Olen vapaaehtoistyöntekijänä erään alkumetreillä pyörivän järjestön hommissa. Toistaiseksi ei olla lyöty lukkoon alustaa, jolla olisi tarkoitus jakaa ensisijaisesti kokouspöytäkirjat ja toiminnan edetessä varmasti joitain valokuvia ja muitakin tiedostoja. Vaikka yleinen mielipide kallistuukin Dropboxiin, olen hieman huolissani sen ilmaistilin 2gb tilan riittävyydestä (+eräistä siitä esille tulleista tietoturvakysymyksistä). Microsoftin ja Googlen Draivit ovat myös etenkin politiikastaan herättäneet eriäviä mielipiteitä vaikka helppous ja tottumus monia niissä houkuttaakin. Omasta mielestäni vapaaehtoistyössä olisi koherenttia käyttää välineinä alustoja, jotka jakavat suunnilleen samaa arvopohjaa tehdyn työn kanssa (→ avoin lähdekoodi 5/5). Monilla on kuitenkin aiheellisiakin pelkoja sen suhteen, että löytyykö esimerkillisen tietoturvan ja avoimen lähdekoodin puolelta käytännöllisiä vaihtoehtoja. Jos täydellistä ratkaisua ei ole, kuinka paljon tarvitsisi löysätä foliohattuani?
Tässä vielä joitain ajatuksiani alustoista, mitä myös voi täydentää, jos on näkemystä:
-Owncloud/Nextcloud: tätä olen itse käyttänyt lähinnä tekstiluonnosten synkkaamisessa ja tiedostojen siirrossa. Voi tosin olla vaikea löytää (tai etenkin asentaa) sen käyttöön ilmaista servua gigaa tai paria suuremmalla varastolla (oma palveluntarjoajani tässä on Owndrive). Avoin lähdekoodi.
-Box: En ole käyttänyt, mutta onko Dropboxia parempi? Ilmaistilan puoleen (10gb) näyttäisi olevan enkä ole törmännyt tietoturvankaan puoleen kummempaan kritiikkiin. Vaikea tosin sanoa, kun koodikin suljettua. 250mb tiedoston yläraja voi kai tulla erityisesti videoissa nopeasti vastaan, ei välttämättä este. Online-officetuki on.
-MEGA: En ole käyttänyt, mutta 50 gigaa ilmaista pitäisi ainakin riittää. Tietoturvaltaan tosi salattua ja lähdekoodiakin on näemmä avattu. (
+Suosi suomalaista, heh?) Liian hyvää ollakseen totta? Onko helppokäyttöinen kokemattomillekin? Ei tosin vissiin ole online-editointia?