Kirjoittaja Aihe: kmail ja HTML  (Luettu 4075 kertaa)

hetvik

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
kmail ja HTML
« : 12.08.18 - klo:19.18 »
Käytössäni on kubuntu ja sitä myöten kmail. Olen ohjelman asetuksista etsinyt ja etsinyt, ettei aina kysyisi html-viestin saadessani että "luotatko lähettäjää ja sallitko ulkopuolisten linkkien avaamisen jne". Ymmärrän kyllä että voi olla turvallisuusriski, mut oikeesti. Onkohan ja missä ohjelman asetuksissa täppiä jolla saisin kmailini vähä turvattomammaksi?

Terveisin
Markku

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: kmail ja HTML
« Vastaus #1 : 12.08.18 - klo:19.21 »
Käytössäni on kubuntu ja sitä myöten kmail. Olen ohjelman asetuksista etsinyt ja etsinyt, ettei aina kysyisi html-viestin saadessani että "luotatko lähettäjää ja sallitko ulkopuolisten linkkien avaamisen jne".

Eikös se ole Asetukset > Turvallisuus > Lukeminen > Suosi HTML-muotoa normaalin tekstin sijaan?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

hetvik

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: kmail ja HTML
« Vastaus #2 : 12.08.18 - klo:19.46 »
Kiitos moderaattorille viestin siirrosta sopivampaan keskustelualueeseen. En oikein tiennyt...

SuperOscar: ne täpit on aktivoitu. Mut silti viesteissä on aina:
"
Note: This HTML message may contain external references to images etc. For security/privacy reasons external references are not loaded. If you trust the sender of this message then you can load the external references for this message by clicking here.
"
Ja täytyy sitten klikata tuota by clickin hereä.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: kmail ja HTML
« Vastaus #3 : 12.08.18 - klo:22.23 »
Kiitos moderaattorille viestin siirrosta sopivampaan keskustelualueeseen. En oikein tiennyt...

SuperOscar: ne täpit on aktivoitu. Mut silti viesteissä on aina:
"
Note: This HTML message may contain external references to images etc. For security/privacy reasons external references are not loaded. If you trust the sender of this message then you can load the external references for this message by clicking here.
"
Ja täytyy sitten klikata tuota by clickin hereä.

Miksi haluat ladata ne "external references"?

Onpahan sellainen muistikuva että mm. Thunderbirdissä ne saa estettyä pysyvästi - eikä kysele mitään.
Toki kertoo jossain kohtaa että jotain ulkopuolista on estetty, mutta viesti tulee ja on luettavissa.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: kmail ja HTML
« Vastaus #4 : 12.08.18 - klo:22.35 »
Thunderbirdissä tuon saa sallittua Asetuksista Tietosuojan välilehdeltä. Siellä on "Salli ulkoinen sisältö sähköposteissa". Itse olen tyytynyt sallimaan lähettäjäkohtaisesti tarpeen mukaan. Joissain uutiskirjeissä ihan hyvä. Tiedän, että siellä on "tracking pixeleitä" ja sellaisia. Mukavuus voittaa. 8)

Kmailia varten katso: https://unix.stackexchange.com/questions/171793/how-to-disable-warning-about-external-references-in-kmail (huvittavasti ei vastaa kysyjän kysymykseen, mutta näyttäisi neuvovan tässä toivotun asian)

Eikös se ole Asetukset > Turvallisuus > Lukeminen > Suosi HTML-muotoa normaalin tekstin sijaan?

Ei tuo mahda tehdä sitä, mitä tässä kaivataan. HTML-muodon käyttö ei vielä salli ulkoista sisältöä luultavasti. Ylemmän linkin mukaan se, mitä tässä kaivataan saattaa olla juurikin tuon kohdan alapuolella.
« Viimeksi muokattu: 12.08.18 - klo:22.37 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

hetvik

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: kmail ja HTML
« Vastaus #5 : 13.08.18 - klo:17.54 »
Tomin: Kiitos vastauksestasi. Katsoin antamasi linkin neuvot ja olen myös aktivoinut tuon täpin, et latais automaattisesti ulkoisia kohteita. Mut ei vaan lataa... En ymmärrä.

hetvik

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: kmail ja HTML
« Vastaus #6 : 13.08.18 - klo:18.12 »
Tarkennus tähän aiheeseen. Tuli nyt vasta mieleen... Mun jakelu ei ole kubuntu vaan KDE neon. Sori sori lipsahdus, kun kirjoitin kysymyksen.

hetvik

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: kmail ja HTML
« Vastaus #7 : 13.08.18 - klo:18.58 »
Menin sitten neonin sivuille. Tää on näköjään jo tiedossa oleva bugi kmailissä.