Kirjoittaja Aihe: Linuxin asentaminen ssd-levylle (Ratkaistu)  (Luettu 4408 kertaa)

vestis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Linuxin asentaminen ssd-levylle (Ratkaistu)
« : 01.05.17 - klo:00.41 »
Olen hankkimassa läppäriä reissukäyttöön. Koneessa olisi 32G ssd-levy, halpiskone siis. Voinko asentaa gnomen windowsin rinnalle/ tai kokonaan vallata gnomelle? Pitääkö windows asentaa ennen kuin Linuxia alkaa asentamaan? En tarvitse mitään erityisiä ohjelmia, netin käyttö riittää, mutta olen tottunut Linuxiin. Tilahan siis riittää gnomelle, mutta  toimiiko esim. jaettuna molemmille .
Olen asennellut ja käyttänyt Linuxia moniin vanhempiin koneisiin vuodesta 2008, mutta nyt haluan varmistukseksi tietoa kuinka tekisin.
« Viimeksi muokattu: 02.05.17 - klo:17.42 kirjoittanut vestis »

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Linuxin asentaminen ssd-levylle
« Vastaus #1 : 01.05.17 - klo:01.26 »
Olen hankkimassa läppäriä reissukäyttöön. Koneessa olisi 32G ssd-levy, halpiskone siis. Voinko asentaa gnomen windowsin rinnalle/ tai kokonaan vallata gnomelle? Pitääkö windows asentaa ennen kuin Linuxia alkaa asentamaan? En tarvitse mitään erityisiä ohjelmia, netin käyttö riittää, mutta olen tottunut Linuxiin. Tilahan siis riittää gnomelle, mutta  toimiiko esim. jaettuna molemmille .
Olen asennellut ja käyttänyt Linuxia moniin vanhempiin koneisiin vuodesta 2008, mutta nyt haluan varmistukseksi tietoa kuinka tekisin.

Voit asentaa linuxin windowsin rinnalle, jos haluat. Tosin silloin molemmille tulee jo hiukan ahdasta 32 GT levyllä. Voit myös asentaa pelkästään linuxin, jolloin sille olisi koko 32 GT tilaa. Windowsia ei tarvitse asentaa ennen kuin alat asentaa linuxia. Molemmat, sekä Windows että linux, ovat ihan oikeita käyttöjärjestelmiä, eivätkä millään tapaa kaipaa tai vaadi toisiaan. Voit siis asentaa juuri sen tai ne käyttöjärjestelmät kuin haluat.

Gnome on yksi linuxin työpöydistä. Muita ovat esim. KDE, unity, xfce, lxde ja monet muut. Linuxin päälle voi asentaa haluamansa työpöydän tai vaikka useampia. Tosin niistä vain yhtä voi käyttää kerrallaan, mutta työpöytää voi aina halutessaan vaihtaa sisäänkirjautumisruudulta. Päinvastoin kuin Windowsissa, linuxissa on useita vaihtoehtoisia työpöytiä, joista voi valita haluamansa. Windowsissa työpöytiä on vain yksi, joista täytyy valita se, jonka käyttöjärjestelmän valmistaja tarjoaa.

Erilaisia linux -jakeluita on lukemattomia erilaisia. Niissä kaikissa on sama käyttöjärjestelmän ydin, linux. Eri jakelut poikkeavat toisistaan muun muassa siinä, mikä graafinen työpöytä niissä on oletuksena käytössä. Esimerkiksi Ubuntussa oletustyöpöytä on Unity tai Ubuntu gnomessa oletustyöpöytä on gnome. Mutta ei hätää - työpöydän voi aina halutessaan vaihtaa toiseen asentamatta itse jakelua uudestaan - riittää, että asentaa vain haluamansa työpöydän. Minullakin on Ubuntussa tällä hetkellä asennettuina ainakin seuraavat työpöydät: Unity, gnome, KDE, xfce ja lxde. Niistä kuitenkin vakiokäytössä minulla on vain gnome, koska se on _minun_ mielestäni paras.
« Viimeksi muokattu: 01.05.17 - klo:01.28 kirjoittanut jarmala »
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Linuxin asentaminen ssd-levylle
« Vastaus #2 : 01.05.17 - klo:06.06 »
Tarvitsetko tuota windowsia - siis sillai 'aikuisten oikeasti'?

Jos arviosi on luokkaa "noo, ehkä" - niin pyyhi se w pois ja puhdas asennus.
(Kai jostain saa varmistettua ettei liian eksoottista rautaa?)
 

