Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 18.04 asennnnus tuhosi doublebootin läpppärissäni (RATKAISTU)  (Luettu 4355 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2404
    • Profiili
Ubuntu 18.04 asennnnus tuhosi doublebootin ja Ubuntu ei enää toiminut. Muuttamalla asetuksia biosissa sain sentään Windows 10 toimimaan. Olen asentanut Ubuntuja koneelleni versiosta 6 alkaen ja kehunut kaikille, että sen asentaminen on helppoa ja että muutenkin tykkään Ubuntusta. Tällä kertaa jotain meni pahasti vikaan, vaikka valitsin vaihtoehdon: "poista Ubuntu 17.10 ja asennna Ubuntu. Heti kun assennus alkoi, Ubuntu raportoi virheestä. Hyväksyin sen keräävän tiedot ja lähettävän eteenpäin, mutta siihen se juuttui. Ctrl alt del ei edes auttanut, vaan kone oli sammutettava kokonaan. Yritin vielä käynnistää Ubuntun, mutta se ei suostunut siihen ollenkaan. Jotain pientä tekstiä liikkui mustaksi dos-screeniksi muuttuneella näytöllä.

Olen yleensä asentaessani valinnut "jonkun muun vaihtoehdoon", jolloin olen joko asentanut sen vanhan päälle tai muuttanut Ubuntulle varatun osion kokoa ja uusi Ubuntu on toiminut. En kerta kaikkiaan ymmärrä, mitä tässä tapahtui. Käytin Ubuntun itsensä luomaa käynnistintikkua kuten ennenkin. Oikeastaan olisin valinnut päivityksen, jos asennusohjelma olisi sitä kysyny, kuten se on tehnyt tavallisesti. Lähden käymään nyt Turussa, mutta en tarvitse välttämättä läppäriäni ja Windowshan toimii joka tapauksessa. Palaan illalla Tampereelle ja olisin tosi kiitollinen, jos sasin hyviä neuvoja. Olen niin tottunut Ubuntuun, että käytän sitä mieluiten. Ja uuutta versiota odotin innolla, vaikka tiesinkin, että muutokset 17.10 versioon eivät ole kovin suuria. Koneeni on Lenovo Yoga Pro 2.
« Viimeksi muokattu: 01.05.18 - klo:15.40 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Ubuntu 18.04 asennnnus tuhosi doublebootin läpppärissäni
« Vastaus #1 : 29.04.18 - klo:10.14 »
Heti kun assennus alkoi, Ubuntu raportoi virheestä.

Mikä virhe?

Hyväksyin sen keräävän tiedot ja lähettävän eteenpäin, mutta siihen se juuttui. Ctrl alt del ei edes auttanut, vaan kone oli sammutettava kokonaan.

Eli asennus keskeytyi johonkin ongelmaan. On täysin normaalia, että osittain asentunut, tai tässä tapauksessa käytännössä olematon järjestelmä ei käynnisty.

Kokeile poistaa vanhat Ubuntun osiot kokonaan GPartedilla ennen asennusta. Sitten uusi yritys. Jos ei edelleenkään mene läpi, tee asennustikku uudelleen Windowsissa Rufus-ohjelmalla.
« Viimeksi muokattu: 29.04.18 - klo:10.17 kirjoittanut nm »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ubuntu 18.04 asennnnus tuhosi doublebootin läpppärissäni
« Vastaus #2 : 29.04.18 - klo:10.30 »
.... Yritin vielä käynnistää Ubuntun, mutta se ei suostunut siihen ollenkaan. Jotain pientä tekstiä liikkui mustaksi dos-screeniksi muuttuneella näytöllä.
....

