No niin, aamu koitti ja viimeisimmät uutiset taistelusta;
Sain Ubuntun toimimaan ilman tappioita ja ratkaisu oli nimimerkki nm:n ohje
Boot-Repair korjaa käynnistysongelmia automaattisesti tai puoliautomaattisesti:
https://help.ubuntu.com/community/Boot-RepairEilen sen kanssa töpeksin pahasti, nyt yritin uudestaan, kun sain koneen jälleen buuttaamaan Ubuntuun
Lyhyesti toiminta:
1. Menin tuonne linkin sivulle
2. Ohjeiden mukaan kopioin Boot-Repair-iso tiedoston
3. Asensin Rufus-ohjelman ( oli helpompi tehdä Windows konella )
4. Tein Boot-Repair boottaavan usb-tikun
5. Tökkäsin sen ongelmakoneeseen ja boottasin
6. Boot-Repair hoiti homman, WAU!
Siis käytin toimivaa konetta tuon usb-tikun tekemiseen ja tuota boot-repair-tikkua en nyt kyllä hukkaa, se on kuin henkivakuutus.
Nyt pitää satsata vielä tarkemmin tuohon systemaattiseen varmuuskopiointiin, vaikka se olikin aika hyvällä mallilla.
Nuo Thunderbirdin ja Firefoxin profiilien kopiointi ei onnistunut, ohjelma kieltäytyi niitä kopioimasta, minkä tietenkin ymmärtää turvallisuussyistä.
Mutta voisiko tuossa usb-ubuntussa olla mahdollisuus määritellä itsensä ongelmakoneen pääkäyttäjäksi salasanatunnuksella, jolloin usb-ubuntu antaisi luvan kopioida talteen tiedostoja, tuli vaan mieleen.
Kiitoksia joka tapauksessa taustajoukoille, jotka yömyöhään asti jaksoivat neuvoa ( vaikka menikin mulla pahasti yli hilseen joskus ). On tää tukijärjestelmä mahtava!
Olipa pahuksen jännittävää ( 12 tunnin jännitysnäytelmä ) ja onneksi hermot piti, ei telkkarissakaan näin jänniä ohjelmia ole.
Vielä tuosta epäilystä, että muistissa olisi ollut vika, mikä aiheutti tämän ongelman. Olen puuhastellut tietsikoiden kanssa 80-luvun lopulta asti ja kerran on mulla yksi lerppu ja yksi korppu vioittunut, ei mitään muuta. Tosin poltettavista cd-levyistä opin, että ne ovat epäluotettavia kuin mikä, ainakin alkuaikoina. Niitä ei monesti kyennyt lukemaan kuin alkuperäisellä polttovärkillä, muut lukulaitteet sekoilivat. Siksi epäilen, että nyt oli kyseessä jokin ohjelmallinen vika, tiiä häntä.
Kiitos vielä kerran tukijoille!