai levyissä on fyysistä vikaa. Onko tiedostoista alkuperäiset tarkistussummat jossain tallessa, että voit verrata niitä levyltä kopioituun versioon?

Potentiaalisia virheiden aiheuttajia voisi eliminoida purkamalla levyn USB-kotelosta ja kytkemällä suoraan tietokoneen SATA-väylään.


Kahden teran kopioiminen sitä paitsi kestää varmasti kauan. Olisiko silloin kloonaaminen paras vaihtoehto?

Kloonaaminen voi nopeuttaa siirtoa, jos tiedostojärjestelmä on hyvin fragmentoitunut ja pullonkaulana on levyn hakunopeus. Todennäköisemmin hitaus johtuu kuitenkin USB-väylästä, eikä kloonaaminen tuo lisänopeutta. Mahdollisesti päinvastoin, jos levyllä on käyttämätöntä tilaa tai et tarvitse sieltä kaikkea dataa.

Clonezillaa suositellaan netissä, mutta se pitäisi rakentaa itse. Myös Live Clonezilla.

Clonezillan sivulta saa valmiit levykuvat: https://www.clonezilla.org/downloads.php
Ne voi kirjoittaa USB-tikulle Tuxboot-ohjelmalla, kuten ohjeessa neuvotaan: https://www.clonezilla.org/liveusb.php


Pian Acerissani (16.04) tarjotaan päivitystä uudempaan versioon ja olen ajatellut, että ehkäpä asennankin tähän Kubuntu 18.04 version, koska järjestelmä on omalla osiollaan. Joka tapauksessa haluan ottaa myös järjestelmästä backupin ja riittääkö siihen Ubuntu 16:04 järjestelmän varmuuskopiointi?

Ubuntun Déjà Dup -varmuuskopiointityökalu ei sovellu koko järjestelmän varmuuskopiointiin. Paras tehdä kloonattu levykuva johonkin, niin palautus voi ainakin periaatteessa onnistua.
« Viimeksi muokattu: 05.09.18 - klo:14.03 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Minulla ei ole tiedostoista, joissa oli ongelmia alkuperäisiä tarkistussummia. Itse asiassa en ole koskaan käyttänyt niitä, vaikka periaatteessa tiedän, että niiden avulla voisi tarkistaa, onko kopio täydellinen.

Minulla oli ongelmia Lucky Backupin kanssa joidenkin tiedostojen puuttumisesta ja kävin asiasta pitkään kirjeenvaihtoa. Ongelmat eivät oikeastaan selvinneet koskaan, mutta ei se silti aiheuttanut paljonkaan vahinkoa minulle, sillä tallennan yleensä aina useamman version ja eri paikkaan. Yleisesti ottaen pidin ohjelmasta ja ehkäpä uskallan käyttää sitä  tulevaisuudessa.

Lienee parasta, että kopioin ainakin tärkeimmät videot tiedostoselaimella, joko  Nautiluksella tai Dolphinilla. Teen levykuvan tai ainakin yritän Tuxbootilla

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Minulla ei ole tiedostoista, joissa oli ongelmia alkuperäisiä tarkistussummia. Itse asiassa en ole koskaan käyttänyt niitä, vaikka periaatteessa tiedän, että niiden avulla voisi tarkistaa, onko kopio täydellinen.
.....
Lienee parasta, että kopioin ainakin tärkeimmät videot tiedostoselaimella, joko  Nautiluksella tai Dolphinilla. Teen levykuvan tai ainakin yritän Tuxbootilla

Tuosta tulikin mieleeni jotta mahtaako esimerkiksi rsync tai scp tarkistaa menikö ehjänä perille?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Tuosta tulikin mieleeni jotta mahtaako esimerkiksi rsync tai scp tarkistaa menikö ehjänä perille?

Ne varmistavat, että data siirtyy ehjänä verkon yli, mutta eivät sitä, että, tieto on ehjää levylle kirjoittamisen jälkeen. Siihen pitäisi käytettää jotain erillistä skriptiä tai työkalua, joka laskee tiedostoille tarkistussummat lukemalla ne uudelleen levyltä. Kernelin levyvälimuisti voi myös osaltaan hämmentää asiaa, etenkin jos tiedostot ovat pieniä suhteessa keskusmuistin määrään.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Valokuvat ja videot eivät pakkaudu. Itse kopioin ihan tiedostonhallinnalla talteen. diff hieman hidas vertailuun. Kun tiedostoista löytyy eroa siinä onkin miettimistä kumpi on ehjä jos koot, pvm ym samat. diffiä nopeampi työkalu olisi kiva. Miten verrata vain puuttuuko tiedostoja tai koko erilainen?

Systeemin palautuspisteitä teen dar-ohjelmalla. Toki lataajaa se ei kopioi joten jos se rikki pitää olla asennusmedia.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Tässä vaiheessa kannattaa miettiä mitä varmuuskopioinnilla tavoitellaan. Ja mitkä on taloudelliset ja fyysiset rajoitteet. Jos tavoitellaan yhden käyttäjän multimedia tiedostojen varmuuskopiointia voi miettiä ratkaisua jossa media tiedostot synkataan eri tilassa olevaan nas purkkiin jossa on RAID 1 ratkaisu eri merkkisillä kovalevyillä.

torrent tiedostot laskevat myös tiedostojen eheyden, samoin md5 tarkistussumma ajaa asian.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään