Kirjoittaja Aihe: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?  (Luettu 8379 kertaa)

Tim_o

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« : 26.11.16 - klo:12.06 »
Ubuntu 14.04 LTS on versioni.

Tilanne: grubbiin kertyy kuukausi kuukaudelta kerneleitä (on jo pitkä rivi).

Tavoite: saada turvallisesti ja mikäli mahdollista helposti kaikki vanhat kernelit pois niin että tietokoneelle jää vain kaksi uusinta kerneliä.

Olen tässä koettanut etsiä tietoa, mutta lähinnä hämmennyin enkä ole varma miten se pitäisi turvallisesti tehdä.

Eli annanko terminaaliin komennon sudo apt-get autoclean ? Vai purge-old-kernels ? (tuleeko tuohon jälkimmäiseen komentoon jotain muuta vielä?).

Mikä on "pahin skenaario" autocleanin tms. poistokomennon ajamisessa? Vai hoitaako se komento homman takuuvarmasti oikein?

Olen jo ottanut varoiksi taas kerran varmuuskopiot omista tiedostoistani.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #1 : 26.11.16 - klo:12.30 »
Eli annanko terminaaliin komennon sudo apt-get autoclean ? Vai purge-old-kernels ? (tuleeko tuohon jälkimmäiseen komentoon jotain muuta vielä?).
Tuo sudo apt-get autoclean siivoaa kyllä paketteja muttei asennettuja ohjelmia. Sen sijaan sudo apt-get autoremove poistaa "turhat" ohjelmat, mahdollisesti myös kernelit. Ei vaan taida aina toimia kernelien kanssa.

Komento purge-old-kernels poistaa vanhat kernelit jättäen kaksi uusinta. Sille voi antaa parametrina montako jätetään (esim. purge-old-kernels -keep 3, jättäisi kolme), jos oletusarvo ei kelpaa.
Olen jo ottanut varoiksi taas kerran varmuuskopiot omista tiedostoistani.
No hyvä, ei kun luuta heilumaan.

Tim_o

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #2 : 26.11.16 - klo:12.39 »
Komennon  purge-old-kernels eteen tulee varmaan se sudo?

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #3 : 26.11.16 - klo:13.11 »
Tästä voisit asentaa tämän Ubuntu Tweak-työkalun, jolla saa helposti poisteltua kernelit yms ja pidettyä koko järjestelmän puhtaana. Itse olen käyttänyt sitä sekä 14.04 että 16.04 distroissa onnistuneesti.

http://ubuntuhandbook.org/index.php/2014/07/ubuntu-tweak-updated-for-ubuntu-14-04/

eli ajat nuo 3 komentoa päätteellä (=kopioit yksitellen).

Ainakaan minulta ei autoremove- tai autoclean-komennot poistaneet kerneleitä!

« Viimeksi muokattu: 26.11.16 - klo:13.13 kirjoittanut kx »
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

Tim_o

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #4 : 26.11.16 - klo:13.44 »
Hämmentävältä kyllä tämä Ubuntu tuntuu etenkin jos pitäisi tehdä hiemankin eksoottisempia tai hankalamman oloisia ylläpitotöitä. Kyllähän tämä 14.04 LTS on päivittäisessä normikäytössäni (= netin käyttöä, sähköpostittelua ja toimistosovelluksia, joskus jotain pientä kuvien kanssa) helppo ja ihan kiva. Unityyn olen tottunut vuosien varrella.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #5 : 26.11.16 - klo:16.24 »
Hämmentävältä kyllä tämä Ubuntu tuntuu etenkin jos pitäisi tehdä hiemankin eksoottisempia tai hankalamman oloisia ylläpitotöitä.

Eksoottisemmat ylläpitotyöt tehdään Linux-jakeluissa lähes aina komentorivillä. (Open)SuSE on ainoa jakelu, joka on pyrkinyt tarjoamaan laajempia graafisia konfigurointityökaluja. Debianin ohjesivut ja Archin Wiki ovat hyviä lähteitä, ja yleensä ohjeita löytyy googlaamalla.

Ylimääräisten kernelien poiston on tarkoitus toimia automaattisesti, mutta suljettujen ajurien asennukset saattavat sotkea logiikkaa.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #6 : 26.11.16 - klo:18.44 »
Ylimääräisten kernelien poiston on tarkoitus toimia automaattisesti, mutta suljettujen ajurien asennukset saattavat sotkea logiikkaa.
Hassu juttu, mutta mulla autoremove toimii läppärillä ja pöytäkoneella, joissa molemmissa nvidian suljettu ajuri. Sen sijaan serverillä, jossa ubuntun serveriversio ilman graafista käyttöliittymää,  se ei toimi. Koneen näytönohjain on joku iänikuinen S3 kortti.