Eliask

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Vs: Linuxin asentaminen ssd-levylle
« Vastaus #3 : 01.05.17 - klo:06.39 »
Tuollaisessa 32 Gt kiintolevyllä varustetussa koneessa kiintolevy on todella ahdas pelkästään Windowsille. Varsinkin, kun sen mukana tulee usein kaikkea roskasoftaa. En menisi lupaamaan, että edes Windowsin suuremmat päivitykset mahtuisivat kiintolevylle. Tässä asiassa saattaa olla suuriakin merkkinohtaisia eroja, mutta Lenovon Ideapad 100S -läppäriä en paljoakaan kehuisi.

Jos asennat jonkin Gnomella varustetun Linux-jakelun Windowsin rinnalla, kiintolevy on käytännössä täynnä. Itse ottaisin Windowsin talteen vaikkapa muistitikulle ja asentaisin Linuxin koko levylle. Tämä on kuitenkin oma mielipiteeni.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Linuxin asentaminen ssd-levylle
« Vastaus #4 : 01.05.17 - klo:10.11 »
Itse tekisin levykuvan Linuxin asennusmedialla siitä ssd-levystä. Sitten puhdas asennus.
LUbuntu on kiva pelkkään nettikäyttöön. Olen kyllä pärjännyt pelkällä OpenBoxillakin.

Ps. Kyllä Linuxissa voi olla useampia työpöytiä samaan aikaan käytössä. Voi olla
useampia käyttäjiäkin. Vaihto tapahtuu Ctrl-Alt-Fx  1-6 merkkipohjaisia ja
7-? graafisia. Istuntujen määrä vaihtelee hieman ja toki on muutettavissa.
Merkkipohjaista istuntoa tarvitsee kun päivittää vaikka X:n tai näytönohjaimen
ajurin. Silloin X kannattaa ajaa alas.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: Linuxin asentaminen ssd-levylle
« Vastaus #5 : 01.05.17 - klo:17.12 »
Onko tuossa koneessa mahdollisuus käynnistää tikulta tai ulkoiselta DVD:ltä? Kaikissa tuonkaltaisissa ei ole.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Linuxin asentaminen ssd-levylle
« Vastaus #6 : 01.05.17 - klo:23.00 »
32 GT on vähän tilaa jos haluaa käyttää Windowsia ja Linuxia.

Mitä konetta olet katsomassa ? Jos tiedämme mallin voimme paremmin neuvoa sopivinta vaihtoehtoa... Yleensä koneissa on Windows ja jos jos sitä ei ole asennettu niin sen asennus on vähän rohkeata ...
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään


jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Linuxin asentaminen ssd-levylle
« Vastaus #8 : 02.05.17 - klo:06.57 »
Kiitos opastuksestanne.  Lenovo https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/LE80R900BGMX/lenovo-ideapad-100s-14-kannettava-hopea tai Acer https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/ACNXGGMED005/acer-aspire-es1-432-14-kannettava-musta#tab-store-availability-trigger on aikomuksena hankkia.

Näyttää olevan kaikissa halvimmissa onnettoman pieni levy.

On ihan sen matkakäytön roolista kiinni kuinka pajon tilaa tarvitsee.

Ihan noin pienen kanssa en ole kokeillut, mutta pienimmillään taisi olla luokkaa 40-60 G matkakoneeni levy (asennettuna vain Debian).
Kun reissussa keveys ja koko ovat aika määrääviä tekijöitä.

Tietysti mukana joku ulkoinen media, usbitikku (ja myöhemmin muistikortti) lisätilana ja varmistukseksi.

Luonnollisesti kaikki data saatavissa kotikoneilta jos reissusin sellaisissa paikoissa että verkkoyhteys mahdollinen.
Ja töissä ollessani työnantaja maksoi puhelinlaskun joten roamingmaksukaan ei ollut ongelma.

Nykyisin tärkein rooli on valokuvien varmistus, ja jos majatalossa huoneen hintaa kuuluu verkkoyhteys niin usein tulee tuupattua ne kuvat ja mahdolliset muistiinpanot myös kotiin jo ennakolta.
Kun YT-arvan osuttua kohdalle ei ole tarvetta miettiä/tarkistaa/säätää duunipaikan palvelimien toimivuutta ;)

vestis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Linuxin asentaminen ssd-levylle
« Vastaus #9 : 02.05.17 - klo:17.41 »
Päädyin nyt Lenovo Ideapad 110-151BR malliin (juu tiedän että myyjä osasi johdatella). Tässä on kuitenkin 4G ram ja 500G levy, niin saan asennettua ihan reilusti molemmat käyttikset (Winkkari jääköön varalle, kun joskus joudun neuvomaan sen käyttäjiä). Paitsi kunhan pääsen ensin Biosiin, näkyy olevan, että pitää sorkkia pientä reikää jollain terävällä ja olen vähän vauhko laitteitten kanssa :). Mitkään näppäinkomennot ei tunnu tehoavan, Fast startti on otettu pois käytöstä.