Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 17.10 valitusta  (Luettu 4308 kertaa)

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 775
    • Profiili
Ubuntu 17.10 valitusta
« : 12.01.18 - klo:17.08 »
Jokin aika sitten kehuin Ubuntu 17.10:n asennusta uudelle SSD:lle. Mutta nyt muutaman viikon jälkeen tulee palautetta...

1. Jokin käyttiksessä vuotaa muistia, mikä johtaa buuttaustarpeeseen muutaman päivän välein. Herätti kiinnostusta sen verran, että kirjoitin pythonilla skriptin, joka kysyy käyttikseltä ajoittain, paljonko muistia on käytössä. Siitä tulee suraavanlainen graafi: (kas, en osaakaan lisätä kuvaa - kokeillaan sitten liitteenä...)

Eli vaikka koneella ei edes tee mitään merkittävää, niin vuorokaudessa muistia varautuu 700 MB lisää... Eh?

2. Lisäksi tässä 17:10:ssä on jokin mystinen ongelma Arduinon kanssa: kirjastoja ei saa toimimaan ja sensorit eivät skulaa... Tasan sama sketsi toimii kuin unelma entisessä 14.04:ssäni. Höh!

Pitääkö näistä nyt kuitenkin tehdä sellainen johtopäätös, että olisi parasta downgreidata 16.04:ään?
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Ubuntu 17.10 valitusta
« Vastaus #1 : 12.01.18 - klo:17.49 »
2. Lisäksi tässä 17:10:ssä on jokin mystinen ongelma Arduinon kanssa: kirjastoja ei saa toimimaan ja sensorit eivät skulaa... Tasan sama sketsi toimii kuin unelma entisessä 14.04:ssäni. Höh!

Jos otit Arduino-iden pakettivarastoista, niin se on kuulemma kivikaudelta. Ei se toiminut minullakaan. En valitettavasti muista, mistä se piti hakea, mutta mun versio on 1.8.5, joka ei tosiaankaan ole pakettivarastosta. Ennen asentamista kannattaa poistaa pakettivaraston arduino-paketti.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 775
    • Profiili
Vs: Ubuntu 17.10 valitusta
« Vastaus #2 : 12.01.18 - klo:18.02 »
Jos otit Arduino-iden pakettivarastoista, niin se on kuulemma kivikaudelta. Ei se toiminut minullakaan. En valitettavasti muista, mistä se piti hakea, mutta mun versio on 1.8.5, joka ei tosiaankaan ole pakettivarastosta. Ennen asentamista kannattaa poistaa pakettivaraston arduino-paketti.

Juu kyllä se minullakin on 1.8.5. Se vaan valittaa esim. seuraavaa:

Koodia: [Valitse]
ari@ari:~$ ar
Picked up JAVA_TOOL_OPTIONS:

(java:18325): Gtk-WARNING **: Teemamoottorin moduulia ei löytynyt module_path:sta: ”adwaita”,
Virheellinen kirjasto paikassa /home/ari/sketchbook/libraries/Calibrate_TCS230: /home/ari/sketchbook/libraries/Calibrate_TCS230
Virheellinen kirjasto paikassa /home/ari/sketchbook/libraries/util: /home/ari/sketchbook/libraries/util
Virheellinen kirjasto paikassa /home/ari/sketchbook/libraries/ColorMatch_TCS230: /home/ari/sketchbook/libraries/ColorMatch_TCS230
Virheellinen kirjasto paikassa /home/ari/sketchbook/libraries/examples: /home/ari/sketchbook/libraries/examples
Virheellinen kirjasto paikassa /home/ari/sketchbook/libraries/LCD_Output: /home/ari/sketchbook/libraries/LCD_Output
Virheellinen kirjasto paikassa /home/ari/sketchbook/libraries/Serial_Output: /home/ari/sketchbook/libraries/Serial_Output

Ei vaan hiffaa, mistä on kyse...
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Ubuntu 17.10 valitusta
« Vastaus #3 : 12.01.18 - klo:18.06 »
Kuulostaa tutulta... Minulla se oli nimenomaan 'gnome-shell' -niminen prosessi, joka vei koko ajan enemmän ja enemmän muistia. Kokemukset muutaman päivän takaa, nyt ei ole 17.10 käytössä. Kyseessä ei ole suoranaisesti Ubuntu -ongelma, vaan Gnome -ongelma, koska muissa Gnome -jakeluissa on minulla sama vika, vanhemmissakin versioissa.

Joo, kyllähän se kannattaa ajella LTS -versioilla, jos parasta vakautta ja yleistä toimivuutta tavoittelee. 

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 775
    • Profiili
Vs: Ubuntu 17.10 valitusta
« Vastaus #4 : 12.01.18 - klo:20.02 »
Kuulostaa tutulta... Minulla se oli nimenomaan 'gnome-shell' -niminen prosessi, joka vei koko ajan enemmän ja enemmän muistia. Kokemukset muutaman päivän takaa,

Juurikin niin - minulla on Gnome Flashback Metacity. Mutta ei se vuoda 14.04:ssä, koska sillä voi ajella kuukausikaupalla yhteen menoon ilman mitään muistiongelmia. Onko siis sama muistivuoto myös 16.04:ssä?

Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu 17.10 valitusta
« Vastaus #5 : 12.01.18 - klo:20.17 »
Jos otit Arduino-iden pakettivarastoista, niin se on kuulemma kivikaudelta. Ei se toiminut minullakaan. En valitettavasti muista, mistä se piti hakea, mutta mun versio on 1.8.5, joka ei tosiaankaan ole pakettivarastosta. Ennen asentamista kannattaa poistaa pakettivaraston arduino-paketti.

Juu kyllä se minullakin on 1.8.5. Se vaan valittaa esim. seuraavaa:

Koodia: [Valitse]
ari@ari:~$ ar
Picked up JAVA_TOOL_OPTIONS:

(java:18325): Gtk-WARNING **: Teemamoottorin moduulia ei löytynyt module_path:sta: ”adwaita”,
Virheellinen kirjasto paikassa /home/ari/sketchbook/libraries/Calibrate_TCS230: /home/ari/sketchbook/libraries/Calibrate_TCS230
Virheellinen kirjasto paikassa /home/ari/sketchbook/libraries/util: /home/ari/sketchbook/libraries/util
Virheellinen kirjasto paikassa /home/ari/sketchbook/libraries/ColorMatch_TCS230: /home/ari/sketchbook/libraries/ColorMatch_TCS230
Virheellinen kirjasto paikassa /home/ari/sketchbook/libraries/examples: /home/ari/sketchbook/libraries/examples
Virheellinen kirjasto paikassa /home/ari/sketchbook/libraries/LCD_Output: /home/ari/sketchbook/libraries/LCD_Output
Virheellinen kirjasto paikassa /home/ari/sketchbook/libraries/Serial_Output: /home/ari/sketchbook/libraries/Serial_Output

Ei vaan hiffaa, mistä on kyse...

Voisiko olla vain, että nuo käyttämäsi kirjastot ovat liian vanhoja. Arduino on muuttanut jotain niihin liittyviä asioita ja vanhemmat kirjastot pitää päivittää uusiin versioihin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Ubuntu 17.10 valitusta
« Vastaus #6 : 12.01.18 - klo:20.27 »
Onko siis sama muistivuoto myös 16.04:ssä?

Aika paljon löytyy guuglatessa juttua Gnome Shellin muistinkäytöstä useiden vuosien varrelta, joten eipä tuo mikään ihme olisi.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 775
    • Profiili
Vs: Ubuntu 17.10 valitusta
« Vastaus #7 : 13.01.18 - klo:15.56 »
Noniin, muistiseuranta jatkui kaksi vuorokautta, jonka aikana fyysinen muisti täyttyi niin, että uusia ohjelmia ei enää pystynyt käynnistämään... Muistia kului siis seuraavasti: ks. liitteenä oleva graafi.

Nyt kokeilen mennä xfce:llä. Seuraan, miten muistinkulutus sillä menee...
 
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Ubuntu 17.10 valitusta
« Vastaus #8 : 13.01.18 - klo:16.39 »
Paras ohje on, kun jättää nuo väliversiot asentamatta. Nyt 17.04 ja 17.10:ä asennellut huvikseen uusiin koneisiin, niin ei niissä muuta olekaan, kuin ongelmia. Kannattaa suosiolla LTS versioissa pysyä, niin pääsee helpommalla.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1066
    • Profiili
Vs: Ubuntu 17.10 valitusta
« Vastaus #9 : 13.01.18 - klo:17.02 »
Paras ohje on, kun jättää nuo väliversiot asentamatta. Nyt 17.04 ja 17.10:ä asennellut huvikseen uusiin koneisiin, niin ei niissä muuta olekaan, kuin ongelmia. Kannattaa suosiolla LTS versioissa pysyä, niin pääsee helpommalla.

Näin olen minäkin ajatellut, jätän väliversiot ja kehitysversiot asentamatta ja pysyn LTS:ssä.
Kahvi on väkevin juomani

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ubuntu 17.10 valitusta
« Vastaus #10 : 18.01.18 - klo:12.27 »
Minulla on Xubuntu (XFCE) 17.10 ollut jo viime kesästä asti ja moitteetta on toiminut. Ainakaan tuota muistin kulutusta ei esiinny. Epäilen vahvasti, että vaikeuksien syy on jokin muu kuin itse jakelujulkaisu. Voisikohan asia liittyä jotenkin siihen, että tämä on asennettu Xubuntu levykuvasta, eikä Ubuntusta, jossa kai on myös XFCE ympäristö, ainakin asennettavissa. Toisessa koneessani on Ubuntu 16.04 LTS ja jos sen käynnistää XFCE ympäristöön tulee vaikeuksia; en nyt muista mitä vaikeuksia, mutta sen verran piti säätää, että enää en edes kokeile. Xubuntun levykuvista asennetut 14.04 ja 16.04 ovat myös toimineet moitteetta.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Ubuntu 17.10 valitusta
« Vastaus #11 : 18.01.18 - klo:15.10 »
Minulla on Xubuntu (XFCE) 17.10 ollut jo viime kesästä asti ja moitteetta on toiminut. Ainakaan tuota muistin kulutusta ei esiinny. Epäilen vahvasti, että vaikeuksien syy on jokin muu kuin itse jakelujulkaisu.

Eesauruksella on ongelmia nimenomaan GNOME Shellissä. XFCE toimii todennäköisesti hänelläkin 17.10:ssä ilman muistivuotoa.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 775
    • Profiili
Vs: Ubuntu 17.10 valitusta
« Vastaus #12 : 19.01.18 - klo:21.50 »
Eesauruksella on ongelmia nimenomaan GNOME Shellissä. XFCE toimii todennäköisesti hänelläkin 17.10:ssä ilman muistivuotoa.

Sama minulla: xfce toimii muistin kanalta hyvin eikä tunnu koko ajan syövän lisää muistia. Tein myös sille saman muistitestin kuin Gnomellekin: vaikutti hyvältä kolme päivää. Mutta ei ole nyt käytössä, koska Gnomessa miulla on sellaiset asetukset kuin halua, mutta xcfce:hen niitä ei saanut, ja värit olivat ihan typerät.

Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB