Kirjoittaja Aihe: Vanhan raudan käyttäminen Ubuntu 16.04 LTS. Esim Lenovo T61  (Luettu 13352 kertaa)

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Onko nyt niin, että Ubuntu 16.04 tarvitsee sellaisen raudan, jossa on RAM ainakin 8 MiB RAM. Tämä tarkoittanee vuoden 2012 konetta.
Minulla on Lenovo T61 ja olen koittanut hakea siihen kaikki temput jolla nopeutta esim. Firefox käynnistymistä. Tällä hetkellä 15 s.
En tiedä minkälainen apu on Bios päivitys 2.10 ---> 2.30.
Ubuntu 16.04 tarvinne sommitteluun, jos olen ymmärtänyt aika paljon näytön resursseja, mikäli olen ymmärtänut oikein nm :n viitauksen kompositointiin ja LibreOffice Writer useammalla ikkunalla lienee tällainen.
Suositus nm:ltä oli minulle kevyempi Distro.
Tarkoittaako se nyt sitä, että minun täytyy asentaa Mate kokonaan uusiksi vai voiko sen ajaa jotenkin " Ubuntun päälle " ?
Seuraavassa on: " In this video I compare the need of resources / memory of the different Ubuntu, mainly 16.04, Distributions. The Distributions are: Ubuntu Gnome, Budgie Remix, Ubuntu Unity, Linux Mint Cinnamon, Kubuntu, "
https://www.youtube.com/watch?v=LWB3lSOKdok

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
T61:
 Intel Core 2 Duo CPU 7300; CPU speed 2.0 GHz, Memory 4096.
Nyt se kysymys: Mikä noista kahdeksasta tällaiseen koneeseen ja mitä minä menetän vaihtamalla esim.
Ubuntu Mate:n vai onko parempi ostaa uudempi kone ja ajaa siihen Bacupilla vanha Ubuntu 16.04 LTX ?
Olen nyt asentanut Ubuntu 16.04 LTX:n kahteen kertaan, joten " takki tyhjenee ".
Veikkaan, että monelle käy niin Win10 jälkeen.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Ubuntu pärjäää 4G:llä hyvin, mutta Firefox ei pärjää, versiosta 56 alkaen. Kasvatin juuri Windows-koneeni muistin 8G:een ja nyt pystyy taas katsomaan Areenan HTML5-videoita ilman että täytyy FF sulkea joka välissä.

rs

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
yksi kevyempi työpöytäympäristö on xfce. sen voit asentaa näin
Koodia: [Valitse]
sudo apt install xfce4
tai sitten jos haluat koko xubuntun, eli kaikki sen mukana tulevat ohjelmistot
Koodia: [Valitse]
sudo apt install xubuntu-desktop
jos taas haluat mainitsemasi maten, se käy näin:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-add-repository ppa:ubuntu-mate-dev/xenial-mate
sudo apt update
sudo apt install mate

kirjautuessasi voit päättää mitä työpöytäympäristöä käytetään, eli järjestelmän uudelleen asentaminen ei ole välttämätöntä ja tiedostojen pitäisi säilyä

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Onko nyt niin, että Ubuntu 16.04 tarvitsee sellaisen raudan, jossa on RAM ainakin 8 MiB RAM. Tämä tarkoittanee vuoden 2012 konetta.
Minulla on Lenovo T61 ja olen koittanut hakea siihen kaikki temput jolla nopeutta esim. Firefox käynnistymistä. Tällä hetkellä 15 s.

Firefoxin pitäisi kyllä käynnistyä muutamassa sekunnissa, eikä muistin lisääminen auta siihen. 4 Gt riittää hyvin tavalliseen nettikäyttöön kaikissa käyttöjärjestelmissä kaikilla selaimilla. AimoE:n mainitsema ongelma on tapauskohtainen ja korjaantuu hyvin todennäköisesti tulevissa versioissa. Vanhoihin koneisiin paras päivitys on SSD-levy ja sitten vasta muistin lisääminen 4 Gt -> 8 Gt, jos käyttö on raskaamman puoleista.

