Kirjoittaja Aihe: Bios-ongelma Dell-tietokoneella  (Luettu 12023 kertaa)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Bios-ongelma Dell-tietokoneella
« Vastaus #20 : 18.05.18 - klo:09.48 »
No ei se nyt niin vaikea prosessi ole. :)
Eli katso vaikka tämä PDF-ohje: https://www.hel.fi/static/liitteet/opev/abitti_kaynnistaminen%2021.9.2016.pdf

Aloita kohdasta 3. Valitse Käynnistä -valikosta (nurkassa oleva Windows-nappi) ”Käynnistä
uudelleen” ja pidä shift/vaihtonäppäintä pohjassa.


Kohdassa 4 valitse vaihtoehdon Käytä laitetta sijaan Vianmääritys ja sitten seuraavan sivun kuvien mukaisesti Lisäasetukset ja sieltä UEFI-laiteohjelmiston asetukset.

Käykö mikä tahansa muistitikku?

Pitää olla vähintään 2 GB ja sellainen ettei siellä olevien tiedostojen katoaminen haittaa. Se asennus-DVD:kin käy, teet vain siellä koneen asetuksissa vähän eri valinnan eli tikun sijaan DVD-aseman käynnistyväksi.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Bios-ongelma Dell-tietokoneella
« Vastaus #21 : 18.05.18 - klo:09.58 »
Jos ei mikään auta niin :

1. vie koneen huoltoon ja sano että pitää päästä koneen biossiin. Jolloin he todennäköisesti resetoivat koneen BIOS:n.
2. Voit yrittäää itse resetoida emolevyn bios:n täältä löytyvät ohjeen mukaisesti:

https://www.dell.com/support/article/us/en/19/sln284985/how-to-perform-a-bios-or-cmos-reset-and-or-clear-the-nvram-on-your-dell-system?lang=en

Tuolta ilmeisesti 3 tai 4 vaihtoehto ...

Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

lauritx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 270
    • Profiili
Vs: Bios-ongelma Dell-tietokoneella
« Vastaus #22 : 18.05.18 - klo:11.58 »
Mulla sama kone ja noi on windows 7 aikuisia. eli ei ole uefi bios. Kokeile vaihtaa näppistä. Mulla ei vanhalla toiminu mut usb näppis toimii.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Bios-ongelma Dell-tietokoneella
« Vastaus #23 : 18.05.18 - klo:12.52 »
No ei se nyt niin vaikea prosessi ole. :)
Eli katso vaikka tämä PDF-ohje: https://www.hel.fi/static/liitteet/opev/abitti_kaynnistaminen%2021.9.2016.pdf

Aloita kohdasta 3. Valitse Käynnistä -valikosta (nurkassa oleva Windows-nappi) ”Käynnistä
uudelleen” ja pidä shift/vaihtonäppäintä pohjassa.


Kohdassa 4 valitse vaihtoehdon Käytä laitetta sijaan Vianmääritys ja sitten seuraavan sivun kuvien mukaisesti Lisäasetukset ja sieltä UEFI-laiteohjelmiston asetukset.

Käykö mikä tahansa muistitikku?

Esittämäni ohje ei tarvitse mitään muistitikkua, vaan siinä on tavoitteena päästä koneen bios-asetuksiin, joka oli ketjun alkuperäinen kysymys. Lauritx totesi kuitenkin, ettei kyseisessä koneessa ole UEFI-biosia, jolloin tämä ei toimi, ja ongelma lienee jollain tavalla kytköksissä näppäimistön toimintaan tai biosin lukkiutumiseen.
« Viimeksi muokattu: 18.05.18 - klo:13.00 kirjoittanut nm »

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Bios-ongelma Dell-tietokoneella
« Vastaus #24 : 18.05.18 - klo:14.26 »
No ei se nyt niin vaikea prosessi ole. :)
Eli katso vaikka tämä PDF-ohje: https://www.hel.fi/static/liitteet/opev/abitti_kaynnistaminen%2021.9.2016.pdf

Aloita kohdasta 3. Valitse Käynnistä -valikosta (nurkassa oleva Windows-nappi) ”Käynnistä
uudelleen” ja pidä shift/vaihtonäppäintä pohjassa.


Kohdassa 4 valitse vaihtoehdon Käytä laitetta sijaan Vianmääritys ja sitten seuraavan sivun kuvien mukaisesti Lisäasetukset ja sieltä UEFI-laiteohjelmiston asetukset.

Yhden kerran olen onnistunut käynnistämään koneen Sift-painike pohjassa, mutta silloin ei ollut muistitikku paikoillaan. Asetuksissa ei näkynyt ollenkaan UEFI-laiteohjelmiston asetuksia. Yritin sitten käynnistää konetta taas Sift alhaalla ja muistitikku paikoillaan, mutta meni taas Windowsin työpöydälle. Ja tein juuri niin kuin nm neuvoi.

