Hei,
en nyt vieläkään ymmärrä kaikkea mitä täällä on esitetty. Toistan kysymyksiä tuolla alempana.
Olen nyt vihdoinkin koneella, jolle Ubuntu pitää saada.
Ensimmäinen ongelma näyttää olevan UEFI-BIOS ja sen säätäminen niin, että kone buuttaa USB-tikulta. Pitäähän toki testata ensin live-USB-tikulla, että homma toimii, ja itse asennuskin vaatii buuttaaminen tikulta. Kovin on sekavia tähän liittyvät ohjeet netissä. Mutta lähden nyt tätäaluksi ratkomaan.
Ne kysymykset, rautalangasta, itse asennuksesta, johon toivottavasti pääsen päivän mittaan.
On C, jolla Windosin ohjelmat. Noin 300 gigaa.
On D, joka on varattu datalle. Noin 700 gigaa.
Mahdollisuus A.
Jos pienennän C-osiota vaikka 200 gigaan (varaamatonta tyhjää tilaa 100 gigaa) ja D osiota vaikka 200 gigaan (varaamatonta tyhjää tilaa 500 gigaa), ja sanon asennusohjelmalle, että asennu käyttämättömälle tilalle, niin
1. asentuuko Ubuntu silloin tuonne C levyn varaamattomalle tyhjälle tilalla (100 gigaa) ja
2. ottaako asennusohjelma myös tuon varaamattoman tilan D-puolelta (500 gigaa) käyttöön?
3. Kummalle (C vai D) home asentuu?
Mahdollisuus B:
Jos pienennän vain D osiota (enkä koske ollenkaan C-osioon) niin, että siellä on tuo kaipaanai noin 500 gigaa varaamatonta tilaa, niin asentuuko Ubuntu silloin sinne?
Liian monimutkaisia ohjeita osioinnista ei kannata antaa, en aio itse määritellä yhtään mitään, koska kuitenkin tupeloisin, vaan annan asennusohjelman hoitaa koko homman. Juuri siksi kyselen, että minne se varaamaton ja vapaa tila luodaan, että asennus menisi sitten oikein, kun sanon vaan, että käytetään varaamatonta tilaa.
Pahoittelen mahdollista termien epätäsmällistä käyttöä.
Ja jo tässäkin vaiheessa kiitoksia kaikille, on hienoa kun opastatte.
Kyllä tämä tästä päivän mittaan.