Aikaisemmin käytössäni oli Unity työpöytä johon olin jo tottunut ja pidin sitä tarpeeksi hyvänä omaan käyttööni.
Erilaisista kirjoituksista olen saanut käsityksen, että Unity tulee poistumaan vallan Ubuntusta.
Näin ollen asensin hiljattain koneelleni Ubuntu 16.04.2 lts Gnome version.
Tämä saattaa olla hyväkin työpöytä, mutta totuttelua se vaatii. Lähes kaikki täytyy osata hakea ja asentaa itse.
Olen saanut sen toimimaan melko hyvin, mutta monia asioita en ole saanut selville.
Esimerkiksi netissä on Ubuntun ohje:
"Voit asentaa suomen kielen tuen myös käsin seuraavasti:
”Kielituki vaillinainen” -ilmoitus
Avaa Järjestelmä->Ylläpito->Kieliasetukset (englanniksi System->Administration->Language Support)".
Mistä löytyy Järjestelmä-> Ylläpito valikko?
Ainakaan minun työpöydälläni "Sovellukset" valikosta löytyy lähinnä tähän liittyvänä ainoastaan "Järjestelmätyökalut" valikko. Sitä kautta en ainakaan minä pysty päivittämään kieliasetuksia.
Miten saan työpöydälle Tietokone- kuvakkeen?
Entä miten saan työpöydälle tulostimen kuvakkeen jonka kautta voisin hoitaa tulostuksen?
Nyt olen saanut yleensä tulostettu tiedoston sitä käyttävän ohjelman kautta, mutta joskus siinäkin on vaikea löytää tulostus komentoa.
Onko 16.04 ominaisuuksiltaan paljon hitaampi kuin 14.04 vai vaikutaako siihen Gnomen työpöytä?
Enne 16.04:n asennusta järjestelmä avautui melko nopeasti. Nyt siihen on tullut aikaisempaan verrattuna melkoinen viive. Jos konetta käytettäessä on tietyn pituinen käyttämätön jakso, niin järjestelmä menee valmiustilaan kuten entisessäkin versiossa. Nyt kun palautan koneen käyttötilaan, niin tässäkin vaiheessa on melkoinen viive ennen kuin tapahtuu mitään. Aiemmin tällaista viivettä ei havainnut.
Yleensäkin työpöydälle tiedostojen siirto tai taltiointi on vaikeaa.
Yhtään hyvää opastavaa ohjetta en ole löytänyt netistä.
Jos haluan vaihtaa Gnomen tilalle Unity- tai KDE-työpöydän, niin pitääkö minun asentaa Ubuntu uudestaan vai onko siihen yksinkertaisempi konsti?