Kirjoittaja Aihe: RSS teknisesti  (Luettu 4773 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
RSS teknisesti
« : 13.07.17 - klo:09.34 »
Suomessa RSS on edelleen  aika lailla käytetty, mutta muualla maailmalla on alueita joilla tuntuu olevan luja usko siihen että RSS on jotenkin vanhentunut juttu. Olen ollut siinä käsityksessä etä tämä liittyy enemmän RSS Reader -ohjelmiin, jotka ovat kökköjä, ja niistä joutaakin päästä eroon, mutta eihän se tarkoita sitä että RSS itsessään olisi vanhentunut, eihän?

Itse en ole koskaan käyttänyt mitään muuta lukijaa kuin Firefoxin Live Bookmarks -ominaisuutta, ja olen siihen erittäin tyytyväinen, pois en vaihtaisi. Parasta siinä on että Firefox vaihtaa listauksessa kuvakkeen värin niille osoitteille jotka olen ladannut.

Mutta nyt on alkanut olla merkkejä siitä että uusien näplettien tulko markkinoille alkaa pudottaa RSS-syötteitä sivustoilta. Yle on jo jonkin aikaa käyttänyt uutissivujen RSS-syötteensä URL-riveillä lisäkettä "?origin=rss", ja olen tulkinnut tämän niin että Yle haluaa tilastoida sitä kuinka paljon RSS-syötettä oikeasti käytetään. Mutta tällaisesta osoitteen muokkauksesta seuraaa että jos täppään uutista varsinaisella uutissivulla, niin Firefox ei enää vaihda kuvakkeen väriä RSS-syötteen listauksessa, koska osoite ei ole tasan sama. Pitäisi siis lukea kaikki uutiset RSS:n kautta jotta näkisin syötteen listauksesta mitkä on luettu ja mitä ei ole luettu. Tämä rampauttaa RSS:n minun kannaltani aika pahasti, koska minulla on ollut tapana vilkaista eri sivustojen RSS-listauksia vain nähdäkseni mihin on tullut uutta, ja sitten olen avannut itse sivuston ja lukenut jutut sieltä kautta. Nyt Ylen RSS ei enää palvele tätä käyttötapaa.

Mutta uusin ihmetys on se että Yle Areenan ohjelmien RSS-syötteessä ei ole tuota "?origin=rss" -lisäkettä, ja silti ne käyttäytyvät samalla tavalla, eli RSS-listaus ei enää näytä mitä ohjelmia olen katsonut jos olen avannut sivut ilman RSS-syötettä. Haluaisin antaa tästä palautetta Ylelle, mutta ennen kuin teen sen, minun pitäisi ymmärtää vähän enemmän siitä miten RSS teknisesti toimii, eli olenko arvannut oikein vaiko täysin väärin koko jutun.

Onko RSS teknisesti liian hankala sivustojen ylläpitäjille, eli onko RSS "kuollut" kuten väitetään? Voinko päätellä että "?origin=rss" -lisäke uutissivujen RSS-syötteen URLeissa on ehkä mahdollisesti tilastointia varten? Jos näin on, niin miten Yle Areenan URLit käyttäytyvät ihan kuin lisäke olisi olemassa vaikka sitä ei näy?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: RSS teknisesti
« Vastaus #1 : 13.07.17 - klo:11.32 »
Suomessa RSS on edelleen  aika lailla käytetty, mutta muualla maailmalla on alueita joilla tuntuu olevan luja usko siihen että RSS on jotenkin vanhentunut juttu. Olen ollut siinä käsityksessä etä tämä liittyy enemmän RSS Reader -ohjelmiin, jotka ovat kökköjä, ja niistä joutaakin päästä eroon, mutta eihän se tarkoita sitä että RSS itsessään olisi vanhentunut, eihän?

Kaupallisille sisällöntarjoajille (Google, Facebook, nettilehdet) lienee edullisempaa, että ihmiset käyvät sivuilla tarkistamassa uutiset ja tapahtumat, tai käyttävät tarjoajan omaa mobiilisovellusta sen sijaan että poimisivat olennaiset asiat geneerisestä feedistä.

Toisaalta suuren yleisön näkökulmasta Twitter on korvannut tarpeet muille syöteteknologioille.


