Kysyjä mainitsee 16.04.03:n, joten xrandr on ihan käyttökelpoinen?
xrandria voi kyllä käyttää uusimmissakin jakeluissa. Eivät ne pakota käyttämään Wayländiä vaan X-istunnon voi edelleen valita. 16.04:ssä ei tosiaan vielä edes ole mahdollisuutta käyttää Wayland-istuntoa ihan vakiona.
Pitää katsella miten tuollainen säätö tehdään. En ole nyt koneella, jotta voisin sen katsoa (työlästä täppärillä).
Muokkaus: Katselinpa vähän xrandrin asetuksia ja näyttää siltä, että tuo vaatii --transform-argumentin käyttöä eli mitään suoraa tapaa tuohon ei ole, vaan on laskettava sopiva matriisi. Valitettavasti tämän pöytäkoneen Nvidian ajuri ei tykkää noista säädöistä, joten en ainakaan vielä saanut mitään tehtyä. Tässä ote xrandrin man-sivulta:
--transform a,b,c,d,e,f,g,h,i
Specifies a transformation matrix to apply on the output. Auto‐
matically a bilinear filter is selected. The mathematical form
corresponds to:
a b c
d e f
g h i
The transformation is based on homogeneous coordinates. The
matrix multiplied by the coordinate vector of a pixel of the
output gives the transformed coordinate vector of a pixel in the
graphic buffer. More precisely, the vector (x y) of the output
pixel is extended to 3 values (x y w), with 1 as the w coordi‐
nate and multiplied against the matrix. The final device coordi‐
nates of the pixel are then calculated with the so-called
homogenic division by the transformed w coordinate. In other
words, the device coordinates (x' y') of the transformed pixel
are:
x' = (ax + by + c) / w' and
y' = (dx + ey + f) / w' ,
with w' = (gx + hy + i) .
Typically, a and e corresponds to the scaling on the X and Y
axes, c and f corresponds to the translation on those axes, and
g, h, and i are respectively 0, 0 and 1. The matrix can also be
used to express more complex transformations such as keystone
correction, or rotation.
Kokeilen vielä läppärillä josko Intelin-ajuri olisi tuolle vastaanottavaisempi.