Onko nyt niin, että Ubuntu 16.04 tarvitsee sellaisen raudan, jossa on RAM ainakin 8 MiB RAM. Tämä tarkoittanee vuoden 2012 konetta.
Minulla on Lenovo T61 ja olen koittanut hakea siihen kaikki temput jolla nopeutta esim. Firefox käynnistymistä. Tällä hetkellä 15 s.
Firefoxin pitäisi kyllä käynnistyä muutamassa sekunnissa, eikä muistin lisääminen auta siihen. 4 Gt riittää hyvin tavalliseen nettikäyttöön kaikissa käyttöjärjestelmissä kaikilla selaimilla. AimoE:n mainitsema ongelma on tapauskohtainen ja korjaantuu hyvin todennäköisesti tulevissa versioissa. Vanhoihin koneisiin paras päivitys on SSD-levy ja sitten vasta muistin lisääminen 4 Gt -> 8 Gt, jos käyttö on raskaamman puoleista.
Kuinka kauan tuo Ubuntu-asennus ja Firefox on ollut sinulla käytössä? Jos kyseessä on uusi puhdas asennus, tuollaiset viiveet ovat erityisen outoja. Onko koneessa aiemmin ollut Windows toiminut nopeasti? Toimiiko selain nopeasti käynnistymisen jälkeen, ja pystytkö vaikkapa katsomaan Yle Areenan videoita sujuvasti?
Toimiiko prosessori täydellä kellotaajuudella? Vanhassa läppärissä ongelmana on usein jäähdytys, jos tuuletin ja jäähdytysrivat ovat tukossa pölystä. Kannattaisi mitata prosessorin lämpötila. Asenna ensin lm-sensors ja psensor:
sudo apt-get install lm-sensors psensor
echo coretemp | sudo tee -a /etc/modules
sudo modprobe coretemp
Voit listata sensorien lukemat komentorivillä:
sensors
coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Core 0: +43.0°C (high = +74.0°C, crit = +100.0°C)
Core 1: +43.0°C (high = +74.0°C, crit = +100.0°C)
Tai käynnistää psensor-ohjelman, jolla ne saa piirtymään graafina. Miltä lämmöt näyttävät levossa ja vaikkapa silloin kun katsot jotain videota selaimella?
Ubuntu 16.04 tarvinne sommitteluun, jos olen ymmärtänyt aika paljon näytön resursseja, mikäli olen ymmärtänut oikein nm :n viitauksen kompositointiin ja LibreOffice Writer useammalla ikkunalla lienee tällainen.
Unity, KDE Plasma 5 ja GNOME 3 ovat selvästi vaativampia kuin MATE, Xfce ja LXDE. LibreOfficen-ongelmassasi kyseessä lienee ajurin tai ohjelman bugi, jonka voi todennäköisesti kiertää käyttämällä työpöytää, josta saa kytkettyä kompositoinnin pois päältä.
Suositus nm:ltä oli minulle kevyempi Distro.
Tarkoittaako se nyt sitä, että minun täytyy asentaa Mate kokonaan uusiksi vai voiko sen ajaa jotenkin " Ubuntun päälle " ?
rs neuvoikin jo tämän operaation.
Näiden erikseen asennettujen työpöytien poistaminen on sitten hankalampi operaatio, ellet ota talteen kaikkien pakettien nimiä, jotka apt tuossa asentaa.
Seuraavassa on: " In this video I compare the need of resources / memory of the different Ubuntu, mainly 16.04, Distributions. The Distributions are: Ubuntu Gnome, Budgie Remix, Ubuntu Unity, Linux Mint Cinnamon, Kubuntu, "
https://www.youtube.com/watch?v=LWB3lSOKdok
Juu, tuossa tarpeettoman pitkässä ja hitaassa videossa vertailtiin lähinnä uuden asennuksen tyhjän työpöydän muistinkäyttöä, jossa ero oli 300 megan luokkaa GNOME3-pohjaisten työpöytien (muistinkäyttö 500-700 MB) ja kevyen sarjan MATE:n ja Xfce:n välillä (muistinkäyttö ~300 MB). Se pitää kyllä paikkansa. Lisäksi kevyemmät työpöydät vaativat näytönohjaimelta huomattavasti vähemmän.
Nyt se kysymys: Mikä noista kahdeksasta tällaiseen koneeseen
MATE tai Xfce (paketti xubuntu-desktop). LXDE (paketti lubuntu-desktop) voi olla myös ok Unityn rinnalle asennettuna. Siinä ongelmana on lähinnä puutteellinen tuki PulseAudiolle, eli tarvitset lisäksi pavucontrol-ohjelman ääniasetusten hallintaan.
ja mitä minä menetän vaihtamalla esim.
Ubuntu Mate:n vai onko parempi ostaa uudempi kone ja ajaa siihen Bacupilla vanha Ubuntu 16.04 LTX ?
Et menetä mitään. MATE:n asennus Unityn rinnalle tuo mukanaan jonkin verran ylimääräisiä ohjelmia, kun molemmissa on mm. oma tiedostoselaimensa. Jos MATE tuntuu mukavalta ja sopivalta käyttöösi, voit sitten harkita puhdasta Ubuntu MATE -asennusta.