Itse en ole koskaan käyttänyt mitään muuta lukijaa kuin Firefoxin Live Bookmarks -ominaisuutta, ja olen siihen erittäin tyytyväinen, pois en vaihtaisi. Parasta siinä on että Firefox vaihtaa listauksessa kuvakkeen värin niille osoitteille jotka olen ladannut. Mutta nyt on alkanut olla merkkejä siitä että uusien näplettien tulko markkinoille alkaa pudottaa RSS-syötteitä sivustoilta. Yle on jo jonkin aikaa käyttänyt uutissivujen RSS-syötteensä URL-riveillä lisäkettä "?origin=rss", ja olen tulkinnut tämän niin että Yle haluaa tilastoida sitä kuinka paljon RSS-syötettä oikeasti käytetään. Mutta tällaisesta osoitteen muokkauksesta seuraaa että jos täppään uutista varsinaisella uutissivulla, niin Firefox ei enää vaihda kuvakkeen väriä RSS-syötteen listauksessa, koska osoite ei ole tasan sama.

Minulla toimii ja Live Bookmarks -listauksen värit vaihtuvat, kun klikkailen artikkelien linkkejä Ylen uutisten sivulla. Kokeilin siis pääuutisten RSS-syötteellä: https://feeds.yle.fi/uutiset/v1/majorHeadlines/YLE_UUTISET.rss

Kokeile poistaa syötä ja lisää uudelleen.


Mutta uusin ihmetys on se että Yle Areenan ohjelmien RSS-syötteessä ei ole tuota "?origin=rss" -lisäkettä, ja silti ne käyttäytyvät samalla tavalla, eli RSS-listaus ei enää näytä mitä ohjelmia olen katsonut jos olen avannut sivut ilman RSS-syötettä.

Mistä saat Areenan RSS-syötteen? Luulin että se on lopetettu viime vuonna.
« Viimeksi muokattu: 13.07.17 - klo:11.47 kirjoittanut nm »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: RSS teknisesti
« Vastaus #2 : 13.07.17 - klo:12.29 »
Minulla toimii ja Live Bookmarks -listauksen värit vaihtuvat, kun klikkailen artikkelien linkkejä Ylen uutisten sivulla. Kokeilin siis pääuutisten RSS-syötteellä: https://feeds.yle.fi/uutiset/v1/majorHeadlines/YLE_UUTISET.rss

Kokeile poistaa syötä ja lisää uudelleen.

Asetusten uusiminen onkin jäänyt kokeilematta. Mutta jotenkin luulisi että jos syötteen asetuksia on muutettu, niin vanhoilla asetuksilla ei homma enää toimisi. Itse käytän eniten Tuoreimmat uutiset -syötettä.

No nyt kun kokeilin, niin edelleen niihin osoitteisiin tulee se "?origin=rss", ja kun luen artikkelin uusimmat-luettelosta, niin sillä sivulla otsikko harmaantuu, mutta uudistetussakaan syötteessä ei kuvakkeen väri vaihdu.

Mistä saat Areenan RSS-syötteen? Luulin että se on lopetettu viime vuonna.
Ei niistä luovuttu, ne vaan piilotettiin. Piilottaminen on hyvä keino pudottaa käyttäjiä pois. Syötteen kuvake ei enää näy niillä sivuilla joille syötettä tarjotaan, ja käyttäjä joutuu kissojen ja koirien kanssa etsimään mistä ne löytyy. En ihan tarkkaan muista mistä löysin Areenan syötteet, muistaakseni sivujen alaosassa oli linkkejä joita seuraamalla löysin sivun jolla lueteltiin aika suuri osa syötteistä, mutta ei kuitenkaan kaikkia. Loput piti etsiä yksitellen jostain muualta.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: RSS teknisesti
« Vastaus #3 : 13.07.17 - klo:12.40 »
Täältä löytyy syötteiden kaavat http://feeds.yle.fi/ mutta tavallinen käyttäjä ei välttämättä osaa tuota lukea. Esimerkiksi tuoreimmat-luettelon avainsanaa ei tuolla kerrota, se pitää löytyä muualta tai sen joutuu arvaamaan. Areenan tapaus on tässä pikkuisen esitystavassa helpompi.