Kuinka kauan tuo Ubuntu-asennus ja Firefox on ollut sinulla käytössä? Jos kyseessä on uusi puhdas asennus, tuollaiset viiveet ovat erityisen outoja. Onko koneessa aiemmin ollut Windows toiminut nopeasti? Toimiiko selain nopeasti käynnistymisen jälkeen, ja pystytkö vaikkapa katsomaan Yle Areenan videoita sujuvasti?

Toimiiko prosessori täydellä kellotaajuudella? Vanhassa läppärissä ongelmana on usein jäähdytys, jos tuuletin ja jäähdytysrivat ovat tukossa pölystä. Kannattaisi mitata prosessorin lämpötila. Asenna ensin lm-sensors ja psensor:

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install lm-sensors psensor
Koodia: [Valitse]
echo coretemp | sudo tee -a /etc/modules
Koodia: [Valitse]
sudo modprobe coretemp
Voit listata sensorien lukemat komentorivillä:
Koodia: [Valitse]
sensors
Lainaus
coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Core 0:       +43.0°C  (high = +74.0°C, crit = +100.0°C)
Core 1:       +43.0°C  (high = +74.0°C, crit = +100.0°C)

Tai käynnistää psensor-ohjelman, jolla ne saa piirtymään graafina. Miltä lämmöt näyttävät levossa ja vaikkapa silloin kun katsot jotain videota selaimella?

Ubuntu 16.04 tarvinne sommitteluun, jos olen ymmärtänyt aika paljon näytön resursseja, mikäli olen ymmärtänut oikein nm :n viitauksen kompositointiin ja LibreOffice Writer useammalla ikkunalla lienee tällainen.

Unity, KDE Plasma 5 ja GNOME 3 ovat selvästi vaativampia kuin MATE, Xfce ja LXDE. LibreOfficen-ongelmassasi kyseessä lienee ajurin tai ohjelman bugi, jonka voi todennäköisesti kiertää käyttämällä työpöytää, josta saa kytkettyä kompositoinnin pois päältä.

Suositus nm:ltä oli minulle kevyempi Distro.
Tarkoittaako se nyt sitä, että minun täytyy asentaa Mate kokonaan uusiksi vai voiko sen ajaa jotenkin " Ubuntun päälle " ?

rs neuvoikin jo tämän operaation.

Näiden erikseen asennettujen työpöytien poistaminen on sitten hankalampi operaatio, ellet ota talteen kaikkien pakettien nimiä, jotka apt tuossa asentaa.


Seuraavassa on: " In this video I compare the need of resources / memory of the different Ubuntu, mainly 16.04, Distributions. The Distributions are: Ubuntu Gnome, Budgie Remix, Ubuntu Unity, Linux Mint Cinnamon, Kubuntu, "
https://www.youtube.com/watch?v=LWB3lSOKdok

Juu, tuossa tarpeettoman pitkässä ja hitaassa videossa vertailtiin lähinnä uuden asennuksen tyhjän työpöydän muistinkäyttöä, jossa ero oli 300 megan luokkaa GNOME3-pohjaisten työpöytien (muistinkäyttö 500-700 MB) ja kevyen sarjan MATE:n ja Xfce:n välillä (muistinkäyttö ~300 MB). Se pitää kyllä paikkansa. Lisäksi kevyemmät työpöydät vaativat näytönohjaimelta huomattavasti vähemmän.

Nyt se kysymys: Mikä noista kahdeksasta tällaiseen koneeseen

MATE tai Xfce (paketti xubuntu-desktop). LXDE (paketti lubuntu-desktop) voi olla myös ok Unityn rinnalle asennettuna. Siinä ongelmana on lähinnä puutteellinen tuki PulseAudiolle, eli tarvitset lisäksi pavucontrol-ohjelman ääniasetusten hallintaan.


ja mitä minä menetän vaihtamalla esim.
Ubuntu Mate:n vai onko parempi ostaa uudempi kone ja ajaa siihen Bacupilla vanha Ubuntu 16.04 LTX ?

