ja debuggeria
Tämäkin kuuluu edistyneempien touhuihin. Aluksi paras keskittyä ihan perusteisiin, rakenteisiin,
kontrolln ohjauksiin, ehtoihin jne.
Kysyjä on jo tehnyt jonkin sortin ohjelmointia, joten hän on ihan tarpeeksi pitkällä debuggeria varten. Olemassa olevan koodin muokkaaminen editorin ja debuggerin avulla on kaikkein tehokkain tapa oppia koodausta ja ohjelmistosuunnittelua, eikä sitä askelta kannata lykätä yhtään myöhemmäksi.
Ongelma on siinä, ettei minua oikeastaan kiinnosta ohjelmointi sinänsä kovinkaan paljoa, vaan tarvitsen sitä erilaisten algoritmien toteuttamiseksi. Tähän menessä olen rakennellut erilaisia excel (libreOffice) taulukoita, mutta jossain vaiheessa nuokin käyvät epäkäytännöllisiksi. Siksi pohdin olisiko fiksumpaa opiskella tekemään ulkoisesti helppoja html-sivuja, joiden taustalla pyörisi joku koodi (php?) vai ryhtyä tekemään ihan itsenäisiä sovelluksia tuon "Visual basicin" tyyliin.
Hyvä esimerkki on vaikkapa veneen massakeskipisteen laskenta. Itse laskenta on melko suoraviiva ja helppoa (perusaritmetiikkaa), mutta ongelma on fiksun käyttöliittymän puute.
Toinen kaipaamani sovellus voisi olla muutaman dataloggerin tuottama lämpötilatieto, josta pitäisi saada koostettua erilaisia keskilämpötiloja ja muutosarvoja. Tässäkin tuo matemaattinen puoli helppo, mutta tietojen automaattinen kerääminen ja ymärrettävä käyttöliittymä se vaikeus.
Olen siis enemmän tiedemies kuin ohjelmoija.
(Oikeasti en kumpaakaan)