Eli koettaa käynnistää jotain tuolta windblowsin puolelta?
(Tuota mainitsemaasi "Dirty Operating System" -screeniä ei tietääkeni muualla ole kuin Redmondin virityksissä?)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2404
    • Profiili
Vs: Ubuntu 18.04 asennnnus tuhosi doublebootin läpppärissäni
« Vastaus #3 : 29.04.18 - klo:22.27 »
Valitettavasti en enää muista, mikä virhe se oli, mutta ymmärsin kyllä ohjeen. Ehdin kuitenkin laittaa biosissa fastbootin päälle, enkä pääse enää biosiin. Windows toimii, mutta en muista, mitä siellä piti tehdä, että pääsisin biosiin, jossa voin ottaa fastbootin pois päältä. Bitlockerin poistin ja toivon sen olevan pois nytkin, sillä en muista enää sitäkään, miten sen sai pois. Netistä ehkä löytyy ohjeet. Harmillista ja vika oli minussa, kun hätäännyin, että menetän kokonaan koneeni hallinnan.

Asusin T100 miniläppäriä en koskaan saanut toimimaan Windowsin kanssa. Toivottavasti kuitenkin onnistun Lenovossa. Siinä minun on pakko pitää Wndowsia, sillä on pari pari ohjelmaa, joita tarvitsen ehdottomasti. Lenovossa biosin pitäisi avautua F2 näppäomellä, muttta se ei avaudu, vaikka pidän sitä koko ajan alas painettuna käynnistäessäni koneen. Olisiko mahdollisesti joku toinen tapa päästä biosiin?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Ubuntu 18.04 asennnnus tuhosi doublebootin läpppärissäni
« Vastaus #4 : 30.04.18 - klo:00.31 »
Valitettavasti en enää muista, mikä virhe se oli, mutta ymmärsin kyllä ohjeen. Ehdin kuitenkin laittaa biosissa fastbootin päälle, enkä pääse enää biosiin. Windows toimii, mutta en muista, mitä siellä piti tehdä, että pääsisin biosiin, jossa voin ottaa fastbootin pois päältä.

Windowsin osalta pitää varmistaa, ettei nopea käynnistyminen ole päällä: https://www.hs-works.fi/yleinen/win10-horrostila-pois-kaytosta/

Windows on paras sammuttaa valitsemalla "Käynnistä uudelleen" tavallisen sammutuksen sijaan.


Lenovossa biosin pitäisi avautua F2 näppäomellä, muttta se ei avaudu, vaikka pidän sitä koko ajan alas painettuna käynnistäessäni koneen.

Yoga 2 Pro:ssa biosiin mennään oletuksena näppäinyhdistelmällä Fn+F2
(Tosin en tiedä, vaikuttaako tähän biosin asetus, jolla Fn-funktiot ja funktionäppäimet invertoidaan.)

Koneessa on lisäksi Novo-näppäin, joka auttaa tällaisissa tapauksissa: http://voyager8.blogspot.fi/2014/08/how-to-get-into-bios-setup-utility.html


Olisiko mahdollisesti joku toinen tapa päästä biosiin?

Bios-asetuksiin pääsee tarvittaessa myös Windowsin kautta: https://support.lenovo.com/fi/fi/solutions/ht500216


Kannattaa vaikka tulostaa nämä vinkit talteen tulevien ongelmien varalle.  :)

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ubuntu 18.04 asennnnus tuhosi doublebootin läpppärissäni
« Vastaus #5 : 30.04.18 - klo:12.34 »
Se Novo-näppäin sijaitsee Lenovo Yoga 2 Pro:ssa virtanappulan vieressä sen oikealla puolella koneen ollessa kansi ylöspäin.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2404
    • Profiili
Vs: Ubuntu 18.04 asennnnus tuhosi doublebootin läpppärissäni
« Vastaus #6 : 01.05.18 - klo:14.09 »
Ensimmäiseksi Hyvää Vappua kaikille. Sitten kiitos ohjeista. En ole saanut ongelmaa vielä korjattua, mutta ohjeet on tallennettu ja osin tulostettu. Novo näppäin toimii ja olen päässyt biosiin sekä Windowsiin. Ubuntun käynnistystikku käynnistää kyllä asennusohjelman, mutta ei anna asentaa grubia, vaikka koitin eri vaihtoehtoja. Ohjelma valittaa, ettei ole tehty osiointia. Mutta osointikaan ei onnoistu, vaikka näen, että siellä on ext4 järjestelmäosio "/" joka sisälsi minulla myös /homen. En osaa sanoa, onko vanha Ubuntu vioittunut, koska en saa grubia kläyntiin.

