Kirjoittaja Aihe: Swapin merkitys SSD-aikakaudella  (Luettu 17662 kertaa)

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #20 : 28.01.17 - klo:18.31 »
Onkos tuo sitten uudemmassa Ubuntussa muuttunut?

Edit. Kyllä sen pitäisi tuon ohjeen mukaa n16.04:ssäkin mennä. Tallentuihan se sinne tiedostoon?
« Viimeksi muokattu: 28.01.17 - klo:18.35 kirjoittanut spark »

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #21 : 28.01.17 - klo:19.42 »
Tiedosto on nyt tällainen:   Viimeisenä lisätty komento.

Koodia: [Valitse]
#
# /etc/sysctl.conf - Configuration file for setting system variables
# See /etc/sysctl.d/ for additional system variables.
# See sysctl.conf (5) for information.
#

#kernel.domainname = example.com

# Uncomment the following to stop low-level messages on console
#kernel.printk = 3 4 1 3

##############################################################3
# Functions previously found in netbase
#

# Uncomment the next two lines to enable Spoof protection (reverse-path filter)
# Turn on Source Address Verification in all interfaces to
# prevent some spoofing attacks
#net.ipv4.conf.default.rp_filter=1
#net.ipv4.conf.all.rp_filter=1

# Uncomment the next line to enable TCP/IP SYN cookies
# See http://lwn.net/Articles/277146/
# Note: This may impact IPv6 TCP sessions too
#net.ipv4.tcp_syncookies=1

# Uncomment the next line to enable packet forwarding for IPv4
#net.ipv4.ip_forward=1

# Uncomment the next line to enable packet forwarding for IPv6
#  Enabling this option disables Stateless Address Autoconfiguration
#  based on Router Advertisements for this host
#net.ipv6.conf.all.forwarding=1


###################################################################
# Additional settings - these settings can improve the network
# security of the host and prevent against some network attacks
# including spoofing attacks and man in the middle attacks through
# redirection. Some network environments, however, require that these
# settings are disabled so review and enable them as needed.
#
# Do not accept ICMP redirects (prevent MITM attacks)
#net.ipv4.conf.all.accept_redirects = 0
#net.ipv6.conf.all.accept_redirects = 0
# _or_
# Accept ICMP redirects only for gateways listed in our default
# gateway list (enabled by default)
# net.ipv4.conf.all.secure_redirects = 1
#
# Do not send ICMP redirects (we are not a router)
#net.ipv4.conf.all.send_redirects = 0
#
# Do not accept IP source route packets (we are not a router)
#net.ipv4.conf.all.accept_source_route = 0
#net.ipv6.conf.all.accept_source_route = 0
#
# Log Martian Packets
#net.ipv4.conf.all.log_martians = 1
# Vahentaa swapin kayttoa
#vm.swappiness=10
#
#
#
« Viimeksi muokattu: 28.01.17 - klo:19.45 kirjoittanut kx »
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16217
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #22 : 28.01.17 - klo:19.47 »
Tiedosto on nyt tällainen:   Viimeisenä lisätty komento.

Koodia: [Valitse]
# Vahentaa swapin kayttoa
#vm.swappiness=10

Rivi on nyt kommentoitu pois käytöstä. Poista  #-merkki rivin alusta niin lähtee toimimaan.

Koodia: [Valitse]
# Vahentaa swapin kayttoa
vm.swappiness=10

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #23 : 28.01.17 - klo:19.55 »
Kiitos. Nyt meni komento perille. :)
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #24 : 31.01.17 - klo:21.01 »
Olen kasaamassa vähän nopeampaa tietokonetta itselleni, koska vanhoilla peleillä alkaa jäädä jo jalkoihin näissä surffailuhommissa. Uudessa koneessani (käytetty kone sekin) on 120 GB SSD kovalevy, jossa on asennettuna Win-7 käyttöjärjestelmä. Koneessa on muistia 8 GB. Tarkoitus on laittaa rinnalle vielä toinen 120 GB SSD-levy, johon asennan Linux Mintin. Tällä kokoonpanolla yritän pärjätä muutaman vuoden.

Tässä ketjussa on kovasti vakuuteltu sitä, että swappia ei juuri tarvita, jos koneessa on muistia riittävästi. 8 GB on ilmeisesti ihan passeli määrä muistia, joten voisin kai asennusvaiheessa typistää swap-osion melko pieneksikin. Nyt kysynkin neuvoa viisailta UBUNTU-miehiltä tulevaa asennusta varten. Asennusohjelma itse päättää, miten suureksi swap-osio tehdään, ja siksi minä en ole koskaan sen kokoa määritellyt. Voisivatko viisaat UBUNTU-miehet kertoa, miten käyttäjä voi itse tehdä tavallista pienemmän swap-osion ennen asennuksen aloittamista. Samalla olisi kiva tietää, miten suuri swap-osio koneeseeni tarvitaan notkean toiminnan takaamiseksi.



spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #25 : 31.01.17 - klo:21.21 »
Siinä asennuksen kohdassa teet osionnit itse ja määrittelet juuriosion / vaikka 110GB (muita osioita ei välttämättä tarvitse erikseen tehdä) ja teet jäljellejääneestä Swap osion. 8GB muistia kyllä todennäköisesti riittää ja voit jättää sen kokonaan poiskin, niin minä ainakin tekisin.

jampales

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #26 : 31.01.17 - klo:21.53 »
Onko juuri-osion oltava noin iso?
Voisko esim. juuri ( / )olla vaikka 30 GB ja loppu (/ home) osioksi, swappia tuskin tuolla muistimäärällä tarvii?
Oma samanlainen levy osioitu noin ja mukavasti hyrrää.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #27 : 31.01.17 - klo:23.26 »
Onko juuri-osion oltava noin iso?
Voisko esim. juuri ( / )olla vaikka 30 GB ja loppu (/ home) osioksi, swappia tuskin tuolla muistimäärällä tarvii?
Oma samanlainen levy osioitu noin ja mukavasti hyrrää.

Minä en ole ikinä nähnyt tarvetta tehdä erillistä home osiota. Aiheuttaa vain turhaan ongelmia, jos levytila alkaa loppumaan.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #28 : 01.02.17 - klo:02.59 »
Onko juuri-osion oltava noin iso?
Voisko esim. juuri ( / )olla vaikka 30 GB ja loppu (/ home) osioksi, swappia tuskin tuolla muistimäärällä tarvii?
Oma samanlainen levy osioitu noin ja mukavasti hyrrää.

Minä en ole ikinä nähnyt tarvetta tehdä erillistä home osiota. Aiheuttaa vain turhaan ongelmia, jos levytila alkaa loppumaan.

Minä olen jo vuosia tehnyt erillisen /home:n Jos/kun menee systeemi uusiksi niin helpottaa kummasti :)

Jos kohta, vielä useamman vuoden  käytin vain juuri+swap -systeemiä.


Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1545
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #29 : 02.02.17 - klo:13.04 »
Olen kasaamassa vähän nopeampaa tietokonetta itselleni, koska vanhoilla peleillä alkaa jäädä jo jalkoihin näissä surffailuhommissa. Uudessa koneessani (käytetty kone sekin) on 120 GB SSD kovalevy, jossa on asennettuna Win-7 käyttöjärjestelmä. Koneessa on muistia 8 GB. Tarkoitus on laittaa rinnalle vielä toinen 120 GB SSD-levy, johon asennan Linux Mintin. Tällä kokoonpanolla yritän pärjätä muutaman vuoden.

Tässä ketjussa on kovasti vakuuteltu sitä, että swappia ei juuri tarvita, jos koneessa on muistia riittävästi. 8 GB on ilmeisesti ihan passeli määrä muistia, joten voisin kai asennusvaiheessa typistää swap-osion melko pieneksikin. Nyt kysynkin neuvoa viisailta UBUNTU-miehiltä tulevaa asennusta varten. Asennusohjelma itse päättää, miten suureksi swap-osio tehdään, ja siksi minä en ole koskaan sen kokoa määritellyt. Voisivatko viisaat UBUNTU-miehet kertoa, miten käyttäjä voi itse tehdä tavallista pienemmän swap-osion ennen asennuksen aloittamista. Samalla olisi kiva tietää, miten suuri swap-osio koneeseeni tarvitaan notkean toiminnan takaamiseksi.


Viisaudesta en pääse kehumaan, mutta asennuksia on tullut tehdyksi useita.

Kun on kaksi levyä on hyvä tehdä asennus tietyillä toimenpiteillä. Toisen levyn, jolle ei asenneta, voi ottaa pois asennuksen ajaksi, joten siihen ei tule muutoksia. Olen sitä kokeillut ja hyvin se käy, mutta käynnistyslatain täytyi sitten erikseen korjata, jotta sai dualbootin toimimaan oikein.

Kun annoin molempien levyjen olla paikoillaan ja tein asennuksen huolella, ei tullut mitään vaikeuksia.

Kummassakin tapauksessa on järkevää käyttää, asennuksen sitä kysyessä, "osioi levyt itse käsin" vaihtoehtoa. illoin voi olla varma siitä, että jo valmiiseen levyyn ei kosketa (jos se on paikoillaan) ja asennuksen kohteena olevaan levyyn tehdään vain ne osiot ja juuri ne osiot ja juuri sen kokoisena kun käyttäjä tarvitsee.

Osioinnissa tarvitaan viilipyttymäisiä hermoja ja harkintaa, mutta vaikeaa se ei ole kun keksii miten se käytännössä siinä ikkunassa tehdään. Kun ei hyväksy sitä ennen kun se on kunnollinen, niin siitä vielä pääsee pakittamaan takaisin ja tekemään uusiksi.

Kun swapin tarvetta ei ole ja /home osiotakaan ei tarvita, voi tyytyä yhteen osioon, jonka liitospiste on / ja koko on koko levy ja tiedostojärjestelmä ext4. Myös alkulatausohjelman sijainti määritetään siihen samaan osioon tässä ikkunassa.

Jos haluaa, voi tehdä kuten täällä useimmiten neuvotaan: Ensimmäisenä juuriosioksi, eli /-osioksi 30 GB, seuraavaksi swap-osio 1GB, ja viimeisenä /home-osio ja sen kooksi kaikki loput mitä kahdesta edellisestä jäi. Käynnistyslataimelle asennusohjelma ehdottaa paikkaa, ensimmäistä osiota, ja riittää kun sen hyväksyy.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16217
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #30 : 02.02.17 - klo:23.01 »
Jos haluaa, voi tehdä kuten täällä useimmiten neuvotaan: Ensimmäisenä juuriosioksi, eli /-osioksi 30 GB, seuraavaksi swap-osio 1GB

Gigan swapista ei ole kovin paljon hyötyä, jos sitä tarvitsee rajallisen muistin vuoksi. Ainakin 4 Gt:n swap-osio kannattaa tehdä tavalliseen käyttöön. 8 Gt jos käyttää paljon raskaita ohjelmia ja muistia on 8 gigaa tai vähemmän.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #31 : 03.02.17 - klo:11.35 »
Huomasinpa juuri, että on joskus suuruudenhuumassa tullut läiskäistyä 20G swap. Tosin se on perinteisellä teran kiintolevyllä kuvien ja äänen seurassa ja muut toiminnot (/ ja /home) ovat ssd-levyllä. Antaa olla kun ei ahdista...

poiuyt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #32 : 03.02.17 - klo:14.23 »
Gigan swapista ei ole kovin paljon hyötyä, jos sitä tarvitsee rajallisen muistin vuoksi. Ainakin 4 Gt:n swap-osio kannattaa tehdä tavalliseen käyttöön. 8 Gt jos käyttää paljon raskaita ohjelmia ja muistia on 8 gigaa tai vähemmän.

On siitä hyötyä silloin jos muisti loppuu. Itsellä pari kertaa kone hyytyi muistin loppuessa, kun yritin ilman swappia selvitä 4 Gigan muistilla. Hyytymiset jäi kun tein 1G:n swapin. Levy on 60 gigainen niin en viitsinyt enempää uhrata.
Mutta nuo mainitsemasi on ne yleiset suositukset.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3315
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #33 : 03.02.17 - klo:15.40 »
Minä en ole ikinä nähnyt tarvetta tehdä erillistä home osiota. Aiheuttaa vain turhaan ongelmia, jos levytila alkaa loppumaan.

Niin no, erillisestä /home osiosta on hitosti iloa kun tekee puhtaan asennuksen esim. uudempaan Ubuntu versioon tai vaikka suoraan toiseen linux jakeluun (toki konfiguraatiotiedostot on hyvä hävittää). Mutta miten vaan.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Echramath

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
    • http://iki.fi/ech/
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #34 : 03.02.17 - klo:15.54 »
Gigan swapista ei ole kovin paljon hyötyä, jos sitä tarvitsee rajallisen muistin vuoksi. Ainakin 4 Gt:n swap-osio kannattaa tehdä tavalliseen käyttöön. 8 Gt jos käyttää paljon raskaita ohjelmia ja muistia on 8 gigaa tai vähemmän.

Kuulostaa vanhalta pahalta ajalta, jolloin swappia oli kaksi kertaa fyysisen muistin määrä sen takia, ettei käytännössä kellään ollut tarpeeksi muistia ja tuo oli jonkinlainen yläraja sille, paljonko tilannetta saattoi edes kuvitella korjaavansa swapilla. Minulla oli kerran 486 kahdeksan megan muistilla, en tahdo mennä sinne takaisin...

Kannattaa miettiä mikä se oma käyttö ja olisiko sitä muistia kuitenkin mahdollista hankkia lisää. Itse en keksi mikä käytössäni veisi lopulta niin paljoa muistia kunhan pullataikinan tapaan paisuvien nettiselainten tarpeet on tyydytytetty.

Ja tosiaan, jos swappia tarvitaan vain aniharvoin, tiedostoon swappaaminen on ihan optio. Sen ei pitäisi mainittavasti edes hidastaa menoa.
« Viimeksi muokattu: 03.02.17 - klo:18.58 kirjoittanut Echramath »

Jtkone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #35 : 03.02.17 - klo:18.17 »
Niin no, erillisestä /home osiosta on hitosti iloa kun tekee puhtaan asennuksen esim. uudempaan Ubuntu versioon tai vaikka suoraan toiseen linux jakeluun (toki konfiguraatiotiedostot on hyvä hävittää). Mutta miten vaan.
Juurikin noin.
Itse teen /homen "työkoneelle". mutta esimerkiksi tälle miniläppärille, joka on pelkässä netti käytössä ei homelle ole tarvetta.
Ps. Tämä ei  mitenkään liity siiihen mikä on koneen massamuisti tai käytetäänkö swappia tai ei.

Swap=heittovaihtotiedosto
« Viimeksi muokattu: 03.02.17 - klo:18.31 kirjoittanut Jtkone »

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #36 : 03.02.17 - klo:19.18 »
/home kansion tiedot voi kopsia tikulle käyttistä päivitettäessä ja siirtää sitten takaisin, mutta harvemmin on tarvetta.

17.04:n myötä erillistä Swap osiota ei enää tehdä vaan sen virkaa jatkossa hoitaa Swapfile.

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #37 : 03.02.17 - klo:23.27 »

Laitoin Linux Mintin  Win-7 käyttöjärjestelmän rinnalle, ja kaikki toimii hienosti. Yritin pienentää Swap-osiota annetun ohjeen mukaan, mutta en pääse editoimaan sysctl.conf  tiedostoa, sillä en saa siihen kirjoitusoikeuksia, vaikka olen kirjautunut koneelle pääkäyttäjänä. Tietäisikö joku viisas UBUNTU-mies, miten saan ylläpitäjän  kirjoitusoikeudet Linux Mintissä, jotta saan swap-asetuksen muutettua. Koneessani on nyt muistia 8 GB, joten lukema voisi olla pienempikin kuin nykyinen oletusarvo 60.


mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #38 : 03.02.17 - klo:23.31 »
sudo su -komento kirjaa sinut rootiksi salasanan syöttämisen jälkeen

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16217
    • Profiili
Vs: Swapin merkitys SSD-aikakaudella
« Vastaus #39 : 04.02.17 - klo:03.59 »
Laitoin Linux Mintin  Win-7 käyttöjärjestelmän rinnalle, ja kaikki toimii hienosti. Yritin pienentää Swap-osiota annetun ohjeen mukaan, mutta en pääse editoimaan sysctl.conf  tiedostoa, sillä en saa siihen kirjoitusoikeuksia, vaikka olen kirjautunut koneelle pääkäyttäjänä. Tietäisikö joku viisas UBUNTU-mies, miten saan ylläpitäjän  kirjoitusoikeudet Linux Mintissä, jotta saan swap-asetuksen muutettua. Koneessani on nyt muistia 8 GB, joten lukema voisi olla pienempikin kuin nykyinen oletusarvo 60.

Ubuntussa ja Mintissä asennuksen yhteydessä luotu käyttäjätunnus ei ole pääkäyttäjä eli root, vaan tunnus kuuluu sudo-ryhmään, jolloin voit sudolla suorittaa komentoja roottina.

Käynnistä siis editori sudo -i:llä:

Koodia: [Valitse]
sudo -i gedit /etc/sysctl.conf