Kirjoittaja Aihe: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703? [RATKAISTU]  (Luettu 12294 kertaa)

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Anteeksi, jos aihe on väärässä paikassa tai ei kuulu edes koko keskustelupalstalle. En vaan tiedä enää mistä muualtakaan kysyä.

Mutta tommonen kone olis kyseessä.
 
Siihen on kokeiltu perus ubuntu, näytöntarkkuus oli jotain 640x400, ei hyvä, sillä kaikki kuvakkeet yms jättisuuria ja valikot niin suuria että niistä jää puolet näkymättä. ChaletOS kokeiltiin kans, ei taipunu tekstit eikä muutenkaan suomeksi vaikka sen jo asennettaessa laittoi suomenkielelle, näppäimistö oli silti US (eli m = 0 jne.). Tiny Core Pluskin kokeiltiin muttei jostain syystä asentunut kovolle vaan dvdlle jolla oli asennusmedia. (se dvd taitaa mennä roskis osastolle ku ei kai voi enää käyttää edes asennukseen) Mint mate 17.3, ei toista ääniä kuin kuulokeliitännän kautta, kuulema jokin bugi joka on yli 3x kernelissä alle sen toistuu äänet normisti. Tässä tullaan siihen että tuetaanko tota alle 3x kerneliä enää? Eli vähän kaikkee on kokeiltu.

Mulla on totaalisen sormi suussa kun selailen tota distrowatchia että mikä niistä olis sopiva tälle koneelle kun loppuu äly kun niitä on varmaan yli 200 eri distroa... Menee varmaan viikkoja ennenkun saan käytyä kaikki läpi ja mun ei niin hyvällä lontoon taidolla jää osa tajuamatta.

Nyt siinä on toi mint mate 17.3 kun toimii kohtalaisen ok, paitsi ei äänet kuin kuulokeliitännän kautta. Jokin muu, kevyt, jossa toimisi oletuksena äänet ja wifi olisi loistava juttu, mut mulla loppuu äly. Kevyt siksi koska kone on vanha, siinä on alunperin ollut win Vista ja siinä ei ole kuin 2GB RAM. Prossukaan taida olla mikään kovin kummonen. Kovalevy ei ole alkuperäinen, en saanut mukaan, joten lykkäsin siihe multa löytyvän 480GB SSDn ja näyttäs toimivan suht oksti kunhan sais jonku toimivan distron siihen.

Bodhia mä oon miettiny siihen kun se toimii moitteetta mun pikkuläppärissä (acer happy one, 2GB RAM)  mutta tässä tullaan taas siihen että pitäis ilmeisesti olla alle sen 3x kernelin, tolla fujitsulla, kun jos oon oikein ymmärtäny bodhi on ubuntu pohjainen ja tuetaanko sitä kerneliä enää?

Multa löytyis valmiina mate 18 (64bit), joku cinnamon (64bit) mahdollisesti  versio 18, opensuse tumbleweed (86_64bit) ja fedora (64bit) olisko noissa jotain mitä vielä kokeilla? Kaksi jälkimmäistä on oletettavasti uusimmat versiot mitä on saatavilla, kansissa/levyissä ei lue sen tarkemmin. (joo kaikki löytyy dvdnä ku mull ei oo ikinä tarpeeks usbtikkui ja moni laittamani kone ei ymmärrä boottia tikulta ni tullu tavaks polttaa asennnusmedia levylle)

JA koska tää kone on tämmöne ei niin hyvä ja ei niin tehokas ja hiukan vanhempi, pitäiskö täs olla sittenki 32bit versiot vaikka asenti tämän mate 17.3n 64bit ihan okna mut voisko ne 32bittiset toimii sittenki paremmin?
« Viimeksi muokattu: 23.04.17 - klo:19.12 kirjoittanut Memetsi »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #1 : 18.03.17 - klo:16.49 »
Tämä näyttöongelma tuskin ratkeaa eri jakeluja kokeilemalla tai 64- ja 32-bittisen välillä vaihtamalla. Laita se jakelu joka tuntuu muuten mieleisimmältä ja suosittelen 64-bittistä, koska sitä kehittäjätkin käyttävät ja esimerkiksi Google Chromea et edes saa 32-bittisenä enää (jos sitä haluat käyttää).

Löysin tällaisen tiedon tuon näytönohjaimesta: "VIA Chrome9 HCTM DX9 with up to 128 MB shared memory" ja toisaalla nimellä "VIA S3G UniChrome Pro"
http://ru.fujitsu.com/Resources/28/1426444577.pdf ja http://www.notebookcheck.net/Fujitsu-Siemens-Amilo-La1703.3132.0.html
Nuo VIA:n Chrome-näytönohjaimet eivät ole kovin hyvin tuettuja Linuxissa (ja muutenkin tehottomia), joten siinä syy miksi näytön tarkkuus oli huono. Yksi mahdollinen ratkaisu on käyttää geneeristä VESA-ajuria, jolla voit potentiaalisesti saada paremman tarkkuuden, mutta se ei välttämättä ole paras mahdollinen (laajakuvaresoluutiot eivät ole tuettuna) ja menetät kaikenlaiset näytön kiihdytykset (3D-grafiikka ja videon piirto). Tällöin myöskin Unity (Ubuntun oletustyöpöytä) on erittäin huono valinta, sillä se käyttää 3D-kiihdytystä työpöydän piirtämiseen. MATE ei käytä 3D-kiihdytystä, joten se toiminee paremmin. Toinen mahdollisuus on yrittää säätää vakioajuria, en tiedä voiko siten onnistua, jos automatiikkakin laittoi tarkkuuden väärin.

Suosittelen kuitenkin, että tavalliseen käyttöön etsit jonkin toisen kannettavan, sillä tuo VIA on hyvin ongelmallinen Linuxilla ja vaikka se toimisi kunnolla ei siinä tahdo riittää puhtia oikein edes nettivideoiden piirtoon. Tämä on tietysti itse päätettävissä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #2 : 18.03.17 - klo:17.17 »
Kiitos nopeasta vastauksesta!

Eli johtuen näytönohjaimesta tod.näk MIKÄÄN linux distro ei tule toimimaan kunnolla? Siitä on ollut jo viitettä asennellessa kun näyttö tekee aivan ihmeellisiä juttuja, ei nyt ihan pimeäksi mene, mutta raidalliseksi, pilkulliseksi, kuin olisi ottanut kuvan "lumisateesta" harmaaksikin jne. Ja tätä mate 17.3 asentaessa ilmoitti jokin proxy jotain ongelma samalla täyttäen ruudun noin miljardilla nollalla. En nyt enää tarkkaa sanamuotoa muista.

Ehkä siis tyydyn tämän koneen kohdalla siihen ettei tästä ole linuxiksi ja kikkaloin tähän jonkun wintoosan kaverin kautta koska mulla ei tuu riittää taidot tohon näytön ajurien muuttamis hommaan sitten millään. Kaveri on wintoosa nero, sillä riittää kikkakolmosia sen suhteen. Harmi juttu, mä oon niin rakastunu ylipäätään linuxiin sen helppouden takia ettei tosikaan!

Lepotila zZ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #3 : 18.03.17 - klo:18.19 »
Jokin aikaa olin mukana asentelemassa Lubuntua kannettavaan, jossa oli VIA:n näytönohjain. Havainto oli se, että vanhemmat 14.04 lts jakelut näyttivät resoluution oikein, mutta uudemmat 16.04 lts eivät osanneet käyttää oikeaa resoluutiota. Muistaakseni päädyimme syystä tai toisesta asentamaan Ubuntun 14.04 version, mutta asensimme siihen Lubuntun paketit ja sen otimme sen työpöydän käyttöön. Sori, en nyt muista tuon tarkemmin.