Vertasin jopa apt:n asetuksia pöytäkoneeseen ja olivat samalla tavalla? ???

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #7 : 26.11.16 - klo:18.54 »
Ylimääräisten kernelien poiston on tarkoitus toimia automaattisesti, mutta suljettujen ajurien asennukset saattavat sotkea logiikkaa.
Hassu juttu, mutta mulla autoremove toimii läppärillä ja pöytäkoneella, joissa molemmissa nvidian suljettu ajuri. Sen sijaan serverillä, jossa ubuntun serveriversio ilman graafista käyttöliittymää,  se ei toimi. Koneen näytönohjain on joku iänikuinen S3 kortti.

Vertasin jopa apt:n asetuksia pöytäkoneeseen ja olivat samalla tavalla? ???

Mikä Ubuntu-versio serverissä on? apt-get autoremove alkoi poistamaan kerneleitä muistaakseni vasta Ubuntu 13.10 lähtien, eli jos on 12.04 niin ei toimi vielä.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #8 : 26.11.16 - klo:19.00 »
Hämmentävältä kyllä tämä Ubuntu tuntuu etenkin jos pitäisi tehdä hiemankin eksoottisempia tai hankalamman oloisia ylläpitotöitä.

Eksoottisemmat ylläpitotyöt tehdään Linux-jakeluissa lähes aina komentorivillä. (Open)SuSE on ainoa jakelu, joka on pyrkinyt tarjoamaan laajempia graafisia konfigurointityökaluja.
Mageia ja sen MageiaControlCenter on ainakin hyvin lähellä Susen Yastia. Ensimmäinen Linuxini olikin Mandriva, enkä käyttänyt kuin kerran kerran komentoriviä yli 1/2 vuoden päivittäisen käytön aikana.Susessa taas olen käyttänyt päätettä ja vähän tuntuu ettei kannattais "sekakäyttää" usein tullut nimittäin päivityksissä jälkeenpäin ongelmia. Kun on päivittänyt zypperillä niin järjestälmä on silti yrittänyt ehdottaa päivityksiä ja lopulta ei mikään ole toiminut. Mageiassa urpmi on toiminut hyvin.
  Mutta noissa asioissa kukin hoitaa hommat tyylillään, itse suosin Synaptic:ia muutenkin päivittämisestä pakettien asentamiseen ja mihin se nyt taipuukin ja kikkailen mahdollisimman vähän päätteen kautta. Käyttöliittymä on kuitenkin graafinen ja mielummin käytän myös mahdollisimman paljon graafisia systeemejä  :)
Synaptic onkin mukava myös päätteeseen tottuneelle käyttäjälle, kun se ei piilota mitä tapahtuu. Monia komentoja ja vipuja tulikin opittua aikoinaan sitä käyttämällä ja seuraamalla mitä se teki.
« Viimeksi muokattu: 26.11.16 - klo:19.05 kirjoittanut welmar »

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #9 : 26.11.16 - klo:19.13 »
Joo, Synaptic on sitä tai tätä. Ongelma vaan on se, ettei tavallinen netinkäyttäjä ole tottunut edes menemään terminaaliin tai päätteeseen. Silloin on turha neuvoa muuta kuin ihan alkuaskeleita. Itse olen todella kiitollinen niistä alkuneuvoista, mitä foorumilta sain.. Mutta rohkeasti vaan päätteen kimppuun: Se yleensä ehdottaa vain fiksuja toimenpiteitä. Mitään lopullista ei tapahdu! :)
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #10 : 26.11.16 - klo:19.20 »
Joo, mutta kun eihän "kaikki" ole koskaan käyttänyt Synapticiä, saati ollut edes sitä lähellä.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #11 : 26.11.16 - klo:19.35 »
Ylimääräisten kernelien poiston on tarkoitus toimia automaattisesti, mutta suljettujen ajurien asennukset saattavat sotkea logiikkaa.
Hassu juttu, mutta mulla autoremove toimii läppärillä ja pöytäkoneella, joissa molemmissa nvidian suljettu ajuri. Sen sijaan serverillä, jossa ubuntun serveriversio ilman graafista käyttöliittymää,  se ei toimi. Koneen näytönohjain on joku iänikuinen S3 kortti.