Edit: laitetaan nyt tämäkin osoite ainakin itselle muistiin: https://yle.fi/uutiset/rss (Areenalle ei löydy vastaavaa).
« Viimeksi muokattu: 13.07.17 - klo:12.42 kirjoittanut AimoE »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: RSS teknisesti
« Vastaus #4 : 13.07.17 - klo:14.11 »
Tarkistin Windows-koneellakin, ja sama juttu. Muilla sivustoilla luettujen sivujen ikoni muuttuu harmaaksi ja vain Ylen sivuilla näin ei tapahdu. Kokeilin myös pääuutisten syötettä, ja siinä on ihan sama juttu. Kuvakkeen väri muuttuu vain jos luen uutisen RSS-syötteen kautta, ei muuten.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: RSS teknisesti
« Vastaus #5 : 13.07.17 - klo:14.18 »
No nyt kun kokeilin, niin edelleen niihin osoitteisiin tulee se "?origin=rss"

Saa tulla. Se ei häiritse Live Bookmarksin toimintaa.

ja kun luen artikkelin uusimmat-luettelosta, niin sillä sivulla otsikko harmaantuu, mutta uudistetussakaan syötteessä ei kuvakkeen väri vaihdu.

Minulla toimii kyllä myös tämä Tuoreimmat uutiset -syöte: https://feeds.yle.fi/uutiset/v1/recent.rss?publisherIds=YLE_UUTISET

Toki vain artikkelin täysversio muuttaa statuksen. Jos selaan https://yle.fi/uutiset/tuoreimmat -sivua ja klikkailen siellä uutisten lyhyitä versioita auki, se ei vielä harmaannuta kuvakkeita. Vasta lyhyen jutun alla oleva "Avaa täysversio" -painike siirtyy oikeasti sinne artikkelin osoitteeseen ja Live Bookmarks reagoi muuttamalla kuvakkeen harmaaksi.


Mistä saat Areenan RSS-syötteen? Luulin että se on lopetettu viime vuonna.
Ei niistä luovuttu, ne vaan piilotettiin. Piilottaminen on hyvä keino pudottaa käyttäjiä pois. Syötteen kuvake ei enää näy niillä sivuilla joille syötettä tarjotaan, ja käyttäjä joutuu kissojen ja koirien kanssa etsimään mistä ne löytyy. En ihan tarkkaan muista mistä löysin Areenan syötteet, muistaakseni sivujen alaosassa oli linkkejä joita seuraamalla löysin sivun jolla lueteltiin aika suuri osa syötteistä, mutta ei kuitenkaan kaikkia. Loput piti etsiä yksitellen jostain muualta.

OK, sivun http://feeds.yle.fi/areena/v1 ohjeistus auttoi eteenpäin. Areenassa ongelmana näyttää olevan se, että Areenan siirtyminen HTTPS:ään on vielä kesken, ja sivuston sisäiset linkit osoittavat HTTP-osoitteisiin. RSS-syötteessä taas kaikilla ohjelmilla on HTTPS-osoitteet.

Lisäys: Tässä koneessa on vielä Firefox 53. Täytyy kokeilla 54:llä...
Lisäys 2: Toimii myös 54:llä niin kuin pitää.
« Viimeksi muokattu: 13.07.17 - klo:14.24 kirjoittanut nm »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: RSS teknisesti
« Vastaus #6 : 13.07.17 - klo:14.27 »
OK, sivun http://feeds.yle.fi/areena/v1 ohjeistus auttoi eteenpäin. Areenassa ongelmana näyttää olevan se, että Areenan siirtyminen HTTPS:ään on vielä kesken, ja sivuston sisäiset linkit osoittavat HTTP-osoitteisiin. RSS-syötteessä taas kaikilla ohjelmilla on HTTPS-osoitteet.

LisäysTässä koneessa on vielä Firefox 53. Täytyy kokeilla 54:llä...

Minä  näen vain https-osoitteita. Ja olen siis lähes aina avannut uutisjutut eri sivulle, hyvin harvoin avaan suoraan samalle sivulle.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: RSS teknisesti
« Vastaus #7 : 13.07.17 - klo:14.35 »
OK, sivun http://feeds.yle.fi/areena/v1 ohjeistus auttoi eteenpäin. Areenassa ongelmana näyttää olevan se, että Areenan siirtyminen HTTPS:ään on vielä kesken, ja sivuston sisäiset linkit osoittavat HTTP-osoitteisiin. RSS-syötteessä taas kaikilla ohjelmilla on HTTPS-osoitteet.

LisäysTässä koneessa on vielä Firefox 53. Täytyy kokeilla 54:llä...

Minä  näen vain https-osoitteita. Ja olen siis lähes aina avannut uutisjutut eri sivulle, hyvin harvoin avaan suoraan samalle sivulle.

Puhuin tuossa Areenasta. Siellä sisäiset linkit ovat vielä HTTP-osoitteita, kun taas RSS:n linkit ovat HTTPS-osoitteita. Tämä varmaankin korjaantuu vielä tämän vuoden aikana, kunhan saavat sivuston päivitettyä kokonaan.


Nyt onnistuin toistamaan Uutisten puolella ongelmasi. Eli tosiaan jos alunperin menen uutissivustolle jotenkin muuten kuin RSS-linkin kautta, osoitteesta jää puuttumaan "?origin=rss" -parametri. Silloin sivustolla liikkuminen ei päivitä Live Bookmarksin statusta. Jos taas menen sivustolle Live Bookmarksin kautta tai vaikkapa osoitteella https://yle.fi/uutiset?origin=rss, homma toimii niin kuin pitää, ja sivustolla liikkuessa "?origin=rss" pysyy koko ajan mukana.

Muuta siis yle.fi-kirjanmerkkisi niin että niissä on tuo lisäparametri valmiina. Toki tässä voi yrittää lähestyä myös Yleä, mutta veikkaan etteivät muuta nykysysteemiä muutaman yksittäisen käyttäjän palautteen perusteella.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: RSS teknisesti
« Vastaus #8 : 13.07.17 - klo:14.36 »
No nyt kun kokeilin, niin edelleen niihin osoitteisiin tulee se "?origin=rss"

Saa tulla. Se ei häiritse Live Bookmarksin toimintaa.
Eihän se häiritse, mutta silloin kun huomasin ilmiön uutissivuilla, oletin että tuo selittäisi muuttuneen käytännön ikonien suhteen. Nyt kun sama alkoi myös Areenan sivuilla, selitys ei enää kelpaa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: RSS teknisesti
« Vastaus #9 : 13.07.17 - klo:14.38 »
No nyt kun kokeilin, niin edelleen niihin osoitteisiin tulee se "?origin=rss"

Saa tulla. Se ei häiritse Live Bookmarksin toimintaa.
Eihän se häiritse, mutta silloin kun huomasin ilmiön uutissivuilla, oletin että tuo selittäisi muuttuneen käytännön ikonien suhteen. Nyt kun sama alkoi myös Areenan sivuilla, selitys ei enää kelpaa.

Joo kuten yllä kirjoitin, olit oikeassa että "?origin=rss" vaikuttaa sittenkin asiaan. Areenan ongelma taas on eri juttu ja johtuu HTTPS vs HTTP -linkeistä. Jos lähetät Ylelle palautetta, se kannattanee tuoda myös esille.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: RSS teknisesti
« Vastaus #10 : 13.07.17 - klo:14.40 »
Muuta siis yle.fi-kirjanmerkkisi niin että niissä on tuo lisäparametri valmiina.
Enhän minä voi joka uutiselle tai ohjelmalle erikseen tehdä kirjanmerkkiä, enkä halua.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: RSS teknisesti
« Vastaus #11 : 13.07.17 - klo:14.41 »
Joo kuten yllä kirjoitin, olit oikeassa että "?origin=rss" vaikuttaa sittenkin asiaan. Areenan ongelma taas on eri juttu ja johtuu HTTPS vs HTTP -linkeistä. Jos lähetät Ylelle palautetta, se kannattanee tuoda myös esille.
Okkei, eri syyt, sama ilmiö. Täytyypä siis viestittää, ja viesti on pääosin se mitä alunperinkin harkitsin ennen kuin lähdin kysymään lisää.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: RSS teknisesti
« Vastaus #12 : 13.07.17 - klo:14.46 »
Muuta siis yle.fi-kirjanmerkkisi niin että niissä on tuo lisäparametri valmiina.
Enhän minä voi joka uutiselle tai ohjelmalle erikseen tehdä kirjanmerkkiä, enkä halua.

1. Mene Ylen uutissivustolle tällä linkillä: https://yle.fi/uutiset?origin=rss

2. Avaa mikä tahansa uutinen. Huomaa, että artikkelin sivun avautuessa parametri "?origin=rss" pysyy mukana osoitteessa.

3. Kyseisen artikkelin merkintä Firefoxin Live Bookmarks -listassa päivittyy ja kuvake muuttuu harmaaksi.


Ainakin minulla toimii noin. Samoin jos menen sivustolle alunperin RSS-linkin kautta ja vaihdan pääsivulle, "?origin=rss" pysyy mukana menossa. Jos klikkailen jonkun uuden artikkelin auki, Live Bookmarks päivittyy niin kuin pitää.

Ongelmaksi jää vain se, että jos päädyt Ylen uutissivuille jostain ulkopuolelta, tuo origin-parametri jää puuttumaan ja Live-kirjanmerkit eivät päivity sivustolla liikkuessa.


Jos sinulla parametri origin=rss tippuu pois uutisartikkelia vaihtaessa, veikkaan että syyllinen on joku Firefoxin lisäosa.
« Viimeksi muokattu: 13.07.17 - klo:14.54 kirjoittanut nm »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: RSS teknisesti
« Vastaus #13 : 13.07.17 - klo:15.09 »
1. Mene Ylen uutissivustolle tällä linkillä: https://yle.fi/uutiset?origin=rss

2. Avaa mikä tahansa uutinen. Huomaa, että artikkelin sivun avautuessa parametri "?origin=rss" pysyy mukana osoitteessa.

3. Kyseisen artikkelin merkintä Firefoxin Live Bookmarks -listassa päivittyy ja kuvake muuttuu harmaaksi.

No ei pä tullut mieleenkään että se voisi pysyä matkassa noin helposti. Hyvä, sehän ratkaisee sitten senkin ongelman että jos Yle oikeasti käyttää tuota lisäystä tilastolaskurina, niin tuleepahan sitten lisäpinnoja RSS:lle rutkasti.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: RSS teknisesti
« Vastaus #14 : 13.07.17 - klo:15.23 »
1. Mene Ylen uutissivustolle tällä linkillä: https://yle.fi/uutiset?origin=rss

2. Avaa mikä tahansa uutinen. Huomaa, että artikkelin sivun avautuessa parametri "?origin=rss" pysyy mukana osoitteessa.
En saa toimimaan, artikkelin osoitteesta lisäke puuttuu, vaikka kuinka yritän. Ykköskohta toimii, kakkonen ei. Tai siis toimii jos avaan jutun ensin tuoreimmat-sivulle ja vieritän jutun loppuun ja sieltä täppään Avaa täysversio -painiketta. Mutta jos avaan jutun toiseen välilehteen nyppäämällä  osoiteriviä hiiren kakkospainikkeella ja valitsen avaa uuteen välilehteen, niin siinä hommassa tuo lisäke tipahtaa pois. Tämä on se tapa miten luen juttuja, avaan välilehtiin ensin kaikki uudet jotka aion lukea ja sitten alan lukea niitä.

Eli jos Yle ei muuta tapojaan, minun täytyy. Höh.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: RSS teknisesti
« Vastaus #15 : 13.07.17 - klo:19.26 »
Oli näemmä Firefoxissa kaikki luetutkin syötteet muuttuneet lukemattomiksi. Siirtyminen jollekin niistä kuitenkin merkkasi luetuksi. Myös muuta kautta jollain sivulla käynti toteutti merkinnän.

Olen syötteet poiminut jostain esim. ohjelmasarjasta klikkaamalla jossain kohtaa sivua oikealla näpyllä ja valinnut valikosta (miksi sitä nimitetään?) "Näytä sivun tiedot". Uudesta ikkunasta sitten löytyy "Syötteet", se sitten talteen. Esim tässä kirjoittaessa valinta tarjoaa "https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?type=rss;action=.xml".