Kirjoittaja Aihe: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat  (Luettu 7381 kertaa)

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« : 23.03.18 - klo:21.49 »
Olen kamppaillut kevyessä kotipalvelinkäytössä NVIDIAn näytönohjainten kanssa ja parilla yksilöllä on tullut vastaan ylikuumenemisongelmia. En ole oikein päässyt selville onko se yksilön vika vai yleisemmin käyttämieni NVIDIAn ajureiden vika, mutta ongelma on toistunut jo kolmella eri kortilla. Olen ratkaissut ongelman käyttämällä vastaavia Radeoneja ja ne ovat pysyneet pystyssä vaikka liki yhtä kuumilta tuntuvatkin.

Eli mitenkäs tämä NVIDIAn ajurihomma Ubuntussa menee? Miten sinne voi valita käytetäänkö oletusajurin sijasta jotain toista ja olisiko joku toinen virransäästön/kuumenemisen kannalta parempi? Kortit ovat käytännössä vanhoja passiivijäähdytteisiä kortteja ja ajurina se minkä Ubuntu (17.10) sinne oletuksena laittaa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #1 : 23.03.18 - klo:21.52 »
Suljettua ajuria on syytä käyttää, ellei kyseessä ole niin vanhat näytönohjaimet, ettei tukea enää ole. Mistä malleista on kyse tarkalleen?

Onko siinä palvelimessa siis täysi työpöytäympäristö asennettuna?

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #2 : 24.03.18 - klo:07.52 »
Käytännössä kyse on Ubuntu Desktopista, jossa ajan VDR:ää, Sambaa ja linux raidia. Eli normaali työpöytäkone, jota käytetään palvelinluonteisesti.

Korttien tarkka malli on hieman epäselvää (ovat toimistolla minä kotona), mutta vanhoja passiivijäähdytteisiä PCI-x kortteja ne ovat joissa kuva otetaan DVI liitännästä. Sellaisia kympin/kahden huuto.net ostoksia. Joten eivät ne nyt mitään AGP liitäntäistä museolaitetta ole vaan ihan modernia kamaa, joskin teholtaan olemattomia

Lähinnä minun kysymys on se mistä voin asennella ja kokeilla erilaisia ajureita ja onko jossain niistä parempia kontrolleja esim. virransäästöön, jonka arvelen olevan tässä avainkysymys. En ole löytänyt niitä loogisista paikoista joista olen Ubuntun asetuksista etsinyt. Joskus muinoin muistan nähneeni Software&Updates kohdasta Prorietary Driversissä jotain tällaista, mutta nyt en sieltä löydä mitään. ELi tiivistäen - en nyt osaa asentaa erilaisia NVIDIAn drivereitä ja kaipaan siihen jotain vinkkiä mistä lähteä liikkeelle?

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #3 : 24.03.18 - klo:07.54 »
Kun nyt googlailen, niin onko tämä se paras ohje päästä alkuun:

https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia


Homma toimisi siis siten, että katson tarkan näytönohjaimen mallin ja sen jälkeen valkkaan noista sen repositoryn, jonka haarassa luvataan tukea minun näytönohjainmallia ja lisään sen pakettilähteisiin ja asennan?
« Viimeksi muokattu: 24.03.18 - klo:07.57 kirjoittanut tikola »

olau

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #4 : 24.03.18 - klo:11.27 »
Suljetut ajurit kannattaa asentaa Ubuntun Lisäajurit-toiminnon avulla.

Nvidian vanhat näytönohjaimet ovat virtasyöppöjä, uudemmat ovat paljon taloudellisempia. Kuumenemiseen auttaa tahnojen uusiminen. Ajan myötä lämpöä johtavasta tahnasta tulee lämpöä eristävä tahna.

