Pienimmän riesan tie on se, että käytössä on iTunes, joka on liittänyt musiikkikirjastoonsa ne Linux koneella olevat musat ja sitten sen iTunesin kautta hoidetaan synkkaus iPadiin. Minulla on tämä systeemi, eli käytännössä käytössä on yksi windows kone, jossa iTunes ja musiikkivarastona Linux kone/palvelin samba jaolla verkkolevynä Windowsin suuntaan ja siitä sitten Apple vehkeisiin iTunesin kautta.
Applen filosofia on, että tiedostoja ei ole tarkoitus käyttäjän siirtää vaan ne leijuvat jotenkin muuten järjestelmästä toiseen. Tässä ketjussa on esitetty monia vaihtoehtoisia tapoja, mutta kaikissa niissä on puutteensa ja todennäköisesti huonompi käytettävyys kuin tässä Applen toivomassa tiessä. Eli tämän valitsit kun iPadin hankit - tietoisesti tai tietämättäsi.
Saako iTunesin toimimaan suoraan linux koneella esim. Winessä on minulle mysteeri. Minulla kuitenkin vielä on yksi windows tuota (ja muutamaa muutakin) hommaa varten. Jos periaatteesta tai jostain muusta syystä, et sitä windowsia kotona siedä, niin sitten asiat menevät haastavammaksi, kuten tässä ketjussa on kerrottu. Sinällään minullakin on tilanteesi, jossa linux koneen musat siirretään Apple laitteisiin. Minä vain siedän väliin windows koneen ja iTunesin.