Niinpä hain ohjeita netistä, käynnistin Ubuntun tikulla ja ohjeiden mukaan asensin boot-repairin ja jatkoin. Valitsin ikkunasta "Recommended repair", mutta sitten boot repair hyytyi kopioituani sinne sen ehdottamaan kolme riviä. Kun ajattelin sammuttaa pääteikkunan, tuli varoitus:prosessi on vielä käynnissä. Nyt se on jauhanut ainakin puoli tuntia.





nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Ubuntu 18.04 asennnnus tuhosi doublebootin läpppärissäni
« Vastaus #7 : 01.05.18 - klo:14.31 »
Ensimmäiseksi Hyvää Vappua kaikille. Sitten kiitos ohjeista. En ole saanut ongelmaa vielä korjattua, mutta ohjeet on tallennettu ja osin tulostettu. Novo näppäin toimii ja olen päässyt biosiin sekä Windowsiin. Ubuntun käynnistystikku käynnistää kyllä asennusohjelman, mutta ei anna asentaa grubia, vaikka koitin eri vaihtoehtoja. Ohjelma valittaa, ettei ole tehty osiointia. Mutta osointikaan ei onnoistu, vaikka näen, että siellä on ext4 järjestelmäosio "/" joka sisälsi minulla myös /homen. En osaa sanoa, onko vanha Ubuntu vioittunut, koska en saa grubia kläyntiin.

Suosittelisin poistamaan vanhan Ubuntun osiot GPartedilla kokonaan. Älä luo osioita vapautuneeseen tilaan, vaan anna asennusohjelman tehdä ne automaattisesti. (Paitsi jos haluat luoda erillisen home-osion -- silloin osionti on tehtävä itse).

Kaikki säilytettävät omat tiedostot on toki syytä kopioida muualle talteen, jos et ole sitä vielä tehnyt.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2404
    • Profiili
Vs: Ubuntu 18.04 asennnnus tuhosi doublebootin läpppärissäni
« Vastaus #8 : 01.05.18 - klo:15.40 »
Kiitos. Ehdin jo asentaa Ubuntun entisen päälle ja yllättäen kaikki onnistui. Saatoin menettää joitakin tiedostoja, mutta en mitään kovin tärkeää. Ubuntu 18.04 latautui melko nopeasti ja asensin heti tarvitsemani perusohjelmistot. Google chrome täytyy vielä asentaa ja katsoa vanhoista keskusteluista. Siinä oli muistaakseni joku jippo tai jotain piti tehdä päätteellä. Muuten minulla on perusohjelmistot jo asennettuna. Nyt mietin vielä, asennanko gnome-shellin, vai odottelenko vielä. Ehkä sekin on hyvä asentaa. Tämän aiheen ongelma ratkesi joka tapauksessa ja ohjeet on taltioitu, jos kone kaatuu, mitä tosin en enää usko. Merkitsen ratkaistuksi. Ja vielä kerran hyvää Vappua!

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Ubuntu 18.04 asennnnus tuhosi doublebootin läpppärissäni
« Vastaus #9 : 02.05.18 - klo:12.40 »
Google chrome täytyy vielä asentaa ja katsoa vanhoista keskusteluista. Siinä oli muistaakseni joku jippo tai jotain piti tehdä päätteellä.

Ei pitäisi vaatia komentorivioperointia.

Muuten minulla on perusohjelmistot jo asennettuna. Nyt mietin vielä, asennanko gnome-shellin, vai odottelenko vielä. Ehkä sekin on hyvä asentaa.

Ubuntu 18.04:ssä on vakiona GNOME Shell käytössä.