Kirjoittaja Aihe: Salasanaongelma  (Luettu 4044 kertaa)

EG

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Salasanaongelma
« : 22.10.17 - klo:11.20 »
Salasanani on yhtäkkiä lakannut toimimasta, ja pääsen kirjautumaan vaan vieraana. Olen yrittänyt päästä käyttäjätietoihin (Järjestelmäasetukset -> Käyttäjätilit) mutten tietenkään pääse avaamaan lukitusta oman tilini kohdalta kun olen vieras. Tai mistä se nyt johtuu. Miten voisin muuttaa salasanani? Ja vielä yksi juttu: Selittäkää kuin viisivuotiaalle, en ole kovin taitava järjestelmien harrastaja ;)
« Viimeksi muokattu: 22.10.17 - klo:11.44 kirjoittanut Evaannika »

EG

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Salasanaongelma
« Vastaus #1 : 22.10.17 - klo:11.53 »
Huomaan nyt että kysymys joutui väärään paikkaan. Sori! Voi vastata suomeksi, luonnollisesti.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Salasanaongelma
« Vastaus #2 : 22.10.17 - klo:13.42 »
Huomaan nyt että kysymys joutui väärään paikkaan. Sori! Voi vastata suomeksi, luonnollisesti.

Eipä hätää. Siirretään.

Salasanani on yhtäkkiä lakannut toimimasta, ja pääsen kirjautumaan vaan vieraana. Olen yrittänyt päästä käyttäjätietoihin (Järjestelmäasetukset -> Käyttäjätilit) mutten tietenkään pääse avaamaan lukitusta oman tilini kohdalta kun olen vieras. Tai mistä se nyt johtuu. Miten voisin muuttaa salasanani? Ja vielä yksi juttu: Selittäkää kuin viisivuotiaalle, en ole kovin taitava järjestelmien harrastaja ;)

Salasanan pystyy kyllä resetoimaan (ohje on englanniksi, mutta neuvotaan pyydettäessä suomeksikin). Tosin jos muistat sen, niin todennäköisempää, kuin salasanan toimimasta lakkaaminen, on, että jostain syystä kirjautumisikkunan näppäimistöasettelu on väärin. Jos salasanassa on jokin erikoismerkki tai muu, joka on eri paikassanäppäimistöllä, niin sitä ei ole kovin helppo kirjoittaa oikein uudella asettelulla. Itse toki tiedät parhaiten, onko siinä sellaista merkkiä (kirjaimet ja numerot ääkkösiä lukuun ottamatta eivät yleensä vaihtele paikkojaan). En nyt muista tarkalleen, miten Ubuntun kirjautumisikkuna toimii, ja se on muuttunut jonkin verran versiosta toiseen, mutta siellä lienee jokin valinta muun käyttäjän syöttämiseksi, jolloin saat tekstikentän käyttäjänimen kirjoittamiseksi. Siihen voit kokeilla kirjoittaa salasanasi ja näet mitä merkkejä ruudulle tulee eli meneekö se ihan oikein.
« Viimeksi muokattu: 22.10.17 - klo:17.31 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

EG

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Salasanaongelma
« Vastaus #3 : 22.10.17 - klo:14.04 »
Kiitos kovasti, kokeilen näitä neuvoja!