Virrankäytön kannalta taloudellisin ratkaisu on käyttää suorittimeen tai emolevylle integroitua näytönohjainta, jos sellainen löytyy.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #5 : 24.03.18 - klo:12.36 »
Korttien tarkka malli on hieman epäselvää (ovat toimistolla minä kotona), mutta vanhoja passiivijäähdytteisiä PCI-x kortteja ne ovat joissa kuva otetaan DVI liitännästä. Sellaisia kympin/kahden huuto.net ostoksia. Joten eivät ne nyt mitään AGP liitäntäistä museolaitetta ole vaan ihan modernia kamaa, joskin teholtaan olemattomia

Tarkoitat varmaan kuitenkin PCI-e eli PCI Express eikä PCI-X.

Lähinnä minun kysymys on se mistä voin asennella ja kokeilla erilaisia ajureita ja onko jossain niistä parempia kontrolleja esim. virransäästöön, jonka arvelen olevan tässä avainkysymys. En ole löytänyt niitä loogisista paikoista joista olen Ubuntun asetuksista etsinyt. Joskus muinoin muistan nähneeni Software&Updates kohdasta Prorietary Driversissä jotain tällaista, mutta nyt en sieltä löydä mitään. ELi tiivistäen - en nyt osaa asentaa erilaisia NVIDIAn drivereitä ja kaipaan siihen jotain vinkkiä mistä lähteä liikkeelle?

Nykyään siihen on Lisäajurit-sovellus (Additional Drivers). Ajurin voi toki asentaa myös pakettienhallinnalla Ubuntun omista pakettivarastoista ja mitään ylimääräisiä varastoja ei pitäisi olla tarpeen lisäillä. Vanhemmat kortit tarvitsevat Legacy-ajurin, joiden pitäisi myös löytyä pakettivarastoista edellyttäen, että niistä on olemassa jakelun Xorgin ja Linuxin kanssa toimiva versio. Kaikkein vanhimpia kortteja ei enää tueta.

Lisäajureiden käyttöön:
https://askubuntu.com/questions/47506/how-do-i-install-additional-drivers
https://askubuntu.com/questions/22118/can-i-install-extra-drivers-via-the-command-prompt
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #6 : 24.03.18 - klo:14.01 »
Muistelisin että eräs vanha ns. multimedia näytönohjainmalli oli ärhäkkä kuumenija, jopa aktiivijäähdytettynä, ja ihan Nvidian omilla ajureilla. Mulla oli semmoinen, se auttoi kun sopivalla apuohjelmalla hiukan alikellotti sitä, ainakin Windows puolella. Ja niijuu mähän vielä lisäsin tuuletustakin ylimääräisellä propellilla. Ennen tuunaamista lämmöt oli ainakin kesäpäivinä tapissa jo ihan pelkällä työpöydällä.

Jos se näytönohjain on GT600 jotain niin on hyvä mahdollisuus että sinulla on sitä ärhäkkä kuumenija tyyppiä oleva kortti. Ja sen kanssa melkeinpä paras ratkaisu on pistää kortti vaihtoon.
« Viimeksi muokattu: 24.03.18 - klo:14.09 kirjoittanut JaniAlander »
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #7 : 25.03.18 - klo:22.27 »
Tarkoitat varmaan kuitenkin PCI-e eli PCI Express eikä PCI-X.
Nykyään siihen on Lisäajurit-sovellus (Additional Drivers).

Juuri tuota, eli kyseessä on vanhoja NVIDIA passiivijäähdytteisiä PCI-e kortteja.

Tuota Additional Drivers kohtaa olenkin katsellut, mutta siellä on ollut ainakin toisella koneellani tasaisen tyhjää aina. Tosin siihen voi olla syynä sekin, että siellä on nyt Radeon kiinni ja sille kai ei Additional Driversiä ole olemassakaan, eli pitäisi pistää niitä NVIDIAn kortteja sisään ja katsoa ilmestyykö niitä sitten. Väitän, että ei ilmestynyt, kun viimeksi kokeilin, mutta voin kokeilla jossain vaiheessa taas uuksiksi.
« Viimeksi muokattu: 26.03.18 - klo:07.11 kirjoittanut tikola »

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #8 : 25.03.18 - klo:22.31 »
Muistelisin että eräs vanha ns. multimedia näytönohjainmalli oli ärhäkkä kuumenija, jopa aktiivijäähdytettynä, ja ihan Nvidian omilla ajureilla. Mulla oli semmoinen, se auttoi kun sopivalla apuohjelmalla hiukan alikellotti sitä, ainakin Windows puolella.