Et menetä mitään. MATE:n asennus Unityn rinnalle tuo mukanaan jonkin verran ylimääräisiä ohjelmia, kun molemmissa on mm. oma tiedostoselaimensa. Jos MATE tuntuu mukavalta ja sopivalta käyttöösi, voit sitten harkita puhdasta Ubuntu MATE -asennusta.

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Ootte aika mestareita. En meinannut lähteä Ubuntuun, opetella uutta, mutta tässä sitä ollaan melkein 70 v. Ukko.
Linuxin opettelu helposti vie 5 vuotta, joten elinikäodotus saattaa tulla vastaan !
Vieressä toinen läppäri Win10, josta voi katsoa mitä teen seuraaksi, kun sormi menee suuhun.
Tuolla alla on RAM tiedot, nyt ei pyöri video.
Alle +70 oli Yle Areenan uutiset ja puhdistin tuulettimen, ei ollut paha, mutta ehkä on hieman hiljasempi ja samoissa läpötiloissa pyöritään noin  +67.
Joo uusi asennus on. Olen sinne laittanut kaikennäköistä mm Wine. Muistilaput.  Nyt flekti pysähtyi eli  molemmat noin +45.
coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Core 0:       +45.0°C  (high = +100.0°C, crit = +100.0°C)
Core 1:       +47.0°C  (high = +100.0°C, crit = +100.0°C)

erkki@erkki-ThinkPad-T61:~$ free -
              total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:        3969728     1094632     1819152      182352     1055944     2433608
Swap:       4117500           0     4117500
« Viimeksi muokattu: 04.11.17 - klo:14.07 kirjoittanut jurkkie »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Mulla on T60:sessa 16.04 Mate työpöydällä. Käyttö on no siedettävää. Ei sitä nopeushirmuksi pääse sanomaan, ja selainten kanssa on syytä pitää silmällä aukiolevien välilehtien määrää.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
70C on vielä kohtuullinen, mutta alkaa olla sillä rajalla että olisi aika huoltaa koneen jäähdytys. Pyysin sen muistinkasvatuksen samalla kun vein Windows-koneen huoltoon juurikin kuumenemisen takia. 70c asti en ollut huolissani mutta kun lämpö alkoi olla 80C ja joskus ylikin, oli aika puhdistaa tuuletin ja vaihtaa läppärin jäähdytystahnat. Nyt kun se on tehty, lämpö on noin 60C samalla kuormalla.

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
sorry, piti olla: free -m:
erkki@erkki-ThinkPad-T61:~$ free -m
              total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:           3876        1278        1451         196        1147        2145
Swap:          4020           0        4020

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Firefoxin pitäisi kyllä käynnistyä muutamassa sekunnissa, eikä muistin lisääminen auta siihen. 4 Gt riittää hyvin tavalliseen nettikäyttöön kaikissa käyttöjärjestelmissä kaikilla selaimilla. AimoE:n mainitsema ongelma on tapauskohtainen ja korjaantuu hyvin todennäköisesti tulevissa versioissa.
En ihan ymmärrä tätä kommenttia, kun koen tasan saman ilmiön sekä Ubuntu-koneella (Fujitsu Amilo) että Windows-koneella (Lenovo), ihan eritasoisilla raudoilla ja ihan erilaisilla käyttiksillä. On toki mahdollista että kun seuraava FF-versio (57) tulee, niin jotain oleellista muuttuu taas, ja varmaan muuttuukin, mutta olen jo kokeillut lisäosien pois ottamista eikä siitä olut apua. Muistin lisäyksestä sen sijaan oli selvä hyöty.

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Ois ehkä pitänyt laittaa uudet tahnat, mutta eivät näyttäneet kovettuneelta.

