Suomessa RSS on edelleen aika lailla käytetty, mutta muualla maailmalla on alueita joilla tuntuu olevan luja usko siihen että RSS on jotenkin vanhentunut juttu. Olen ollut siinä käsityksessä etä tämä liittyy enemmän RSS Reader -ohjelmiin, jotka ovat kökköjä, ja niistä joutaakin päästä eroon, mutta eihän se tarkoita sitä että RSS itsessään olisi vanhentunut, eihän?
Itse en ole koskaan käyttänyt mitään muuta lukijaa kuin Firefoxin Live Bookmarks -ominaisuutta, ja olen siihen erittäin tyytyväinen, pois en vaihtaisi. Parasta siinä on että Firefox vaihtaa listauksessa kuvakkeen värin niille osoitteille jotka olen ladannut.
Mutta nyt on alkanut olla merkkejä siitä että uusien näplettien tulko markkinoille alkaa pudottaa RSS-syötteitä sivustoilta. Yle on jo jonkin aikaa käyttänyt uutissivujen RSS-syötteensä URL-riveillä lisäkettä "?origin=rss", ja olen tulkinnut tämän niin että Yle haluaa tilastoida sitä kuinka paljon RSS-syötettä oikeasti käytetään. Mutta tällaisesta osoitteen muokkauksesta seuraaa että jos täppään uutista varsinaisella uutissivulla, niin Firefox ei enää vaihda kuvakkeen väriä RSS-syötteen listauksessa, koska osoite ei ole tasan sama. Pitäisi siis lukea kaikki uutiset RSS:n kautta jotta näkisin syötteen listauksesta mitkä on luettu ja mitä ei ole luettu. Tämä rampauttaa RSS:n minun kannaltani aika pahasti, koska minulla on ollut tapana vilkaista eri sivustojen RSS-listauksia vain nähdäkseni mihin on tullut uutta, ja sitten olen avannut itse sivuston ja lukenut jutut sieltä kautta. Nyt Ylen RSS ei enää palvele tätä käyttötapaa.
Mutta uusin ihmetys on se että Yle Areenan ohjelmien RSS-syötteessä ei ole tuota "?origin=rss" -lisäkettä, ja silti ne käyttäytyvät samalla tavalla, eli RSS-listaus ei enää näytä mitä ohjelmia olen katsonut jos olen avannut sivut ilman RSS-syötettä. Haluaisin antaa tästä palautetta Ylelle, mutta ennen kuin teen sen, minun pitäisi ymmärtää vähän enemmän siitä miten RSS teknisesti toimii, eli olenko arvannut oikein vaiko täysin väärin koko jutun.
Onko RSS teknisesti liian hankala sivustojen ylläpitäjille, eli onko RSS "kuollut" kuten väitetään? Voinko päätellä että "?origin=rss" -lisäke uutissivujen RSS-syötteen URLeissa on ehkä mahdollisesti tilastointia varten? Jos näin on, niin miten Yle Areenan URLit käyttäytyvät ihan kuin lisäke olisi olemassa vaikka sitä ei näy?