Hämmentävältä kyllä tämä Ubuntu tuntuu etenkin jos pitäisi tehdä hiemankin eksoottisempia tai hankalamman oloisia ylläpitotöitä.
Eksoottisemmat ylläpitotyöt tehdään Linux-jakeluissa lähes aina komentorivillä. (Open)SuSE on ainoa jakelu, joka on pyrkinyt tarjoamaan laajempia graafisia konfigurointityökaluja. Debianin ohjesivut ja Archin Wiki ovat hyviä lähteitä, ja yleensä ohjeita löytyy googlaamalla.
Ylimääräisten kernelien poiston on tarkoitus toimia automaattisesti, mutta suljettujen ajurien asennukset saattavat sotkea logiikkaa.
No sepä se tässä hämmäntävää oli, kun koetin Googlen avulla etsiä vastauksia ja löytyi ask.ubuntu -sivu, missä oli erilaisia neuvoja/ohjeita kernelien poistoon ja sitten niille ohjeille oli vastaväitteitä ja kritiikkiä, niin menee pää pyörälle, että ketä uskoa.
Käsittääkseni minulla ei ole käytössä näytönohjaimelle ainakaan mitään suljettua ajuria.
openSUSEa olen menneinä vuosina käyttänytkin, mutta se vaikutti jotensakin bugiselta, esim. ohjelmistojen päivitysohjelma kaatuili kesken päivityksiä. Nämä Ubuntut, joita olen käytellyt pöytäkoneellani ovat olleet varsin vakaita, kovin harvoin mikään sovellus on kaatunut tai jumittanut. Ja ohjelmapäivitykset ovat hoituneet helposti, Ubuntu tarkistaa päivittäin onko korjauspäivityksiä ja sitten vaan klikkaan asennuksen käyntiin, eikä päivitystoiminto ole kaatunut kertaakaan.