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Eiköhän toi RAM taulukko kerro jotakin vai olisko teillä taskussa jokin jekku, jolla parantaa tilannetta ??
Josko ne pojat keksisi jonku parannuksen seuraavaan 16.04 LTS RAM:iin ?

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Kehitys menee eteenäin ja selaimet tahtovat lisää ominaisuuksia joten luulen että  cpu ei vain enää riitä vaikka muistia olisi koska eri ohjelmat vaativat extension käyttöä mitä ei nyt vain ole varmaan noissa vanhoissa läppäreissä. Isot kehittäjät vain katsovat massaa ja sitten tietty massa on saavutettu niin  otetaan jokin uusi rauta vaatimus mukaan esim juurikin selaimiin ja videon toistoon. Luulen että html5 tuo lisää vaatimuksia raudalta. Mukaalukien esimerksi näytönohjaimelta.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
sorry, piti olla: free -m:
erkki@erkki-ThinkPad-T61:~$ free -m
              total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:           3876        1278        1451         196        1147        2145
Swap:          4020           0        4020

Muisti riittää hyvin. Tuossa on vielä 2 gigaa vapaana, eikä swappia ole lainkaan käytössä. Jos tuo tilanne vastaa normaalia käyttöä, muistin lisäämisestä ei olisi mitään hyötyä.

Ilmeneekö selaimen käytössä nyt jotain muuta ongelmaa kuin käynnistymisen hitaus? Se voisi ratketa SSD-levyllä, mutta toisaalta kone on jo sen verran iäkäs, ettei suuria päivityksiä kannata lähteä tekemään. Jos käyttö on muuten sujuvaa, jätä selain päälle ja käytä valmiustilaa, niin ei tarvitse odotella käynnistymistä.


Firefoxin pitäisi kyllä käynnistyä muutamassa sekunnissa, eikä muistin lisääminen auta siihen. 4 Gt riittää hyvin tavalliseen nettikäyttöön kaikissa käyttöjärjestelmissä kaikilla selaimilla. AimoE:n mainitsema ongelma on tapauskohtainen ja korjaantuu hyvin todennäköisesti tulevissa versioissa.
En ihan ymmärrä tätä kommenttia, kun koen tasan saman ilmiön sekä Ubuntu-koneella (Fujitsu Amilo) että Windows-koneella (Lenovo), ihan eritasoisilla raudoilla ja ihan erilaisilla käyttiksillä. On toki mahdollista että kun seuraava FF-versio (57) tulee, niin jotain oleellista muuttuu taas, ja varmaan muuttuukin, mutta olen jo kokeillut lisäosien pois ottamista eikä siitä olut apua. Muistin lisäyksestä sen sijaan oli selvä hyöty.

Minulla taas Firefox 56:ssa ei ilmene muistivuoto-ongelmia missään koneessa. Areenan 1080p-videot (esim. Silta) toistuvat täysin ongelmitta, ja selain käyttää muistia 800 megaa, kun muita välilehtiä ei ole auki. Ainoa käytössä oleva laajennus on Ubuntu Modifications ja liitännäiset OpenH264 Video Codec, Shockwave Flash 27.0 ja Widevine CDM.

-> Ongelmasi on tapauskohtainen ja jollain tavalla sidoksissa ympäristöön.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Itsellä tässä asennuksessa vielä vanha FF esr versio joka ei vaadi pulsea. Muistinkäytössä ei ongelmia. FF toiminee myös apulsen avulla. Joskus selain pitäisi päivittää, mutta pulsen olen poistanut joskus ongelmien takia. Nykyinen FF ilman pulsea on hankala, mutta ei kenties mahdoton tehtävä. Kodi soittaa taustalla musiikkia ja cpu kuorma vaivaiset 0,02. Ylen Areena nostaa kuormaa paljon, mutta Kodi näyttää paljon pienemmällä kuormalla kun näytönohjain tekee työt.

