Kirjoittaja Aihe: Why Desktop Linux Will Not Take off, and Why You Don't Want It to  (Luettu 4205 kertaa)

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Hyvinkin mielenkiintoinen artikkeli siitä, miksi 'linux on sellainen kuin on' ja miksi linuxin kehittäjät ovat sellaisia kuin ovat.

Ei pidä yleistää, mutta sisältää mielestäni hyviä pointteja. On joskus muulloinkin ollut puhetta että onko linux-yhteisön tavoite (voiko tällaisesta puhua, onko olemassa yhteistä tavoitetta?) saada linux jokaiseen koneeseen. Mielestäni riittäisi saavuttaa 'jonkunlainen yleisesti tunnustettu status' jotta mm. laitevalmistajat myöntyisivät luovuttamaan ajureitaan, laitteissa olisi jonkinlaisia 'linux-yhteensopiva' - tarroja ja mahdollisesti joitakin kaupallisiakin ohjelmia käännettäisiin Llinuxille.

Kullakin olkoon valinnanvapaus. Oma unelmani on että kukin voisi valita vapaasti eikä tarvitsisi tuntea tulevansa syrjityksi kenenkään taholta. Kaikki erilaisia, kaikki tasa-arvoisia.

Heittäkää ajatuksia.

http://www.osnews.com/story.php?news_id=15811


r


edit: vielä muistutuksena siitä että Bill osaa käyttää rahojaan: http://www.digitoday.fi/page.php?page_id=11&news_id=200612242&rss=6
« Viimeksi muokattu: 14.09.06 - klo:21.19 kirjoittanut rhk »
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Minulle riittää että kaikki laitteet ja pelit toimivat Linuxissa, sama se on vaikka olisin ainoa Linuxin käyttäjä. Ei se minun vikani ole jos jotkut haluavat käyttää kökkö M$:n tuotteita. ;)
alias vililikku

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Sama täällä, ihan sama käyttääkö muut sitä vai ei kunhan kehitys vaan jatkuu. En mä siitä sen onnellisemmaksi tulis jos naapurikin alkaisi käyttämään Linuksia. Aiemmin sitä vouhotti kaikille ja yritti 'käännyttää', vaan ei jaksa enää. Tähän hommaan on itse ajauduttava, omasta tahdosta ja kokeilunhalusta.

Qwerty

  • Vieras
Massive desktop Linux migration kept quiet
Study: Linux Faces Long-Term Microsoft Challenge
Linux will never beat Windows?
Linux v. Microsoft: Third World Showdown
...

Nähtäväksi jää tuleeko Linuxista koskaan merkittävää tekijää työpöytämarkkinoilla.

Itsekään en jaksa paasata Linuxin erinomaisuudesta, vaan tyydyn ojentamaan Ubuntu Live-CD:n
käteen ja pyydän testaamaan. Parempihan se on niin, että käyttävän Linuxia sen takia, koska se
tuntuu hyvältä, eikä minkään puolipakottamisen ja paasauksen takia.

hpne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Nih, tässä on sama logiikka kuin kasvissyönnissä ja viinanjuonnissa  ;) Jos nyt oikeasti haluaa, että joku (sukulainen, tuttava, naapuri) ryhtyy kasvissyöjäksi, raittiiksi tai linuxin käyttäjäksi (tai kaikiksi noiksi  ;D), ei kannata yrittää väkisin käännyttää.  Ihmiset puolustavat vaistonomaisesti omia ratkaisujaan (liha, viina, windows), ja samalla asettuvat vastahankaan vaihtoehdoille. Kannattaa tosiaan Qwertyn tapaan pyytää kokeilemaan itse. Live-CD on tässä mielessä loistava keksintö. Itse olen lähiaikoina menossa isäni (75v) luokse live-CD:n kanssa  :)

moonstone

  • Vieras
Nähtäväksi jää tuleeko Linuxista koskaan merkittävää tekijää työpöytämarkkinoilla.

Ei varmaankaan, kunnes sitä aloitetaan "pakottamaan" eli esiasentamaan oletuksena uusiin tietokonepaketteihin joka giganttiin,anttilaan ja muihin vastaaviin kauppoihin.

Itsekään en jaksa paasata Linuxin erinomaisuudesta, vaan tyydyn ojentamaan Ubuntu Live-CD:n
käteen ja pyydän testaamaan. Parempihan se on niin, että käyttävän Linuxia sen takia, koska se
tuntuu hyvältä, eikä minkään puolipakottamisen ja paasauksen takia.

Itse olen yrittänyt vielä tuputtaa omille vanhemmilleni ubuntua ja olen jo muutaman kerran jopa sen heille asentanutkin. Kuitenkin jos he eivät innostu niin on aika turha alkaa pakottamaan. Kyllä ihmiset osaavat kysyä mikäli he haluaisivat kokeilla. Joskus kyllä ärsyttää kun jotkut kyselevät "mikä linux tähän sopii?" "mikä linux kannattaa hommata?" Tiedän, että se voi olla hankalaa päättää niistä sadoista jakeluista mitkä ovat olemassa. Kuitenkin arvostaisin hiukan oma-aloitteisuutta ja kärsivällisyyttä varsinkin siinä kokeilemisessa.

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Toivoisin sellaista 10-20 % osuutta työpöydistä Linuxille, jotta se noteerattaisiin tosissaan mm. laitevalmistajien ja erilaisten palveluntarjoajien taholta. Eipä siitäkään kai haittaa olisi, jos kaupallistakin softaa olisi enemmän tarjolla (vai pitäisikö kaiken olla avointa, en ole itse aivan vakuuttunut, että pitäisi.. tai en oikeastaan edes usko, että voisi, mutta en ole oikein vielä tarpeeksi hyvin kärryillä muodostaakseni kovin vahvaa mielipidettä asiasta).

Applelle toivon myös nykyistä suurempaa markkinaosuutta ihan siksi, että sekään ei kovin suuri ole. Microsoftille en toivo sinänsä mitään pahaa, mutta heidän asemansa on mielestäni aivan liian vallitseva tällä hetkellä.

EDIT: Niin, tuosta itse kirjoituksesta sen verran, että tuossahan katsotaan asioita lyhyehköllä perspektiivillä. Jos esimerkiksi ala-asteelta alkaen käytössä olisikin Linux, niin eihän siinä sitten mitään ongelmaa olisi sitä käyttää. Itse käytin kolmannelta luokalta kuudennelle koulussa Mäkkiä (ne olivat niitä 9" mv-näyttöisiä linnunpönttöjä silloin, joskin olihan sitä parempiakin jo olemassa). Tosin, kuitenkin lipsuin MS-maailmaan ensin dosin ja Win 3.0:n muodossa ja sille tielle jäin piiiitkäksi aikaa. Kokeilin Linuxia muutaman kerran 15-vuoden MS-kauden aikana, mutta koskaan se ei vakuuttanut kun en jaksanut alkaa opettelemaan ja ongelmia riitti. Ja tietty ne pelit, siksi se mäkkikin varmaan jäi. Nyt kelpaa sitten oikeastaan mikä tahansa mikä toimii, tosin Windows ei kotikäytössä innosta pahemmin kun töissä saa sitä käyttää ihan riittävästi. Ja lisäksi sen verran on "asennevammaa", että Linux on se mieluisin vaihtoehto ja Windows ei tosiaan pahemmin iske. Omenan voisi ostaa, jos olisi ylimääräistä pelimerkkiä.

Tässä koitankin siis ilmeisesti vähäpäisenä selittää, että artikkeli onkin ilmeisen oikeassa ja minä puhun joutavia :) Perhana... toivoin, niin, että tästä tulisi muutakin kuin vain alle prosentin käyttis. Eniten tietty huolestuttaa tulevaisuus mikäli käyttäjiä on alle prosentti kaikista tietokoneen käyttäjistä - se tulee kuitenkin rajaamaan kaikennäköistä pois Linux-käyttäjien ulottuvilta. Avoimuudesta taas seuraa se "haitta", että kaikki ohjelmat, jotka ovat Linux-puolella ylivertaisia, mediaseksikkäitä :) tai mitä tahansa, joka käyttäjiä voisi houkutella, voidaan kääntää muihin systeemeihin ja syytä kääntymiseen peruskäyttäjällä ei ole. Ehkä olen väärässä, mutta tuntuisi, että olisi hyvä kun olisi vähän enempi massaa mukana tässä. Siihen kai Shuttleworth pyrkiikin. En ole tosin vielä ehtint kovin paljoa miehen mietteitä lukea.
« Viimeksi muokattu: 18.09.06 - klo:07.30 kirjoittanut Dr. G. »

Sahtor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 155
    • Profiili
Yritykset voi ihan hyvin tulla toimeen 10-20% osuuksillaan ja luulen että paras tilanne olisi 33% kolmella OS:llä. Softafirmat joutuisivat julkaisemaan vähintään 2 eri alustalle binäärit ja samalla rahalla sille kolmannellekin.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Toivoisin sellaista 10-20 % osuutta työpöydistä Linuxille, jotta se noteerattaisiin tosissaan mm. laitevalmistajien ja erilaisten palveluntarjoajien taholta.

juu ihan asiallinen tavoite mutta että vain 10-20 % tuohon tavoitteeseen uskallan jo väittää että tuo saavutetaan alle 10-vuodessa. ja noi toimistohiiret jotka nykyään jaksaa olla windows kilttejä kyllä myös jonain kauniina päivänä huomaa/ymmärtää että avoimuudella saat myös enemmän tukea ja apua ohjelmasi kehityksessä (bugejahan riittää)
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

isvard

  • Vieras
Nih, tässä on sama logiikka kuin kasvissyönnissä ja viinanjuonnissa  ;) Jos nyt oikeasti haluaa, että joku (sukulainen, tuttava, naapuri) ryhtyy kasvissyöjäksi, raittiiksi tai linuxin käyttäjäksi (tai kaikiksi noiksi  ;D), ei kannata yrittää väkisin käännyttää.  Ihmiset puolustavat vaistonomaisesti omia ratkaisujaan (liha, viina, windows), ja samalla asettuvat vastahankaan vaihtoehdoille. Kannattaa tosiaan Qwertyn tapaan pyytää kokeilemaan itse. Live-CD on tässä mielessä loistava keksintö. Itse olen lähiaikoina menossa isäni (75v) luokse live-CD:n kanssa  :)
Viinan juonnista tiedän melkopaljon mutta sitä en oo kuullukaan et fläskistä pontikkaa keiteltäis, ei etyylialkoholi ole enmpi kasvis? (tää siitä seuraa kun yrittää ymmärtää näitä juttuja pienessä ginissä)

isvard

  • Vieras
Olen paikalliselle kauppiaalle ehdotellut että kun täällä tuo keskusta on langattomassa ja vapaassa verkossa niin teeppä tohon akkunalle nettikone jossa ubuntu ja lupaa se sille mummulle joka sen saa sekasin, katto pitkään ja ilmeestä näki et heppu on itse sekasin,,, tosin myönsi että hän ei ubuntua oikein tunne.
Yrms