Kirjoittaja Aihe: Päätteessä tehtävät komennot eivät tunnista usb-levyn nimeä (RATKAISTU)  (Luettu 2449 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Minulla on kaksi My Passport usb-levyä. Annoin toiselle uuden nimen My Passport-acerKotibk. LuckyBackup ohjelma teki virheitä varmuuskopioinnissa ja olen keskustellut mailissa Loukas Avgerioun kanssa ongelmasta. Siinä yhteydessä kävi ilmi, kun annoin hänen minulle lähettämän komennon:
#
ls -ld /media/jotaarkka/My Passport-acerKotibk/BK-Koti-Acer-perus/Documents/Yksityinen/
#
Pääte antoi vastauksen:
#
 ls -ld /media/jotaarkka/My Passport-acerKotibk/BK-Koti-Acer-perus/Documents/Yksityinen/
ls: tiedostoa '/media/jotaarkka/My' ei voi käsitellä: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
ls: tiedostoa 'Passport-acerKotibk/BK-Koti-Acer-perus/Documents/Yksityinen/' ei voi käsitellä: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
#

Sen jälkeen koitin antaa yksinkertaisempia komentoja, mutta aina sama vastaus. Laitoin toisen My Passport levyn ja jälleen sama tulos. En pysty siirtymään päätteeltä My Passport levyyn. Nautilus tunnistaa levyn, levyt ohjelma tunnistaa sen ja samoin gparted. Onko tämä Ubuntun ongelma (16.04 LTS)? Sitten minulle selvisi, että se vaatii My jälkeen vasemmalta oikealle laskevan kenoviivan. Minun olisi siis LuckyBackup ohjelmassa pitänyt laittaa kenoviiva kohteen polkuun, jossa kuitenkin muuten käytettiin normaaleja nimiä. Yritin katsoa My Passport levyn ominaisuuksia, mutta niissäkään ei näkynyt päätteessä tarvittavaa kenoviivaa. Koskeekohan ongelma muitakin ohjelmia kuin vain LuyckyBackupia? Jos pääte olisi huomauttanut kenoviivasta tai jo levyn ominaisuuksissa nautiluksessa oli ollut se kenoviiva, ei aikaa olisi kulunut niin tuhottoman paljon. Lähetän nyt Avengerioulle selityksen, miksi LB ei toiminut oikein.
« Viimeksi muokattu: 27.11.16 - klo:14.17 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
En pysty siirtymään päätteeltä My Passport levyyn. Nautilus tunnistaa levyn, levyt ohjelma tunnistaa sen ja samoin gparted. Onko tämä Ubuntun ongelma (16.04 LTS)? Sitten minulle selvisi, että se vaatii My jälkeen vasemmalta oikealle laskevan kenoviivan. Minun olisi siis LuckyBackup ohjelmassa pitänyt laittaa kenoviiva kohteen polkuun, jossa kuitenkin muuten käytettiin normaaleja nimiä. Yritin katsoa My Passport levyn ominaisuuksia, mutta niissäkään ei näkynyt päätteessä tarvittavaa kenoviivaa. Koskeekohan ongelma muitakin ohjelmia kuin vain LuyckyBackupia? Jos pääte olisi huomauttanut kenoviivasta tai jo levyn ominaisuuksissa nautiluksessa oli ollut se kenoviiva, ei aikaa olisi kulunut niin tuhottoman paljon. Lähetän nyt Avengerioulle selityksen, miksi LB ei toiminut oikein.

Komentorivillä välilyönnit ja tietyt erikoismerkit pitää suojata joko laittamalla koko nimi lainausmerkkeihin tai käyttämällä kenoviivaa merkin edessä. Tämä tapahtuu automaattisesti, kun käytät tabulaattoritäydennystä. Lähes kaikissa käyttöjärjestelmissä ja komentotulkeissa on samat käytännöt (myös Windowsissa, mutta siellä säännöt ovat hieman erilaiset).

Graafisissa ohjelmissa välilyöntien suojaaminen ei yleensä ole tarkoituksenmukaista. Ohjelman pitäisi tulkita polku sellaisenaan erikoismerkkien kera, ellei käytössä ole jotain ohjelman omaa syntaksia, joka on dokumentoitu ohjeissa.
« Viimeksi muokattu: 27.11.16 - klo:13.32 kirjoittanut nm »

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Johonkin hankalampaan polkuun pääsee nopeasti, kun raahaa kansion terminaaliin ja kirjoittaa eteen cd tai sitten tiedostohallinnasta oikealla hiirellä "Open in terminal". En tosin ole varma onko Ubuntun tiedostonhallinnassa kyseistä vaihtoehtoa. Mahdollisesti ei.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Tabulaattoria käyttämällä sain selville ongelman, kun muistin ne kenoviivat. LuckyBackup käyttää rsync ohjelmaa. Ilmeisesti vika oli siinä, että se ei lisännyt kenoviivoja nimiin. Silti tällaisille tietämättömille, kuten minä, olisi hienoa jos tiedostohallinnassa löytyisi pääte nimi ominaisuuksista. En muuten löytänyt enää tiedostohallinnasta avaa pääte tässä. En myöskään tiennyt, että kansion voi raahata päätteeseen. Ja kun koitin tabulaattoria pitkään komentoon, ei kenoviivoja ilmestynyt.



Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Silti tällaisille tietämättömille, kuten minä, olisi hienoa jos tiedostohallinnassa löytyisi pääte nimi ominaisuuksista.
En nyt oikein ymmärtänyt.

En muuten löytänyt enää tiedostohallinnasta avaa pääte tässä.
Juu, sitä ei ole Nautiluksessa (Gnomen ja Unityn (Ubuntun) tiedostonhallinta) vakiona. Muistaakseni jollain lisäskriptillä sen saa.

Ja kun koitin tabulaattoria pitkään komentoon, ei kenoviivoja ilmestynyt.
Koska syntaksi oli jo valmiiksi väärin, niin täydennys ei osannut arvata mitä tarkoitit. Esimerkiksi polkuihin se osaa lisätä seuraavan hakemiston tai tiedoston nimen, kun siihen on kirjoitettu tarpeeksi monta ensimmäistä kirjainta. Tarpeeksi monta tarkoittaa tässä siis sitä, ettei ole muita samoilla kirjaimilla alkavia tiedostoja tai hakemistoja siellä, minne siihen mennessä kirjoitettu polku osoittaa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Tabulaattoria käyttämällä sain selville ongelman, kun muistin ne kenoviivat. LuckyBackup käyttää rsync ohjelmaa. Ilmeisesti vika oli siinä, että se ei lisännyt kenoviivoja nimiin. Silti tällaisille tietämättömille, kuten minä, olisi hienoa jos tiedostohallinnassa löytyisi pääte nimi ominaisuuksista. En muuten löytänyt enää tiedostohallinnasta avaa pääte tässä. En myöskään tiennyt, että kansion voi raahata päätteeseen. Ja kun koitin tabulaattoria pitkään komentoon, ei kenoviivoja ilmestynyt.

Päätteen saa hiiren oikealla napilla. Nyt on jotain päivittynyt - valinta näkyy nyt molemmissa näkymissä. Ennen ei näkynyt lista näkymässä. Nyt saan jo päätteeseen välilehtiäkin. Asetuksissa piti valita yksi täppä.