Windowsin puolelta olen myös päässyt noihin asetuksiin, laittamalla hakuun Bios-sanan. Sielläkään ei ole näkynyt UEFI-asetuksia.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Bios-ongelma Dell-tietokoneella
« Vastaus #25 : 18.05.18 - klo:15.15 »
Windowsin puolelta olen myös päässyt noihin asetuksiin, laittamalla hakuun Bios-sanan. Sielläkään ei ole näkynyt UEFI-asetuksia.

Juu. Tässähän kävi jo ilmi, että koneessa ei ole UEFI-biosia.

Kannattaa edetä, kuten matsukan ehdotti tuossa ylempänä.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Bios-ongelma Dell-tietokoneella
« Vastaus #26 : 18.05.18 - klo:15.37 »
Juu. Tässähän kävi jo ilmi, että koneessa ei ole UEFI-biosia.

Kannattaa edetä, kuten matsukan ehdotti tuossa ylempänä.

Se taitaa olla viimeinen mahdollisuus. Olen jo lähettänyt viestiä tietokoneasentajalle; on nyt sairaslomalla.

lauritx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 270
    • Profiili
Vs: Bios-ongelma Dell-tietokoneella
« Vastaus #27 : 18.05.18 - klo:17.11 »
Juu. Tässähän kävi jo ilmi, että koneessa ei ole UEFI-biosia.

Kannattaa edetä, kuten matsukan ehdotti tuossa ylempänä.

Se taitaa olla viimeinen mahdollisuus. Olen jo lähettänyt viestiä tietokoneasentajalle; on nyt sairaslomalla.

Kokeilitko toista näppistä siis usb.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Bios-ongelma Dell-tietokoneella
« Vastaus #28 : 19.05.18 - klo:18.49 »
Miten olisi akku pois koneesta hetkeksi että käynnistyy varmasti alusta asti eikä ole mikään Windowsin palikka muistissa myös koneen ollessa "sammuksissa".
Heti sen jälkeen käynnistettäessä luultavasti nuo Dellin F-näppäimet saavat odotettua toimintaa aikaan. Jos tuo ei auta niin levy pois, kerran käyntiin ilman levyä ja levy takaisin.  Voi kuulostaa erikoiselta   :)
Ihmettelin kerran aiemmin tuota samaa ilmiötä ja Dell oli läppäsi silloinkin (i5).  Halusi aina käynnistää Windowsin teki mitä hyvänsä näppäimistöllä, ikään kuin Windows ei olisi sammunut kokonaan.
« Viimeksi muokattu: 19.05.18 - klo:18.56 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Bios-ongelma Dell-tietokoneella
« Vastaus #29 : 19.05.18 - klo:18.54 »
Funktionappulaa painetaan, kun Dell-logo näkyy. Jos Windowsin latausanimaatio näkyy, silloin on jo liian myöhäistä.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Bios-ongelma Dell-tietokoneella
« Vastaus #30 : 20.05.18 - klo:10.58 »
Yksi keino on irrottaa kovo koneesta. Silloin se ainakin ehdottaa bios setupiin menoa.

HannuK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 392
    • Profiili
Vs: Bios-ongelma Dell-tietokoneella
« Vastaus #31 : 20.05.18 - klo:23.01 »
Heitän jälleen ehdotuksen, mikä toimii mun HP Stream pikkumikrossa, eli yritin mennä biosiin käynnistyksessä monta kertaa HP:n ohjeiden mukaan, eli painelin samanaikaisesti esc-F9 paianiketta käynnistyspainikkeen jälkeen, mutta ei toiminut. Kun sitten valmiiksi pidin pohjaanpainettuna esc-F9 kombiaatiota ja sitten vasta käynnistin koneen, niin  jo onnistu.
Oisko tuo alkukäynnistys niin nopea, että siihen ei ehdi omilla painalluksilla mukaan, mutta näin ainakin HP Stream käynnistyy ja pääsee esim. määrittelemään käynnistyksen usb-tikulta.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Bios-ongelma Dell-tietokoneella
« Vastaus #32 : 23.05.18 - klo:12.04 »
dell koneen merkki ?

Kokeile F2 -näppäintä ja paina useasti  käynnistyksen yhteydessä

Lainaus
Press "F2" when the first screen appears. Timing is difficult, so you may wish to continually press "F2" until you see the message "Entering Setup."

https://yourbusiness.azcentral.com/enter-bios-dell-18849.html

Edessä lukee Optilex 980. Olisiko se merkki? F2-painiketta olen painanut joka kerta, mutta ei ole onnistunut. Olen myös kokeillut F12- ja Delete-painiketta, mutta ei ole onnistunut. Jossakin muistaakseni oli maininta tuosta F12-painikkeesta.

Muistaakseni BIOS:n pääsee tosiaan F12 nappulalla kunhan sitä painelet hieman virtojen laiton jälkeen. Yritän muistaa huomenna kaivaa jostain O980:n ja testata asiaa.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"