Nyt kun olette jonkin aikaa käyttäneet tuota uutta Ubuntua, niin kertokaapa mitä parempaa/huonompaa siinä on verrattuna 16.04:ään.
Enpä kerrokkaan Minua suorastaan ärsyttää tälläiset kyselijät, jotka eivät itse vaivaudu testaamaan ja ottamaan asioista selvää. Tuolla kansainvälisellä Ubuntu forumilla tätä samaa kyselyä ihan riittämiin... Mutta heitänpä sen verran, että mitäs luulisit että kuinka paljon systeemit ovat vajaassa 2 vuodessa menneet eteenpäin ja koko käyttiksen koodi parantunut? Asioista suurin osa tapahtunut konepellin alla Kernelissä jne. systeemeissä, Unity on vaihtunut Gnome-shell:iin, Xorg vaihtumassa Waylandiin mikäli saavat systeemin toimimaan Waylandilla, joka taas on vähän 50 / 50 juttu jne...
Nytpä tuota tuli eilen illalla kokeiltua - muistitikulta käsin toki, joten kokemus oli tietenkin tahmaisen hidas, kun edes näytönohjaimen ajuria ei voi asettaa nvidiaan oikeaksi.
Hyvänä puolena lyhyellä ensikokeilulla tuli todettua, että uusi Ubuntu 18.04 on kohtuullisen kaunis. Käyttöliittymän käyttäjäystävällisyydestä ei tietenkään näin lyhyen kokeilun jälkeen pitäisi puhua mitään, mutta oliko Unity kenties selkeämpi - en sano tuohon vielä mitään.
Pari asiaa jäi kuitenkin vaivaamaan:
Muistitikulta käytettynä 18.04 haukkasi yksinään keskusmuistia 1,5 Gt, mikä on minun 12 vuotiaalle koneelle aivan liikaa, kun haluan että ohjelmatkin toimivat sujuvasti. Käyttääkö se kiintolevylle asennettunakin noin paljon muistia? Toinen kyseenalainen juttu oli, että ruudun "työskentelyala" madaltui unityyn verrattuna, kun ruudun yläreunaan tuli enemmän "palkkikerroksia".