Tilasin Tori.fi sivulta aika tehokkaan Dell-tietokoneen. On tarkoitus asentaa siihen Linux-käyttöjärjestelmä, nyt siinä on Windows 10. Mutta tuli ongelma vastaan: en pääse millään Biosiin. On tarkoitus muuttaa käynnistysjärjestys niin, että kone käynnistyisi DVD-asemalta, kun olen siihen laittanut asennuslevyn paikoilleen. Jos jollakin olisi vinkkiä miten tuo onnistuisi, niin mielellään ottaisin neuvot vastaan. Olen 11 vuotta käyttänyt Linuxia, joten en jaksaisi alkaa enää opiskelemaan Windowsia.
Netissä oli yksi ohje ja siinä neuvottiin käynnistämään tietokone uudelleen ja odottamaan, että latautuminen menee Dell-logoon asti. En ole kyllä varma, minkälainen tuo logo pitäisi olla. Yritän nettiohjeen mukaan naputtaa F2-painiketta ja ruutuun pitäisi tulla teksti Entering Setup. Mutta mitään ei tapahdu. Windows avautuu aina työpöydälle saakka. Tuo logo on jonkinlainen välisivu, jonka jälkeen kone avautuu normaalisti. Siinä lukee Dell ja on jonkinlainen kuviokin, en nyt tarkkaan muista.
Olen aina ennen onnistunut pääsemään tietokoneillani Biosiin. Toisella koneella joka minulla on, se onnistui Delete-näppäintä naputtamalla. Ja muissa tietokoneissa tuli aina ruutuun käynnistyksen alkuvaiheessa mustalla pohjalla tekstiä, jossa luki millä näppäimellä pääsee Biosiin. Tässä Dell-koneessa ei lue mitään. On vain musta ruutu.