Kirjoittaja Aihe: Kuva ja ääni epäsynkassa  (Luettu 2916 kertaa)

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Kuva ja ääni epäsynkassa
« : 01.01.17 - klo:16.14 »
Otsikon ongelma PC-TV-stereot -systeemissä silloin kun soitetaan videotiedostoa niin, että kuva menee telkkarille ja ääni stereoihin. Selaimella (esim. Youtube) toistettavassa materiaalissa on kaikki kohdillaan, mitään epäsynkkaa ei ole. Paikallista tiedostoa toistettaessa ei playerillä ole väliä, kaikissa on sama ongelma. Ehkä jossain on aavistuksen vähemmän vikaa, kuin toisissa. SMPlayerillä ollaan muistaakseni lähimpänä synkkaa. Heitto on luokkaa 0,5 sek tjs. Ei hirveästi, mutta aivan liikaa. :P

Systeemi on sellainen, missä kone on kytketty telkkariin HDMI:llä ja stereoihin RCA -piuhoilla (ulkoiselta äänikortilta). Vahvistimessa ei ole HDMI:tä, siksi RCA -liitäntä. Mitään epäsynkkaa ei tietysti silloin ole, kun sekä ääni että kuva tulee telkkarista, tai täysin koneella toistettuna. Samoin jos videota katsoo koneelta ja ääni tulee stereoista, on kaikki synkassa.

Ilmiö on suhteellisen tuore, ihan varmasti voin sanoa, ettei vastaavaa ollut esim. vuosi sitten. Silloin käytin luultavasti 15.10 tai 16.04 Ubuntua. Nyt vastikään asia on testattu ja todettu ainakin 16.04:ssä, 16.10:ssä, että 17.04:ssä. Identtinen epäsynkka kaikissa. Laitteet ovat olleet samalla tavalla kytkettyinä jo monia vuosia.

Haiskahtaa aika hankalalle, mutta mahtaisiko kuitenkin jotain olla tehtävissä.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Kuva ja ääni epäsynkassa
« Vastaus #1 : 01.01.17 - klo:16.44 »
Paikallista tiedostoa toistettaessa ei playerillä ole väliä, kaikissa on sama ongelma. Ehkä jossain on aavistuksen vähemmän vikaa, kuin toisissa. SMPlayerillä ollaan muistaakseni lähimpänä synkkaa. Heitto on luokkaa 0,5 sek tjs. Ei hirveästi, mutta aivan liikaa. :P

Millä olet luonut tämän ongelmallisen tiedoston. Minä olen paininut vastaavan ongelman kanssa, mutta oma ongelmani on se, että kun VDR:llä tallennan ts:n toiseen formaattiin, niin silloin Ubu sössii sen, ja ääni menee eri synkkaan.

Purkkakorjauksenani olen käyttänyt tekemällä videon kuviksi, ja tehnyt kuvista haluamni formaattiin leffan.

Jos löytyy älytv tai fyysinen blueray-videosoitin, niin voi testata muistitikun avulla onko ongelma tallenteessa vai toisto-ohjelmassa.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Kuva ja ääni epäsynkassa
« Vastaus #2 : 01.01.17 - klo:18.39 »
Paikallista tiedostoa toistettaessa ei playerillä ole väliä, kaikissa on sama ongelma. Ehkä jossain on aavistuksen vähemmän vikaa, kuin toisissa. SMPlayerillä ollaan muistaakseni lähimpänä synkkaa. Heitto on luokkaa 0,5 sek tjs. Ei hirveästi, mutta aivan liikaa. :P

Millä olet luonut tämän ongelmallisen tiedoston.

Siis mikä hyvänsä paikallinen videotiedosto on epäsynkassa, kun sitä toistetaan kuvaamallani tavalla. Asemassa pyöriteltävä dvd -levy myös.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kuva ja ääni epäsynkassa
« Vastaus #3 : 01.01.17 - klo:19.38 »
Oletko koettanut kierrättää äänen TV:stä vahvistimelle?
Itse siirrän äänen HDMI:lla vahvistimelle ja sieltä TV:lle ja
ei ongelmaa. Muistaakseni mplayer +/- napit synkkaa
ääntä. SMPlayer ei asennettuna ja en voi tarkistaa onko
äänelle asetusta.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Kuva ja ääni epäsynkassa
« Vastaus #4 : 01.01.17 - klo:21.05 »
Oletko koettanut kierrättää äänen TV:stä vahvistimelle? Itse siirrän äänen HDMI:lla vahvistimelle ja sieltä TV:lle ja ei ongelmaa.


Kävi se mielessä, ja pitänee kokeilla joku päivä, vaikka vähän karsastankin tuollaisia äänen kierrättämisiä. Tämä minun äänisysteemi on musiikkia varten, joten äänenlaadulla on merkitystä. Ihmetyttää vaan se, että miksi esim. Youtubessa ei ole mitään epäsynkkaa. 

Lainaus
Muistaakseni mplayer +/- napit synkkaa ääntä. SMPlayer ei asennettuna ja en voi tarkistaa onko äänelle asetusta.

Kokeilin juuri, toimii hyvin. Hyvä vinkki, voi purkkakorjailla tilannetta, vaikka ei itse ongelmaa ratkaisekaan.