Olen hankkimassa läppäriä reissukäyttöön. Koneessa olisi 32G ssd-levy, halpiskone siis. Voinko asentaa gnomen windowsin rinnalle/ tai kokonaan vallata gnomelle? Pitääkö windows asentaa ennen kuin Linuxia alkaa asentamaan? En tarvitse mitään erityisiä ohjelmia, netin käyttö riittää, mutta olen tottunut Linuxiin. Tilahan siis riittää gnomelle, mutta toimiiko esim. jaettuna molemmille .
Olen asennellut ja käyttänyt Linuxia moniin vanhempiin koneisiin vuodesta 2008, mutta nyt haluan varmistukseksi tietoa kuinka tekisin.
Voit asentaa linuxin windowsin rinnalle, jos haluat. Tosin silloin molemmille tulee jo hiukan ahdasta 32 GT levyllä. Voit myös asentaa pelkästään linuxin, jolloin sille olisi koko 32 GT tilaa. Windowsia ei tarvitse asentaa ennen kuin alat asentaa linuxia. Molemmat, sekä Windows että linux, ovat ihan oikeita käyttöjärjestelmiä, eivätkä millään tapaa kaipaa tai vaadi toisiaan. Voit siis asentaa juuri sen tai ne käyttöjärjestelmät kuin haluat.
Gnome on yksi linuxin työpöydistä. Muita ovat esim. KDE, unity, xfce, lxde ja monet muut. Linuxin päälle voi asentaa haluamansa työpöydän tai vaikka useampia. Tosin niistä vain yhtä voi käyttää kerrallaan, mutta työpöytää voi aina halutessaan vaihtaa sisäänkirjautumisruudulta. Päinvastoin kuin Windowsissa, linuxissa on useita vaihtoehtoisia työpöytiä, joista voi valita haluamansa. Windowsissa työpöytiä on vain yksi, joista täytyy valita se, jonka käyttöjärjestelmän valmistaja tarjoaa.
Erilaisia linux -jakeluita on lukemattomia erilaisia. Niissä kaikissa on sama käyttöjärjestelmän ydin, linux. Eri jakelut poikkeavat toisistaan muun muassa siinä, mikä graafinen työpöytä niissä on oletuksena käytössä. Esimerkiksi Ubuntussa oletustyöpöytä on Unity tai Ubuntu gnomessa oletustyöpöytä on gnome. Mutta ei hätää - työpöydän voi aina halutessaan vaihtaa toiseen asentamatta itse jakelua uudestaan - riittää, että asentaa vain haluamansa työpöydän. Minullakin on Ubuntussa tällä hetkellä asennettuina ainakin seuraavat työpöydät: Unity, gnome, KDE, xfce ja lxde. Niistä kuitenkin vakiokäytössä minulla on vain gnome, koska se on _minun_ mielestäni paras.