Kannattanee siis ehkä kokeilla 14.04 versioita, ja työpöytäympäristöä, joka ei vaadi laitekiihdytystä - jos siis viitseliäisyyttä riittää.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #4 : 18.03.17 - klo:21.40 »
Mulla on näppärä HP:n miniläppäri, jossa on myös tuo viallinen näytönohjain. Sen säätö on aika hankala (ei guruille), mutta ei mahdoton. Käyttiksenä on Lubuntu ja sen asennuksesta on niin pitkä aika, etten himpan vertaa muista miten näytönohjaimen asennuksen tein. Samanlaista väriviirua ja mustaa palikkanäyttöä oli aluksi. Kone on ollut pitkään laatikossa ja aioin päivittää järjestelmän, kunnes selvisi ettei uusilla Lubuntun versioilla näyttö toimi ja taas pitäisi alkaa kikkailemaan sen näytön kanssa. Jäi päivittämättä kun toimii muutenkin.

Jos joku arvon guru heittä tarjolle jonkun rimpsun, jolla voi kaivaa esille näytönohjaimen ja ajurin tiedot, voin niitä katsoa jos niistä olisi apua. Kun tuo Fujitsunkin näytönohjain käyttänee jaettua muistia, niin sitä ei juuri paljoon riitä, kun ubuntut eivät osaa sitä lennossa pyytää lisää ja käytössä on vain biosin minimimäärä.

Oletko tutkinut  https://www.freedesktop.org/wiki/Openchrome/ sivut?

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #5 : 18.03.17 - klo:23.42 »
Oletko tutkinut  https://www.freedesktop.org/wiki/Openchrome/ sivut?

Kiitos linkistä! Se vähä mitä tajusin, niin kyseessä näytönohjaimen joku juttu. Siihen loppu mun lontoon taito  :D  ;D  :-[

Noh, niin loppuu kyl mun taidotkin, sain kovon tyhjäksi kovalla työllä monen mokan kautta ja nyt sit vien tän kait viimestään maanantaina kaverille et laittaa sen winukan tähä. Mikäli ei löydy jotain suht helppoa ratkaisua jolla tähän saataisiin joku linuxi. Mä oon alkanut karsastaa jotenki winukkaa ku linuxi on niiiiiiin ihanan helppo!
-
-
-
Tällee offtopic, voisko asus x550ea kun teki tota näytön pikselöitymistä ja kaikkee vastaavaa, mitä kerroin ed. viestissä tämän fujitsun tekevän, asennusvaiheessa ubuntuna niin siinäKIN olla näytönohjain epäsopiva? AMDn systeemit siinä on ku kaikki on integroitu yhdeksi ja samaksi. Kysehän ei oo ku alle 3v. läppäristä...

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #6 : 19.03.17 - klo:11.42 »
Tällee offtopic, voisko asus x550ea kun teki tota näytön pikselöitymistä ja kaikkee vastaavaa, mitä kerroin ed. viestissä tämän fujitsun tekevän, asennusvaiheessa ubuntuna niin siinäKIN olla näytönohjain epäsopiva? AMDn systeemit siinä on ku kaikki on integroitu yhdeksi ja samaksi. Kysehän ei oo ku alle 3v. läppäristä...

Asus X550ea:n integroitu Radeon on ihan hyvin tuettu uusimmissa jakeluissa. Kosmeettisia grafiikkavirheitä saattaa esiintyä millä tahansa näytönohjaimella ja ajurilla siirryttäessä eri tiloihin, mutta olennaista on, että grafiikka toimii tavallisessa käytössä oikein.

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #7 : 19.03.17 - klo:12.22 »
Asus X550ea:n integroitu Radeon on ihan hyvin tuettu uusimmissa jakeluissa. Kosmeettisia grafiikkavirheitä saattaa esiintyä millä tahansa näytönohjaimella ja ajurilla siirryttäessä eri tiloihin, mutta olennaista on, että grafiikka toimii tavallisessa käytössä oikein.

Ok eli nou hätä! Tämä kone toistaa grafiikkaa oikein.

Mitäs me nyt keksitään tolle fujitsulle... Toisaalta olis kyl niin kiva saada siihe joku linuxi, olkoonkin sit vanhempi joku mut mitäs sit ku siitä loppuu tuki? Vai kuinka pitkälle joku ubuntun 14.04 on tuettu, niinku vuosissa?  Tai joku vastaava.
-
-
-
Vähän taas offtopic miten muuten sit ku asia on ratkaistu, niin kerrotaan otsikossa se että on ratkaistu? Mulle jä vähän epäselväksi miten tota otsikkoa joka näkyy aiheena niin muokataan. Ja en äkkiseltään löytänyt ohjeista sitä kohtaa.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #8 : 19.03.17 - klo:13.05 »
Ubuntu 14.04 on tuettu huhtikuuhun 2019.
https://wiki.ubuntu.com/Releases

Muokkaa aloitusviestiä ja lisää sen otsikkoon [RATKAISTU] sana. Viestin oikeassa yläreunassa on "Muokkaa" linkki.
« Viimeksi muokattu: 19.03.17 - klo:13.07 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #9 : 19.03.17 - klo:21.18 »
Kiits. Että iha noin pitkälle tuettu. No, jos ei taivu win7ksi niin lykätään ubuntu 14.04 ja hukataan sit parin vuoden päästä huitsin helvattuun. Olkoot sit jonku toisen riesa jos siitä jollee koneen enää saa. Nyt jäi kaverille et jos win7 asentuis siihen. Jos ei niin yritetään tota ubuntu 14.04 siihen.

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #10 : 20.03.17 - klo:11.39 »
Hmmh... Nyt on totaalisen sormi suussa!  :o

Toi fujitsu ei tahdo asentaa win7 mut kaikki kokeillut linux distrot uppoo melkein ku kuuma veitsi sulaan voihin.
Plus ne kaikki ongelmat mitä asennuksen jälkeen on ollut näillä eri linux distroilla sitten...

Voisko syynä olla se, että kun kone on vanha (alunperin siinä on ollu win vista) niin se ei ymmärrä mun kovalevyä joka on SSD?
Voisiko alunperinkin suurinosa ongelmista olla siinä kun kovalevynä on ollut tässä kokoajan asennellessa näitä SSD eikä HDD niin jokin tökkii ja lujaa?

Ja sekin vielä kun rautapuoli ON vanhaa.

Kaverilta saattaa löytyä joku HDD kovo jossa jo valmiina win7 niin nähdään mitä tykkää ja nähdään toimiiko sekään ylipäätään. (win ihmisiä) Ettei olla rikottu tota konetta tässä säheltäessä... Jos toimii, toi SSD menee jälleen kerran hyllylle odottamaan kun ei se sopinut edes tähän asukseen joka mulla on ja hankin jostain HDD kovon johon sennetaan jokin käyttöjärjestelmä, tod. näk. toi ubuntu 14.04 koska winukasta en niin välitä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #11 : 20.03.17 - klo:12.41 »
Voisko syynä olla se, että kun kone on vanha (alunperin siinä on ollu win vista) niin se ei ymmärrä mun kovalevyä joka on SSD?
Voisiko alunperinkin suurinosa ongelmista olla siinä kun kovalevynä on ollut tässä kokoajan asennellessa näitä SSD eikä HDD niin jokin tökkii ja lujaa?

Tuskin on levyn vika, mutta kyllähän 200 euron SSD-levy menee täysin harakoille vanhassa kymmenen euron läppärissä.

Kai tyhjensitte levyn GPartedilla tai vastaavalla ohjelmalla ennen Windowsin asennusta?
« Viimeksi muokattu: 20.03.17 - klo:12.45 kirjoittanut nm »

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #12 : 20.03.17 - klo:13.31 »
Joo, gpartedilla tyhjäks, ja ntfs:ksi jotta winukka tajuu sen. Ja vielä pariin kolmeen kertaan alustus siinä osiointi vaiheessa ennen asennusta. Kyselin tossa pari tuntia sitten kaverilta kun kone jäi sinne niin kuulema edelleen jumissa ilmeisesti samassa kohtaa.

Lepotila zZ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #13 : 20.03.17 - klo:18.05 »
Sen verran vielä tuosta omasta kokemuksesta Ubuntu 14.04:sta VIA:n näytönohjaimen kanssa: Se ei toiminut jotenkin kunnolla (en tiedä sen tarkemmin kun en ollut paikalla) ja jollakin oli hyvä ajatus poistaa komposointi. Sen seurauksena tietenkään ei koko Unity toiminut. Komentoriviltä asensimme Lubuntun työpöydän ja se näytti toimivan ihan hyvin, joten kone jätettiin siihen tilaan. Luultavasti viisaampaa olisi Ubuntun sijaan asentaa suoraan se Lubuntu - ainakin itse kokeilisin ensin sillä.

Lubuntusta on useampia levykuvia jaossa. 14.04.5 tulee uudemman kernelin kanssa. Jos VIA:n näytönohjaimen ajurien regressio on kernelistä kiinni, olisi parempi asentaa levykuva, jossa on vanhempi kernel. Se on lataussivulta se jälkimmäinen eli tämä: http://cdimages.ubuntu.com/lubuntu/releases/trusty/release/lubuntu-14.04-desktop-amd64.iso

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #14 : 20.03.17 - klo:21.25 »
Noh, nyt siinä on toi ubuntu 14.04.5 ja jokseenkin nahkeesti toimii, mut toimii. Pitäiskö kuitenki koittaa tota lubuntua jos SE toimis paremmin tässä?
Mun täytyy vaan miettii miten mä sen saan tohon fujitsuun ku jostain syystä asus ei polta noita yksii dvd levyjä, tikulta fujitsu ei boottaa ja en oo varma osaanko polttaa .iso kuvaa dvdlle tolla ubuntulla...

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #15 : 20.03.17 - klo:21.37 »
Voit asentaa Lubuntun työpöydän tällä komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install lubuntu-desktopTämän jälkeen kirjautuessa voit valita sen siitä pyöreästä kuvakkeesta nimesi vieressä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #16 : 20.03.17 - klo:21.55 »
Nyt täs kävi kyl jotain tosi tosi hassua...

Kirjautumis ikkuna on lubuntun, ei vaihtoehtoja, sisäänkirjauduttua ubuntun työpöytä. Vaik kirjotin ton päätteeseen ja se aikasa jotain teki.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #17 : 20.03.17 - klo:22.10 »
Nyt täs kävi kyl jotain tosi tosi hassua...

Kirjautumis ikkuna on lubuntun, ei vaihtoehtoja, sisäänkirjauduttua ubuntun työpöytä. Vaik kirjotin ton päätteeseen ja se aikasa jotain teki.

Se vaihtoi myös kirjautumisikkunan. Koska Ubuntun työpöytä (Unity) on edelleen valittuna, niin sitä käytettiin, koska et valinnut muuta. En ole käytellyt Lubuntua äskettäin, mutta sen työpöydän valinta saattaa olla oikeassa yläkulmassa. Siellä pitäisi olla vaihtoehtona Lubuntu tai LXDE.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #18 : 20.03.17 - klo:22.14 »
Ahaa! Minä olinkin puusilmä! Ehkä koitan kertaalleen uusiksi.

Memetsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Sormi suussa, mikä paras distro Fujitsu amilo LA1703?
« Vastaus #19 : 20.03.17 - klo:22.28 »
Nyt sain työpöytänäkymän kohilleen, MUTTA ollaan samassa ongelmassa mistä koko homma alkoikin.

Nimittäin tämä rakkine EI toista ääntä kuin kuulokeliitännän kautta. Lienee parasta aloittaa uusi aihe siitä?
Sit huomenna, tänään ei enää jaksa...