Vertasin jopa apt:n asetuksia pöytäkoneeseen ja olivat samalla tavalla? ???

Ensin voisi selvittää, merkkaantuvatko kernelit manuaalisesti asennetuiksi:

Koodia: [Valitse]
apt-mark showmanual | grep linux-image
Jos niin käy, seuraavaksi pitäisi päätellä, mikä siihen on syynä. Ubuntu 16.04:ssä on käsittääkseni korjattu update-manageria tältä osin. Jos teet päivitykset sen sijaan apt-get dist-upgradella, vika on jossain muualla.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #12 : 27.11.16 - klo:12.25 »
No  dist-upgradella joo. Mutta manuaaliasennus on tosiaan päällä :o

On varmaan tullut joskus sorkittua jotakin eli ns. tekovika :D

Kääntelin asennuspyykelit A-asentoon.

Mikä Ubuntu-versio serverissä on? apt-get autoremove alkoi poistamaan kerneleitä muistaakseni vasta Ubuntu 13.10 lähtien, eli jos on 12.04 niin ei toimi vielä.
16.04 on kaikissa. En oo vielä päivittänyt uusimpaan, kun tapana on ollut aina julkaisun jälkeen vuotella hetki tomun laskeutumista.

Tim_o

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #13 : 27.11.16 - klo:12.52 »
Hämmentävältä kyllä tämä Ubuntu tuntuu etenkin jos pitäisi tehdä hiemankin eksoottisempia tai hankalamman oloisia ylläpitotöitä.

Eksoottisemmat ylläpitotyöt tehdään Linux-jakeluissa lähes aina komentorivillä. (Open)SuSE on ainoa jakelu, joka on pyrkinyt tarjoamaan laajempia graafisia konfigurointityökaluja. Debianin ohjesivut ja Archin Wiki ovat hyviä lähteitä, ja yleensä ohjeita löytyy googlaamalla.

Ylimääräisten kernelien poiston on tarkoitus toimia automaattisesti, mutta suljettujen ajurien asennukset saattavat sotkea logiikkaa.

No sepä se tässä hämmäntävää oli, kun koetin Googlen avulla etsiä vastauksia ja löytyi ask.ubuntu -sivu, missä oli erilaisia neuvoja/ohjeita kernelien poistoon ja sitten niille ohjeille oli vastaväitteitä ja kritiikkiä, niin menee pää pyörälle, että ketä uskoa.

Käsittääkseni minulla ei ole käytössä näytönohjaimelle ainakaan mitään suljettua ajuria.

openSUSEa olen menneinä vuosina käyttänytkin, mutta se vaikutti jotensakin bugiselta, esim. ohjelmistojen päivitysohjelma kaatuili kesken päivityksiä. Nämä Ubuntut, joita olen käytellyt pöytäkoneellani ovat olleet varsin vakaita, kovin harvoin  mikään  sovellus on kaatunut tai jumittanut. Ja ohjelmapäivitykset ovat hoituneet helposti, Ubuntu tarkistaa päivittäin onko korjauspäivityksiä ja sitten vaan klikkaan asennuksen käyntiin, eikä päivitystoiminto ole kaatunut kertaakaan.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #14 : 27.11.16 - klo:13.19 »
No sepä se tässä hämmäntävää oli, kun koetin Googlen avulla etsiä vastauksia ja löytyi ask.ubuntu -sivu, missä oli erilaisia neuvoja/ohjeita kernelien poistoon ja sitten niille ohjeille oli vastaväitteitä ja kritiikkiä, niin menee pää pyörälle, että ketä uskoa.

Suositeltavin vaihtoehto olisi selvittää ja ratkaista juurisyy, jonka vuoksi automaattinen poisto ei toimi. Käytännössä ongelman selvittäminen voi kuitenkin olla aika hankalaa, jolloin purge-old-kernels tai muut esitetyt poistomenetelmät ovat ihan päteviä vaihtoehtoja.

Kokeilitko nyt komentoa:

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremove
Se ei siis ehdottanut linux-image-pakettien poistoja? Mitä apt-mark listaa sinulla:

Koodia: [Valitse]
apt-mark showmanual | grep linux-image

Käsittääkseni minulla ei ole käytössä näytönohjaimelle ainakaan mitään suljettua ajuria.

