Anteeksi, jos aihe on väärässä paikassa tai ei kuulu edes koko keskustelupalstalle. En vaan tiedä enää mistä muualtakaan kysyä.
Mutta tommonen kone olis kyseessä.
Siihen on kokeiltu perus ubuntu, näytöntarkkuus oli jotain 640x400, ei hyvä, sillä kaikki kuvakkeet yms jättisuuria ja valikot niin suuria että niistä jää puolet näkymättä. ChaletOS kokeiltiin kans, ei taipunu tekstit eikä muutenkaan suomeksi vaikka sen jo asennettaessa laittoi suomenkielelle, näppäimistö oli silti US (eli m = 0 jne.). Tiny Core Pluskin kokeiltiin muttei jostain syystä asentunut kovolle vaan dvdlle jolla oli asennusmedia. (se dvd taitaa mennä roskis osastolle ku ei kai voi enää käyttää edes asennukseen) Mint mate 17.3, ei toista ääniä kuin kuulokeliitännän kautta, kuulema jokin bugi joka on yli 3x kernelissä alle sen toistuu äänet normisti. Tässä tullaan siihen että tuetaanko tota alle 3x kerneliä enää? Eli vähän kaikkee on kokeiltu.
Mulla on totaalisen sormi suussa kun selailen tota distrowatchia että mikä niistä olis sopiva tälle koneelle kun loppuu äly kun niitä on varmaan yli 200 eri distroa... Menee varmaan viikkoja ennenkun saan käytyä kaikki läpi ja mun ei niin hyvällä lontoon taidolla jää osa tajuamatta.
Nyt siinä on toi mint mate 17.3 kun toimii kohtalaisen ok, paitsi ei äänet kuin kuulokeliitännän kautta. Jokin muu, kevyt, jossa toimisi oletuksena äänet ja wifi olisi loistava juttu, mut mulla loppuu äly. Kevyt siksi koska kone on vanha, siinä on alunperin ollut win Vista ja siinä ei ole kuin 2GB RAM. Prossukaan taida olla mikään kovin kummonen. Kovalevy ei ole alkuperäinen, en saanut mukaan, joten lykkäsin siihe multa löytyvän 480GB SSDn ja näyttäs toimivan suht oksti kunhan sais jonku toimivan distron siihen.
Bodhia mä oon miettiny siihen kun se toimii moitteetta mun pikkuläppärissä (acer happy one, 2GB RAM) mutta tässä tullaan taas siihen että pitäis ilmeisesti olla alle sen 3x kernelin, tolla fujitsulla, kun jos oon oikein ymmärtäny bodhi on ubuntu pohjainen ja tuetaanko sitä kerneliä enää?
Multa löytyis valmiina mate 18 (64bit), joku cinnamon (64bit) mahdollisesti versio 18, opensuse tumbleweed (86_64bit) ja fedora (64bit) olisko noissa jotain mitä vielä kokeilla? Kaksi jälkimmäistä on oletettavasti uusimmat versiot mitä on saatavilla, kansissa/levyissä ei lue sen tarkemmin. (joo kaikki löytyy dvdnä ku mull ei oo ikinä tarpeeks usbtikkui ja moni laittamani kone ei ymmärrä boottia tikulta ni tullu tavaks polttaa asennnusmedia levylle)
JA koska tää kone on tämmöne ei niin hyvä ja ei niin tehokas ja hiukan vanhempi, pitäiskö täs olla sittenki 32bit versiot vaikka asenti tämän mate 17.3n 64bit ihan okna mut voisko ne 32bittiset toimii sittenki paremmin?