Kompositoinnin saa pois päältä myös pistämällä xorg.conf tiedostoon rivit
Koodia: [Valitse]
Section "Extensions"
        Option "Composite" "Disable"
EndSection

Voi itsellä olla turhaan, kun asennus melko vanha ja oli aikoinaan toisessa koneessa. Jotkut asetukset kai vuodelta 2013.

Se kyllä kiinnostaisi saisiko vaikka FF 52 version äänellä, mutta ilman pulsea.

Vähän tehoa saa lisää poistamalla turhia palveluita.

Kevyistä työpöydistä mainitsen vielä OpenBoxin, joka on kyllä pelkkä ikkunamanageri. Jos käyttö lähinnä netin selaamista koko näytöllä mitä väliä onko alla hieno työpöytä vai OpenBox.  Tässä koneessa käyttö lähinnä Kodi tai selain kokonäytöllä. Kun työpöytiä voi olla kaksi on vaihtaminen helppoa. Lisäksi tietty pääte ja ssh, joilla ongelmat selviää yleensä.

FireFoxia olen käyttänyt vuosia, mutta on tässä käynyt mielessä vaihtaminen. Ääni siksi oleellinen asia.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Kompositoinnin saa pois päältä myös pistämällä xorg.conf tiedostoon rivit
Koodia: [Valitse]
Section "Extensions"
        Option "Composite" "Disable"
EndSection

Tuota ei sitten kannata tehdä, jos käyttää Ubuntu 16.04:än oletustyöpöytää eli Unityä. Se ei toimi lainkaan ilman kompositointia. Erikseen asennettava MATE, Xfce tai LXDE toimivat. MATE:ssa ja Xfce:ssä kompositoinnin voi kytkeä pois käytöstä myös ikkunamanagerin asetuksissa, ja LXDE ei käytä sitä muutenkaan.

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Kyllä kannatti aukaista kone uudelleen . Laitoin uudet jäähdytys mählät kahteen paikkaan.
Aikaisemmin puhdistin tuulettimen päältäpäin.
Avasin tuulettimen ja olihan siellä poistoaukoissa pölyä kiitettävästi. Samalla öljysin tuulettimen akselin ja nyt on hiljainen peli.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Kompositoinnin saa pois päältä myös pistämällä xorg.conf tiedostoon rivit
Koodia: [Valitse]
Section "Extensions"
        Option "Composite" "Disable"
EndSection

Tuota ei sitten kannata tehdä, jos käyttää Ubuntu 16.04:än oletustyöpöytää eli Unityä. Se ei toimi lainkaan ilman kompositointia. Erikseen asennettava MATE, Xfce tai LXDE toimivat. MATE:ssa ja Xfce:ssä kompositoinnin voi kytkeä pois käytöstä myös ikkunamanagerin asetuksissa, ja LXDE ei käytä sitä muutenkaan.
Käytössä vielä vanha LXDE ja FF joka osaa äänet HDMI liitäntään ilman pulsea. Tuo Composite auttoi joskus videoiden toistoon, mutta turha nykyään. DPI on kuitenkin pakko asettaa, muuten fontit niin pienet ettei valikoista saa selvää.

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Mikä hyöty seuraavasta ? Tällä hetkellä RAM 2 x 2 G , 1 x 4 G maksaa liikaa vanhaan koneeseen.

Tämä maksaa noin 13 €  ( Intel-Core-2-Duo-Mobile-T9300-2-5-GHz-Dual-Core-6M-800MHz-Processor-Socket-P-CPU ).
Nykyinen on ( Intel Core 2 Duo Mobile T7300 2Gz/4M/800 SLAMD Laptop Processor 42W7655 LF80537 ).
 
   


raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Mikä hyöty seuraavasta ? Tällä hetkellä RAM 2 x 2 G , 1 x 4 G maksaa liikaa vanhaan koneeseen.

Juuri viime viikolla tilasin eBaystä 2x2Gt 800Mhz DDR2 muistia pöytäkoneeseen, hintaa huimat 12€ ja ilmainen postitus.
No se ei ole läppärin muistia, mutta kannattaa katsella ebaystä sitäkin.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski