Kirjoittaja Aihe: Pythonongelma  (Luettu 2376 kertaa)

Ekivaan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Pythonongelma
« : 26.06.17 - klo:15.57 »
Hei viisaammat!
Tuli ongelma. Ubuntun 16.4-paketissa on mukana Python 3. Se toimi käyttämiltäni osiltaan OK. Kokeilin Anakondaa 4.3.1. Se tuli "defaultiksi". Tämä Anaconda ei ainakaan minulla vastaa perusPythonia kaikilta osiltaan ja tahtoisin perusPythonin takaisin.Yritin sitten päivittää takaisin Pythonin uuden version, mutta Anakonda ei väisty. Pitäisikö poistaa koko Anakonda ja sitten ladata uusin Pythoni? Miten palautus pitäisi fiksuimmin tehdään?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Pythonongelma
« Vastaus #1 : 26.06.17 - klo:16.21 »
Anacondan asennussivulla on tarkka poisto-ohje: https://conda.io/docs/install/full.html#linux-anaconda-install

Lainaus
Linux Anaconda uninstall

To uninstall Anaconda open a terminal window and remove the entire anaconda install directory: rm -rf ~/anaconda. You may also edit ~/.bash_profile and remove the anaconda directory from your PATH environment variable, and remove the hidden .condarc file and .conda and .continuum directories which may have been created in the home directory with rm -rf ~/.condarc ~/.conda ~/.continuum.

Ubuntun Python 3 on edelleen asennettuna järjestelmään ellet ole itse sitä poistanut. Se toimii kuten ennenkin, kun poistat anacondan hakemiston .bash_profile -tiedostossa määritellystä käyttäjäkohtaisesta PATH-muuttujasta.
« Viimeksi muokattu: 26.06.17 - klo:16.23 kirjoittanut nm »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Pythonongelma
« Vastaus #2 : 27.06.17 - klo:11.11 »
En tunne Anacondaa, mutta sikäli kuin sen kuvauksia nyt pikaisesti lukemalla olen ymmärtänyt, se on vain Pythonin päälle rakennettu palikka, jonka ei pitäisi millään lailla muuttaa Pythonin omaa toimintaa.

Olen siis samaa mieltä kuin nm: riittää, että poistat Anacondan. Kysyisin kuitenkin, millä lailla Anacondan asennuksen jälkeinen Python sitten eroaa? Mikä on toisin?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Pythonongelma
« Vastaus #3 : 27.06.17 - klo:22.06 »
En tunne Anacondaa, mutta sikäli kuin sen kuvauksia nyt pikaisesti lukemalla olen ymmärtänyt, se on vain Pythonin päälle rakennettu palikka, jonka ei pitäisi millään lailla muuttaa Pythonin omaa toimintaa.

Anaconda on erillinen Python-jakelu, joka näennäisesti korvaa järjestelmän Pythonin asettumalla polussa etusijalle. Molemmat Pythonit (ja myös Python 2.7) ovat kyllä käytettävissä samanaikaisesti, jos kutsuu suoraan oikeaa python-binääriä. Lisäksi saattaa olla tarvetta muuttaa PYTHONPATH ja PYTHONHOME -ympäristömuuttujia, jos Anaconda on lisännyt omia määrityksiään niihin.

Ekivaan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Pythonongelma
« Vastaus #4 : 02.07.17 - klo:19.49 »
Kiitokset!
Purin Anakondan pois ja python3 tuli taas oletukseksi. Saahan sen anakondan takaisin jos joskus sitten vielä tarvetta tulee.
Ekivaan

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Pythonongelma
« Vastaus #5 : 02.07.17 - klo:20.08 »
Purin Anakondan pois ja python3 tuli taas oletukseksi. Saahan sen anakondan takaisin jos joskus sitten vielä tarvetta tulee.

Anacondan saa takaisin asentamalla normaaliin tapaan. Jakelun Python 3:lla pärjää kyllä yhtä hyvin, ellet välttämättä tarvitse uusinta Pythonin versiota.