Kirjoittaja Aihe: Mitä Cyanogenin jälkeen?  (Luettu 6062 kertaa)

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Mitä Cyanogenin jälkeen?
« : 14.04.17 - klo:23.24 »
Havahduin varmaan asiaan hieman myöhässä, kun huomasin ettei päivittäminen oikein OnePlus One luurissani oikein näyttäisi toimivan. Netissä tutkailtuani huomasin, että Cyanogen laittoi pillit pussiin viime vuoden lopulla. Älypuhelimessani on nyt kuitenkin edelleen tuo uusin CyanogenOS 13.1, jossa olen ottanut Googlen softia pois käytöstä (estetty, ei poistettu). Mitä ihmettä pitäisi nyt tehdä? Jos siirryn vaikka LineageOSia käyttämään, pitääkö se jotenkin asentaa jotenkin puhtaalta pöydältä? Cyanogenia ei nyt varmaan suoraan saa päivitettyä oikein mihinkään, vai? Pitääkö sitten ottaa luurista tiedot talteen ja formatoida ja mitähän kaikkea tarvitsisi tehdä? En ole oikein edes varma, osaanko mitään käyttisasennuksia puhelimeen tehdä.

Vaikkei kaikkiin kysymyksiini pystyisikään vastata, osaisiko joku ohjata edes paremman tiedon pakeille asiassa? Olen nimittäin vähän pihalla ja saatan ennen pitkää olla siinä kuuluisassa kusessa, jos puhelimen käyttis jää pitemmän aikaa päivittämättä.
« Viimeksi muokattu: 14.04.17 - klo:23.26 kirjoittanut Arello »
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16246
    • Profiili
Vs: Mitä Cyanogenin jälkeen?
« Vastaus #1 : 14.04.17 - klo:23.42 »
Havahduin varmaan asiaan hieman myöhässä, kun huomasin ettei päivittäminen oikein OnePlus One luurissani oikein näyttäisi toimivan. Netissä tutkailtuani huomasin, että Cyanogen laittoi pillit pussiin viime vuoden lopulla. Älypuhelimessani on nyt kuitenkin edelleen tuo uusin CyanogenOS 13.1, jossa olen ottanut Googlen softia pois käytöstä (estetty, ei poistettu). Mitä ihmettä pitäisi nyt tehdä? Jos siirryn vaikka LineageOSia käyttämään, pitääkö se jotenkin asentaa jotenkin puhtaalta pöydältä? Cyanogenia ei nyt varmaan suoraan saa päivitettyä oikein mihinkään, vai? Pitääkö sitten ottaa luurista tiedot talteen ja formatoida ja mitähän kaikkea tarvitsisi tehdä? En ole oikein edes varma, osaanko mitään käyttisasennuksia puhelimeen tehdä.

Joo, ensin kaikki data, yhteystiedot jne. talteen johonkin muualle. Päivittäminen ei onnistu, vaan joudut asentamaan puhelimeen uuden rommin.

LineageOS:n sivuilla on hyvät ohjeet: https://wiki.lineageos.org/devices/bacon/install
Katso myös: https://forum.xda-developers.com/oneplus-one/orig-development/official-lineageos-14-1-oneplus-one-t3543489

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Mitä Cyanogenin jälkeen?
« Vastaus #2 : 15.04.17 - klo:09.59 »
LineageOS:stä hyviä kokemuksia, olen sen asentanut kahteen OnePlus:ssaan, Oneen että 3T:hen, on toiminut molemmissa mainiosti.

juice82

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 219
    • Profiili
Vs: Mitä Cyanogenin jälkeen?
« Vastaus #3 : 16.04.17 - klo:10.28 »
LineageOS:stä hyviä kokemuksia, olen sen asentanut kahteen OnePlus:ssaan, Oneen että 3T:hen, on toiminut molemmissa mainiosti.

Miten tuo LineageOS eroaa Oneplussan OxygenOS:sta, vaikka tuossa OP3:ssa.
Pöytäkone: Ubuntu 16.04 LTS + Win 10 Pro. Läppäri 1: Ubuntu Mate 16.04 LTS. Läppäri 2: Debian Jessie Xfce.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Mitä Cyanogenin jälkeen?
« Vastaus #4 : 16.04.17 - klo:11.26 »
LineageOS:stä hyviä kokemuksia, olen sen asentanut kahteen OnePlus:ssaan, Oneen että 3T:hen, on toiminut molemmissa mainiosti.

Miten tuo LineageOS eroaa Oneplussan OxygenOS:sta, vaikka tuossa OP3:ssa.

Erot ovat pieniä, ei ole oikein mitään erityisen painavaa syytä vaihtaa Oxygen OS:sta LOS:iin. Youtubesta löytyy hyvin videoita Lineage OS:stä OnePlus 3/3T:ssä.

Itsellä syy roottaukseen ja custom rom:iin oli yleisen uteliaisuuden lisäksi ehkä lähinnä se, että halusin oletuskameraksi toisen, eikä se kunnolla onnistunut Oxygen OS:ssä. Kameran käyttäminen siis toki onnistui, mutta se ei ollut kunnolla systeemiin integroitu.
« Viimeksi muokattu: 16.04.17 - klo:12.40 kirjoittanut Eesaurus »

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Mitä Cyanogenin jälkeen?
« Vastaus #5 : 30.04.17 - klo:19.28 »
No niin, näyttää siltä että sain asennettua LineageOSin! Muutaman lisäyksen noihin ekan linkin ohjeisiin laittaisin kyllä, kun tuli useampi tunti tämän kanssa väännettyä ja mentyä välillä kehää. Joten tässä huomautuksena, jos joku käy samaa läpi.

1. Ei kannata adb/fastboot paketteja manuaalisesti latailla vaan asentaa suosiolla suoraan komentorivillä, niin järjestelmät tunnistuu siten idioottivarmasti (sovellettu lähteestä):
Koodia: [Valitse]
    sudo apt-get install android-tools-adb
    sudo apt-get install android-tools-fastboot

2. Sen jälkeen, kun recovery on fläshätty (ks. custom recovery ohjeen viimeiset kohdat), kannattaa varmuuden vuoksi komentaa:
Koodia: [Valitse]
fastboot reboot Täytyy myös painaa jo tätä ennen recovery bootin nappuloita pohjassa, ettei luurin systeemi vaan kerkeä ylikirjoittamaan juuri asennettua recoveryä. (lähde, joka omassa tapauksessani löytyi OnePlus Onen kohdalta)

3. Vaikka viimeisessä asennusvaiheessa on vielä mahdollista asentaa luuriin roottaus käyttäen SuperSU lisäosaa, tämä voi johtaa alkukäynnistyksen jumiutumiseen. Kun uudelleenasennuksessa jätin itse tuon pois, LineageOS käynnistyi onnistuneesti. (lähde)

Eli jooh, noobiltakin prosessi on mahdollinen, mutta pitää olla tosi tarkka ja kärsivällinen. (Vaikka adb:n asennuksessa tämänkin vaiheen suoritin, en ole varma, onko se pakollinen vaikka Ubuntun käyttäjälle vaikuttaisi olevan. Tosi hankala se oli kuitenkin toteuttaa ja taisi vaatia GitHub-tunnuksen, joka minulla sattui olemaan ennestään.
« Viimeksi muokattu: 30.04.17 - klo:19.46 kirjoittanut Arello »
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP