Olen kasaamassa vähän nopeampaa tietokonetta itselleni, koska vanhoilla peleillä alkaa jäädä jo jalkoihin näissä surffailuhommissa. Uudessa koneessani (käytetty kone sekin) on 120 GB SSD kovalevy, jossa on asennettuna Win-7 käyttöjärjestelmä. Koneessa on muistia 8 GB. Tarkoitus on laittaa rinnalle vielä toinen 120 GB SSD-levy, johon asennan Linux Mintin. Tällä kokoonpanolla yritän pärjätä muutaman vuoden.
Tässä ketjussa on kovasti vakuuteltu sitä, että swappia ei juuri tarvita, jos koneessa on muistia riittävästi. 8 GB on ilmeisesti ihan passeli määrä muistia, joten voisin kai asennusvaiheessa typistää swap-osion melko pieneksikin. Nyt kysynkin neuvoa viisailta UBUNTU-miehiltä tulevaa asennusta varten. Asennusohjelma itse päättää, miten suureksi swap-osio tehdään, ja siksi minä en ole koskaan sen kokoa määritellyt. Voisivatko viisaat UBUNTU-miehet kertoa, miten käyttäjä voi itse tehdä tavallista pienemmän swap-osion ennen asennuksen aloittamista. Samalla olisi kiva tietää, miten suuri swap-osio koneeseeni tarvitaan notkean toiminnan takaamiseksi.
Viisaudesta en pääse kehumaan, mutta asennuksia on tullut tehdyksi useita.
Kun on kaksi levyä on hyvä tehdä asennus tietyillä toimenpiteillä. Toisen levyn, jolle ei asenneta, voi ottaa pois asennuksen ajaksi, joten siihen ei tule muutoksia. Olen sitä kokeillut ja hyvin se käy, mutta käynnistyslatain täytyi sitten erikseen korjata, jotta sai dualbootin toimimaan oikein.
Kun annoin molempien levyjen olla paikoillaan ja tein asennuksen huolella, ei tullut mitään vaikeuksia.
Kummassakin tapauksessa on järkevää käyttää, asennuksen sitä kysyessä, "osioi levyt itse käsin" vaihtoehtoa. illoin voi olla varma siitä, että jo valmiiseen levyyn ei kosketa (jos se on paikoillaan) ja asennuksen kohteena olevaan levyyn tehdään vain ne osiot ja juuri ne osiot ja juuri sen kokoisena kun käyttäjä tarvitsee.
Osioinnissa tarvitaan viilipyttymäisiä hermoja ja harkintaa, mutta vaikeaa se ei ole kun keksii miten se käytännössä siinä ikkunassa tehdään. Kun ei hyväksy sitä ennen kun se on kunnollinen, niin siitä vielä pääsee pakittamaan takaisin ja tekemään uusiksi.
Kun swapin tarvetta ei ole ja /home osiotakaan ei tarvita, voi tyytyä yhteen osioon, jonka liitospiste on / ja koko on koko levy ja tiedostojärjestelmä ext4. Myös alkulatausohjelman sijainti määritetään siihen samaan osioon tässä ikkunassa.
Jos haluaa, voi tehdä kuten täällä useimmiten neuvotaan: Ensimmäisenä juuriosioksi, eli /-osioksi 30 GB, seuraavaksi swap-osio 1GB, ja viimeisenä /home-osio ja sen kooksi kaikki loput mitä kahdesta edellisestä jäi. Käynnistyslataimelle asennusohjelma ehdottaa paikkaa, ensimmäistä osiota, ja riittää kun sen hyväksyy.