Tämä alikellotus on nimenomaan se juttu, jota tässä haen. Eli sellaista ajuria jossa voisin säätää tehot niin alas kuin mahdollista, koska tässä käytössä suorituskyvyllä ei ole mitään väliä. RIittää kun työpöydän kuvan saisi näytölle aina halutessaan - muutaman viikon välein ja loppuajan kone voisi olla vaikka näyttö pimeänä, kunhan kaikki muu pysyisi käynnissä.

Ongelma on lähinnä ollut se, että NVIDIAn korteilla kone on kaatuillut näytön kuormasta riippuen tunneisssa/päivissä ja vain Radeonilla olen saanyt aikaiseksi pysyvämpää vakautta.

Ei tämä iso asia ole, koska Radeonillakin pärjään, mutta kiinnostaisi mistä se johtuu ja miten siihen voisin vaikuttaa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #9 : 25.03.18 - klo:22.38 »
Kannattaa nyt ensin selvittää näytönohjainten tarkat mallit. Sen jälkeen on helpompi ehdottaa toimenpiteitä. Eli kortti koneeseen ja päätteessä:

Koodia: [Valitse]
lshw -c display
Kaatuminen tuollaisessa käytössä lähes kuormittamatta viittaa kyllä siihen, että kortin jäähdytyksessä on pahoja ongelmia, eli lämpötahna ainakin pitäisi vaihtaa. Voi myös viitata muuhun rautaongelmaan. Tietyn ikäluokan korteissa (erityisesti GeForce 8xxx) käytettiin huonompaa juotostinaa, ja ajan myötä piirin kytkennät alkavat katkoa. Ilmenee satunnaisina kaatumisina, ja lopulta näytönohjain ei toimi enää lainkaan.
« Viimeksi muokattu: 25.03.18 - klo:22.44 kirjoittanut nm »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #10 : 26.03.18 - klo:04.07 »
Kaatuminen tuollaisessa käytössä lähes kuormittamatta viittaa kyllä siihen, että kortin jäähdytyksessä on pahoja ongelmia, eli lämpötahna ainakin pitäisi vaihtaa. Voi myös viitata muuhun rautaongelmaan. Tietyn ikäluokan korteissa (erityisesti GeForce 8xxx) käytettiin huonompaa juotostinaa, ja ajan myötä piirin kytkennät alkavat katkoa. Ilmenee satunnaisina kaatumisina, ja lopulta näytönohjain ei toimi enää lainkaan.

Jos se on jotain noita 600 sarjalaisia (olisko ollut 640) niin no ne kävi uutenakin ylikuumina vaikka olis millaiset tahnat, ja passiivijäähdytyksellä erityisesti. Itsellä Windows puolella kun sattui olemaan Asuksen kortti pystyi käyttämään Asuksen omaa kellotusohjelmaa. 10% kelloja alas niin ongelma "ratkesi". Mutta mun käsittääkseni Nvidian omat Linux-ajurit ei tuota ainakaan mahdollista. Enkä tiedä mahtaako olla kellotukseen mitään apuohjelmaakaan saatavilla.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #11 : 26.03.18 - klo:09.37 »
Jos se on jotain noita 600 sarjalaisia (olisko ollut 640) niin no ne kävi uutenakin ylikuumina vaikka olis millaiset tahnat, ja passiivijäähdytyksellä erityisesti.

Juu, mutta kaatuminen tarkoittaa joka tapauksessa sitä, että jäähdytys ei ole kunnossa, tai että kortissa on jokin muu rautaongelma. Passiivijäähdytteisiä kortteja käyttäessä on huolehdittava kotelon tuuletuksesta. Itse lisäisin erillisen tuulettimen kotelon kylkeen kortin kohdille, jos sellaista ei jo ole.

