Kirjoittaja Aihe: Nayttöalueen määritys ?  (Luettu 2238 kertaa)

markku050

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Nayttöalueen määritys ?
« : 09.02.18 - klo:12.22 »
Moi olen tekemässä työmaalle olymbiakisa katsomoa, ja löytyi siihen sopiva kone johon asensin ubuntun (16.04.03) ja näytöksi 32" info näyttö joka on saanut vähän osumaa yhteen nurkkaan. oikea reuna ruudusta on ihan raita mössöä.
kone otti oletuksena ruudulle 1920x1020 tilan, ihan ok mutta noin 20% näytöstä on raitaaa.  :P
saisiko jollakin ajurilla tms. määriteltyä näytettävän kohdan, että jättäisi tuon rikkinäisen osan mustaksi ?

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 775
    • Profiili
Vs: Nayttöalueen määritys ?
« Vastaus #1 : 09.02.18 - klo:12.56 »
saisiko jollakin ajurilla tms. määriteltyä näytettävän kohdan, että jättäisi tuon rikkinäisen osan mustaksi ?

Ennen vanhaan olisi xrandr:llä tehty uusi näyttötila, jossa tuo osa ruudusta olisi jätetty käyttämättä. Mutta nykytilanteesta en tiedä sanoa...
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Nayttöalueen määritys ?
« Vastaus #2 : 09.02.18 - klo:13.24 »
Kysyjä mainitsee 16.04.03:n, joten xrandr on ihan käyttökelpoinen?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Nayttöalueen määritys ?
« Vastaus #3 : 09.02.18 - klo:22.45 »
Kysyjä mainitsee 16.04.03:n, joten xrandr on ihan käyttökelpoinen?

xrandria voi kyllä käyttää uusimmissakin jakeluissa. Eivät ne pakota käyttämään Wayländiä vaan X-istunnon voi edelleen valita. 16.04:ssä ei tosiaan vielä edes ole mahdollisuutta käyttää Wayland-istuntoa ihan vakiona.

Pitää katsella miten tuollainen säätö tehdään. En ole nyt koneella, jotta voisin sen katsoa (työlästä täppärillä).

Muokkaus: Katselinpa vähän xrandrin asetuksia ja näyttää siltä, että tuo vaatii --transform-argumentin käyttöä eli mitään suoraa tapaa tuohon ei ole, vaan on laskettava sopiva matriisi. Valitettavasti tämän pöytäkoneen Nvidian ajuri ei tykkää noista säädöistä, joten en ainakaan vielä saanut mitään tehtyä. Tässä ote xrandrin man-sivulta:
Koodia: [Valitse]
       --transform a,b,c,d,e,f,g,h,i
              Specifies a transformation matrix to apply on the output.  Auto‐
              matically  a bilinear filter is selected.  The mathematical form
              corresponds to:
                     a b c
                     d e f
                     g h i
              The transformation is  based  on  homogeneous  coordinates.  The
              matrix  multiplied  by  the  coordinate vector of a pixel of the
              output gives the transformed coordinate vector of a pixel in the
              graphic  buffer.  More precisely, the vector (x y) of the output
              pixel is extended to 3 values (x y w), with 1 as the  w  coordi‐
              nate and multiplied against the matrix. The final device coordi‐
              nates of the  pixel  are  then  calculated  with  the  so-called
              homogenic  division  by  the transformed w coordinate.  In other
              words, the device coordinates (x' y') of the  transformed  pixel
              are:
                     x' = (ax + by + c) / w'   and
                     y' = (dx + ey + f) / w'   ,
                     with  w' = (gx + hy + i)  .
              Typically,  a  and  e  corresponds to the scaling on the X and Y
              axes, c and f corresponds to the translation on those axes,  and
              g,  h, and i are respectively 0, 0 and 1. The matrix can also be
              used to express more complex transformations  such  as  keystone
              correction,  or  rotation.
Kokeilen vielä läppärillä josko Intelin-ajuri olisi tuolle vastaanottavaisempi.
« Viimeksi muokattu: 10.02.18 - klo:15.59 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.