Kiitokset Heikille vastauksesta. Midistä toki olen tietoinen, mutta enemmänkin tarkoitin sellaista soittimeen liitettävää palikkaa tyyliin Commodore 64 pelimoduli
No joo, so far so good, Qsynth pelittää, ja hieman haeskellut noita soundfont-tiedostojakin, joista löytyy kaikenmoista tietty. FP-30:n kanssa edennyt sen verran, että kaikki lokaali mitä olen kokeillut toimii myös midi-datassa, eli koskettimiston splittaus, puolikkaille eri soundit, ja midi-data lähtee kahdelta kanavalta, joihin saa asetettua tietysti äänet läppärissä, samoin velocityn poisto toimii. Soundien kerrostusta en vielä ole kokeillut, mutta toiminee sekin ulospäin, koska nähtävästi itse laitekin on koskettimistoltaan puhdas kontrolleri, joka syöttää midiä laitteen sisäiselle synalle.
Läppärin tilalle olen hakemassa vielä näppärämpää vaihtoehtoa ihan soittelua varten. Raspberry Pi:lle on olemassa useitakin äänikortteja, joilla saadaan laadukasta ulostuloa vakion sijaan. Qsynth ilmeisesti pelittää RP:ssä. Ongelma on tosiaan tarvittava näyttö. Tietysti lienee mahdollista rajoittaa vain soittelua varten muutamaan hyvään soundiin, joita voi napin painalluksella vaihtaa.
MuseScorea en ole saanut vielä kirjoittamaan yhtään nuottia viivastolle kiipparista, vaikka midi-äänitys on sallittu, ja data mene ohjelmaan sisään, koska äänikin kuuluu ohjelman ollessa päällä kun reititys ohjelmalle on kunnossa. Mikähän tuossa vielä kiikastaa? Homman ideana olis saada esim. laulunopettajalle paperilla joitain mieleen tulevaa ideaa viedyksi.EDIT: Aa, MuseScore ei tuekaan suoraa äänitystä midistä, vaan tiedosto pitää ensin tehdä vaikkapa Qtractorilla, ja viedä miditiedosto sisään sitten MuseScoreen. No tuolla tavalla ehkä aika kinkkistä luoda pätevää tavaraa. Varmaan pitäisi osata oikeasti nuottien kirjoitus. Tavallaan helpotus kuitenkin on, että voi tehdä suoraan helppoihin C, Am, ja sitten transponoida tulos haluttuun sävellajiin.