Onko muita dkms:n avulla asennettuja moduuleja:

Koodia: [Valitse]
ls /lib/modules/*/updates/dkms

openSUSEa olen menneinä vuosina käyttänytkin, mutta se vaikutti jotensakin bugiselta, esim. ohjelmistojen päivitysohjelma kaatuili kesken päivityksiä. Nämä Ubuntut, joita olen käytellyt pöytäkoneellani ovat olleet varsin vakaita, kovin harvoin  mikään  sovellus on kaatunut tai jumittanut. Ja ohjelmapäivitykset ovat hoituneet helposti, Ubuntu tarkistaa päivittäin onko korjauspäivityksiä ja sitten vaan klikkaan asennuksen käyntiin, eikä päivitystoiminto ole kaatunut kertaakaan.

Niin, bugeja on kaikissa jakeluissa, enkä mitenkään erityisesti suosittele OpenSUSEa. Totesin vain, että YaST on pisimmälle viety graafinen konfigurointityökalu, joka Linux-jakeluihin on kehitetty. Monesti asiat hoituvat varsin helposti myös komentoriviltä ja asetustiedostoja editoimalla. Nykyisin ei tavallisessa työpöytäkäytössä tarvitse tehdä kumpaakaan ellei vastaan tule joku erityinen ongelma.

Tim_o

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #15 : 27.11.16 - klo:13.40 »
Käynnistin äsken Terminaalin ja annoin oheisia komentoja ja ilmenikin, että systeemini ei edes sisällä komentoja purge-old-kernels eikä vissiin sitä autoremoveakaan, kun tuollaista tulostuu:

Koodia: [Valitse]
timo@timo-HPE-553s:~$ man auroremove
Manuaalisivua auroremove ei ole
timo@timo-HPE-553s:~$ man
Minkä opastesivun haluat?
timo@timo-HPE-553s:~$ purge-old-kernels
"purge-old-kernels" ei ole tällä hetkellä asennettuna. Voit asentaa sen kirjoittamalla:
sudo apt-get install bikeshed

Koska olen lisäksi hukannut Ubuntun asentamis-DVD:n niin en vielä uskalla ajaa komentoja autoremove tai purge-old-kernels, vaan haluaisin ensin polttaa DVD:lle asennuslevyn varmuuden vuoksi, jos jotain menee systeemissä solmuun.

Komento apt-mark showmanual | grep linux-image listasi kaikki systeemistä löytyvät kernelit, joita on ihan 14.04 LTS:n ekasta 3.13.0-24 kernelistä uusimpaan 101 asti noin parin vuoden ajalta.

Ja komennon ls /lib/modules/*/updates/dkms ajaminen tulosti tämän:

Koodia: [Valitse]
timo@timo-HPE-553s:~$ ls /lib/modules/*/updates/dkms
ls: tiedostoa /lib/modules/*/updates/dkms ei voi käsitellä: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
« Viimeksi muokattu: 27.11.16 - klo:13.43 kirjoittanut Tim_o »

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #16 : 27.11.16 - klo:14.59 »
Asenna se kernelien poisto-ohjelma:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install bikeshed(kuten se yrittää vihjailla)

Sen sijaan autoremove kuuluu apt-get ohjelmaan, joka sinulla ihan varmasti on kun käytät ubuntua.
Sen man sivun saat:
Koodia: [Valitse]
man apt-getja sieltä löytyy jorinaa mm. autoremove komennosta.
« Viimeksi muokattu: 27.11.16 - klo:15.01 kirjoittanut retu »

Tim_o

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #17 : 27.11.16 - klo:15.08 »
Niin aionkin asentaa kyseisen bikeshedin, sillä taitaa juurikin tämä purge-old-kernels olla kätevin keino tässä asiassa.

Okei, siksipä ei se autoremove siis löytynyt tuolla tavalla kun sitä hain, hyvä tietää.

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #18 : 27.11.16 - klo:15.22 »
Ja vielä kannattaa terminaaliin kirjoittaa autoremove eikä auroremove. ;)
« Viimeksi muokattu: 27.11.16 - klo:15.28 kirjoittanut kx »
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

Tim_o

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: Kernelien poisto & siivous, neuvoa kaivataan?
« Vastaus #19 : 27.11.16 - klo:15.29 »
Katos pahusta, oli iskenyt painovirhepaholainen terminaalissa kirjoittaessani. No olen joskus vähän sanasokea.