Itsellä Windows puolella kun sattui olemaan Asuksen kortti pystyi käyttämään Asuksen omaa kellotusohjelmaa. 10% kelloja alas niin ongelma "ratkesi". Mutta mun käsittääkseni Nvidian omat Linux-ajurit ei tuota ainakaan mahdollista

Suljettu ajuri tukee kyllä yli- ja alikellotusta suoraan nvidia-settingsillä, kunhan kyseinen lisätoiminnallisuus on kytketty päälle Coolbits-asetuksilla xorg.confissa.
https://wiki.archlinux.org/index.php/NVIDIA/Tips_and_tricks#Enabling_overclocking

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #12 : 26.03.18 - klo:10.39 »
Kannattaa nyt ensin selvittää näytönohjainten tarkat mallit. Sen jälkeen on helpompi ehdottaa toimenpiteitä. Eli kortti koneeseen ja päätteessä:

En laita niitä nyt koneeseen, kun se Radeonilla toimii, mutta kortin tekstien perusteella potilaat ovat:



tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #13 : 26.03.18 - klo:10.41 »
Juu, mutta kaatuminen tarkoittaa joka tapauksessa sitä, että jäähdytys ei ole kunnossa, tai että kortissa on jokin muu rautaongelma. Passiivijäähdytteisiä kortteja käyttäessä on huolehdittava kotelon tuuletuksesta. Itse lisäisin erillisen tuulettimen kotelon kylkeen kortin kohdille, jos sellaista ei jo ole.

Mutta kun jokseenkin yhtä kuuman tuntuinen Ati Radeon pitää koneen pystyssä ongelmitta. Eli tuuletin voisi toki auttaa, mutta jokin olennainen ero ATI ja NVIDIA ajurissa nyt on kun vakaus on samankaltaisella raudalla ja eri tuoteperheellä niin erilainen

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #14 : 26.03.18 - klo:13.17 »
Mutta kun jokseenkin yhtä kuuman tuntuinen Ati Radeon pitää koneen pystyssä ongelmitta. Eli tuuletin voisi toki auttaa, mutta jokin olennainen ero ATI ja NVIDIA ajurissa nyt on kun vakaus on samankaltaisella raudalla ja eri tuoteperheellä niin erilainen

Korttien ja piirien lämmönsietoa ei voi verrata käsituntumalta, ja se että Radeon toimii, mutta kaksi Nvidiaa ei toimi, ei välttämättä tarkoita, että vika olisi softapuolella. Pitäisin edelleen puutteellista jäähdytystä yhdistettynä kuivuneeseen lämpötahnaan erittäin todennäköisenä syynä kuvattuun vakausongelmaan.

Toki ajuriongelma on myös mahdollinen tekijä, etenkin kun käytät ilmeisesti nyt avointa Nouveau-ajuria.


Ajurien osalta jatkotoimenpiteitä kannattaa miettiä vasta kun olet selvittänyt, mitkä näytönohjainmallit ovat täsmälleen kyseessä. Sitten voidaan sanoa, millä ajureilla ja millaisilla säädöillä kortteja olisi paras käyttää.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #15 : 26.03.18 - klo:13.20 »
Toki ajuriongelma on myös mahdollinen tekijä, etenkin kun käytät ilmeisesti nyt avointa Nouveau-ajuria.


Ajurien osalta jatkotoimenpiteitä kannattaa miettiä vasta kun olet selvittänyt, mitkä näytönohjainmallit ovat täsmälleen kyseessä. Sitten voidaan sanoa, millä ajureilla ja millaisilla säädöillä kortteja olisi paras käyttää.

Tämä on jo askel eteenpäin, että se mitä ajuria käytän selviää  :)

SInällään olen samaa mieltä, että ikä ja tahnat voivat hyvinkin olla ongelman ydin, mutta se käy niin sopivasti, että toinen tuoteperhe toimii ja toinen sakkaa, että ajuriongelma tuntuu näppituntumalta mahdolliselta.

Tuossa ne ongelmakorttien mallit olivat yllä.


nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #16 : 26.03.18 - klo:13.29 »
Tuossa ne ongelmakorttien mallit olivat yllä.

OK, missasin viestin välistä. :)

Kyseessä siis juurikin pahamaineinen GeForce 8000-sarja. Toimii suljetun ajurin versiolla 340 ja vanhemmilla. Suosittelisin kuitenkin suosiolla päivittämään uudempaan rautaan -- mieluiten Maxwell- (750/750Ti ja 9xx) tai Pascal (10xx) -arkkitehtuuriin. Näiden uudempien sukupolvien näytönohjaimet toimivat erittäin viileinä työpöytä- ja videotoistokäytössä.
« Viimeksi muokattu: 26.03.18 - klo:13.35 kirjoittanut nm »

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #17 : 26.03.18 - klo:13.40 »
Sorry - se toinen on muuten Radeon - tajusin sen vasta nyt :P

Eli olen puhunut potaskaa - minulla on myös Radeon joka kaatuu. Eli tämän casen voi sulkea statuksella - kaksi vanhaa näytönohjainta potee tahnaongelmia ja toinen mahdollisesti myös ajuriongelmaa.

Taidan pistää molemmat elektroniikkaromuksi, niin eivät vaivaa minua ja teitä sen enempää.

Tuo vinkki Maxwell ja Pascal arkkitehtuurista otetaan ilolla vastaan. Tämä on tällaiselle amatöörikäyttäjälle se tärkein anti, eli Linux maailmassa kaikki on tavattoman helppoa, kunhan rautavalinta vain on kohdallaan - ja joskus se ei kerralla sellaiseksi satu. Olen pelannut paljon TV korttien ja niiden yhteensopivuuden kanssa ja nyt tuli ensimmäistä kertaa vastaan haasteita näytönohjaimissa. Olin jotenkin elänyt kuvitelmassa, että mitä vanhempi rauta sen ongelmattomampaa johonkin rajaan saakka, mutta tässä ilmeisesti tulee vastaan raudan fyysinen toimivuus ja se oli se ongelmien perimmäinen syy.

Kiitokset kaikille päätään vaivanneille.

timo

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #18 : 26.03.18 - klo:14.21 »
Tuo vinkki Maxwell ja Pascal arkkitehtuurista otetaan ilolla vastaan. Tämä on tällaiselle amatöörikäyttäjälle se tärkein anti, eli Linux maailmassa kaikki on tavattoman helppoa, kunhan rautavalinta vain on kohdallaan - ja joskus se ei kerralla sellaiseksi satu.

Jees. Tämä kyseinen näytönohjainsuositus pätee kyllä yhtälailla myös Windows-maailmaan. Jos avoimet ajurit miellyttävät enemmän, kannattaa suunnata AMD:n puolelle.

Lisäksi voisi todeta, että avoimilla ajureilla parhaiten toimivat yleensä toiseksi uusimman sukupolven laitteet. Ajurien kehittäjillä ei yleensä enää ole vanhempia malleja aktiivisessa käytössä omissa koneissaan, ja uusimmille malleille ei välttämättä vielä ole tukea julkaistuissa jakeluissa asti.
« Viimeksi muokattu: 26.03.18 - klo:14.26 kirjoittanut nm »

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Vanhat NVIDIA näytönohjaimet kuumenevat
« Vastaus #19 : 26.03.18 - klo:14.24 »

Jees. Tämä kyseinen näytönohjainsuositus pätee kyllä yhtälailla myös Windows-maailmaan. Jos avoimet ajurit miellyttävät enemmän, kannattaa suunnata AMD:n puolelle.

Itse asiassa toinen noista korteista on kaatunut nyt testiwindowsissakin, joten eiköhän se vahvista diagnoosin. Loppu mikä loppu ja kortti hylkyyn. Tuo vähävirtaisuus ja kuumenemattomuus on tässä käytössä, jos nyt ei olennaista niin ainakin etu. Eli siirryn netin myyntipalstoille etsimään käyttöön paremmin soveltuvaa näytönohjainta, jossa hinta kuitenkin kohtaa tarpeeni.