Kirjoittaja Aihe: Ongelmienvälttämisketju  (Luettu 1529 kertaa)

LMJ2368

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Ongelmienvälttämisketju
« : 22.03.18 - klo:12.23 »
Ajattelin aloittaa ketjun johon voisi kirjoitella vinkkejä jolla voisi ehkäistä tulevia ongelmia etukäteen Ubuntussa ja miksei muissakin linuxpohjaisissa jakeluissa.

Itselläni sekä Ubuntu että Mint ovat toimineet erittäin hyvin (johtuen kenties vanhoista hyvin tuetuista laitteistani), mutta keskustelupalstan mukaan ongelmia on kuitenkin aika paljon.

Minulla on vasta alle vuosi kokemusta aiheesta ja olen "matalamman tason" peruskäyttäjä, mutta pari huomiota olen ehtinyt tekemään ongelman aiheuttajista:

1. Päivittämätön modeemi/reititin aiheutti ongelmia sekä Ubuntussa että Mintissä mutta ei Vista, seiska, kasi tai kymppi Windowseissa eikä tabletissa, televisioissa, pelikonsolissa tai kännyköissä. Ongelmat poistuivat heti, kun päivitin reitittimen ohjelmiston. (Kaikki pelit eivät yhdistäneet palvelimeensa ja Google Driven liittämisessä tiedostojärjestelmään oli ongelmia.)

2. Ubuntua uhkarohkeasti alkuun testatessani (tarkoituksena asentaa se myöhemmin uusiksi) huomasin saavani Bleachbitillä aikaan salaperäisiä ongelmia, jotka osin saattoivat(?) ilmetä vasta esim. jonkun päivityksen jälkeen. Lopullisen asennuksen jälkeen en ole koskenut mihinkään "puhdistus" ohjelmiin, enkä ole huomannut mitään tarvetta niiden käyttöön. (sudo apt autoremove && sudo apt autoclean riittävät)

3. Joskus olen saanut jonkun ohjelman kaatumaan päivitysten asentumisen jälkeen ennen seuraavaa  uudelleenkäynnistystä.

4. Joskus alkajaisiksi sain Ubuntun solmuun, kun asensin päivitykset oikean yläkulman tietoja laitteesta ikkunan painikkeesta ja samat päivitykset uudelleen heti perään Ubuntun sovellusvalikoiman päivitykset välilehdeltä. Solmu esti uudet päivitykset ja selvisi vasta kun käynnistin koneen kerran vanhemmalla kernelillä ja sitä kautta sain purettua tilanteen.

Se taas, että olen aina asentanut kaikki päivitykset, uudet kernelit ja ajurit mitä kone on itse tarjonnut ei ole ikinä (ilmeisesti) aiheuttanut mitään ongelmia.
(Ohjelmistot ja käyttöjärjestelmät ovat vain kehittyneet parempaan suuntaan päivitysten myötä.)

Siinä minun ongelmat sen lisäksi, etten ole meinannut joskus osata poistaa tai asentaa jotain ohjelmaa kaikkine lisäosineen ja AMD64-microcoden käyttö jäi pitkän aikaa väliin koska se hidasti konettani. https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=52259.msg405997#msg405997 Lisäksi ainakaan Google Chrome ei tykkää salasanattomasta Mintin käyttäjätilistä, vaan alkaa kysellä avainnipun salasanaa, mutta kyselyn saa poistettua netistä löytyvillä ohjeilla.


Ps: Noita ym. juttuja lukiessa kannattaa muistaa, että joku ongelma on tietenkin voinut johtaa väärään tulkintaan sen syystä ja listan alkupäässä ovat varmimpina pitämäni tulkinnat.
« Viimeksi muokattu: 05.04.18 - klo:20.57 kirjoittanut LMJ2368 »