Kirjoittaja Aihe: Linux uusiin läppäreihin -ketju.  (Luettu 7016 kertaa)

TuxNetti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Linux uusiin läppäreihin -ketju.
« : 12.11.16 - klo:09.57 »
Tehdäänkö ketju ihmisten kokemuksista, miten vaihtoehtokäyttikset ovat uuteen läppäriin taipuneet? Tällöin läppärin ostoa harkitsevat kanssaihmiset tietävät vertaiskokemuksena, uskaltaako kyseistä konetta ostaa.

Tähän ketjuun voisi uuden läppärin hankkineet kirjoittaa ainakin esimerkiksi:
-Minkä läppärin osti + linkki mistä läppäriä saa. Saako Suomesta?
-Saako UEFI tai SecureBoot kytkettyä pois päältä?
-Onnistuiko asennus? Mikä distro/käyttis. (Myös kokemukset muista vaihtoehtokäyttiksistä kuten bsd kelpaa)
-Toimiko kaikki lisälaitteet, kuten Wlan?
-Oliko asennus kuinka ison säätämisen takia?
-Onko pakotettu suljettuihin ajureihin, vai onko avointen käyttö mahdollista?

Suomesta on erittäin hankala saada läppäriä Linuxilla tai muulla vaihtoehtokäyttiksellä. Windows-läppärin osto taas on aina arpapeliä. Onnistuuko käyttiksen asennus? Toimiiko kaikki ominaisuudet, kuten wlan? Paljonko vaatii "säätämistä"? Onko pakotettuna suljettuihin ajureihin? Yms. Yms.

Netistä löytyy listoja esim. ubuntun tukemista läppäreistä, valitettavasti listan koneet ovat yleensä vanhoja malleja. Niitä ei enään myydä uutena ainakaan suomalaisissa kaupoissa tai jos myydään, ei hinta ole enään kilpailukykyinen.

Kaikki (kuten minä) eivät myöskään käytettyä läppäriä huoli. Itsellä syynä käytettyjen syrjimiselle on akkujen käyttöikä. Toisaalta tämän ketjun historia kävisi apuna myös käytettyjä etsiville.

Itse en ole uskaltanut läppäriä kyseisten epävarmuustekijöiden vuoksi hankkia. Vakaumus kieltää Win10 ja googlen käyttisten käytön. Jos käyttiksen vaihto ei onnistukkaan jäisi tämä uusi ja kallis läppäri käyttökelvottomaksi verkon painoksi. Olen kerran yhden läppärin verkonpainoksi ostanut, toiseen verkonpainoon en enään rahojani halua tuhlata.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Linux uusiin läppäreihin -ketju.
« Vastaus #1 : 12.11.16 - klo:11.55 »
Läppäreistä on vähän hankala tehdä suoria kokemuksia. Monella valmistajlla saman mallinumeron läppäriä myydään monella eri kokoonpanolla.

Eiköhän Linux melkeinpä kaikkkiin läppäreihin asennu. Helpompi varmaan tehdä lista läppäreistä, joita  kannattaa vältellä.

TuxNetti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Linux uusiin läppäreihin -ketju.
« Vastaus #2 : 12.11.16 - klo:13.58 »
Läppäreistä on vähän hankala tehdä suoria kokemuksia. Monella valmistajlla saman mallinumeron läppäriä myydään monella eri kokoonpanolla.

Tämän vuoksi ehdotinkin linkkiä siihen, mistä kone on ostettu. Samasta kaupasta saman linkin takaa ostettujen koneiden nyt luulisi olevan suht identtisiä? Minulla on ollut kolme läppäriä. Ainoastaan siihen joka tuli uutenakin linuxilla, olen saanut linuxin "sukkana sisään". Toisen ikänsä vuoksi eläkkeelle päässyt Pentium4 läppäri on hyvinkin nirso siitä, mikä jakelu suostuu edes boottaamaan. Sitten tämä uusin tuttavuus oli aivan toivoton tapaus. Samalla olen kauppojen koneiden malleja googletellut ja löytänyt kauhutarinoita siitä kuinka rauta ei ole yhteensopivaa, miksi haluaisin ostaa jotain jonka kanssa vain menetän rahani ja hermoni?

Ja juhisi:
Lainaus
Ihmisten kannattaisi myös oikeasti kelata, että minkälaisen koneen todella tarvitsee, mihin tarkoitukseen jne...

Tämän ketjun tarkoitus ei ole kiistellä pöytäkoneen ylivertaisuudesta. Se nyt on tunnettu fakta, että kiinteänä asennuksena itse kasattu pöytäkone on täydellinen. Olen tähän asti käyttänyt vain itse kasattuja koneita ja välttänyt markettikoneita kuin ruttoa. Mutta voisitko kertoa, miten tätä full-atx serverikoppaa nestejäähdytyksineen ja 2x24" näyttöjä raahaisin jatkuvasti paikasta toiseen? Nykyisessä elämäntilanteessani tarvitsen vähän helpommin liikuteltavaa kalustoa, lähinnä läppäriä. En usko olevani ainut vastaavanlaisessa elämäntilanteessa. Suomessa luultavasti on useampikin, joka tarvitsee helposti liikuteltavaa kalustoa vaikka olisi kuinka nörtti. Tämän ketjun tarkoituksena oli keskustella läppäreistä, ei pöytäkoneista. Jätetäänkö siis pöytäkonevouhotus tästä aiheesta pois, niin kauan kun niistä ei läppäreiksi ole.

Toki jos joku keksii läppärille muunkin kuin "markettivaihtoehdon" esim. keinon kasata itse niin saa toki ilmoittaa. Ilman käyttistä olevia läppäreitäkin olen etsiskellyt ja suomesta ainoastaan yksi tuli viime vuonna vastaan. Tässä nyt ei kuitenkaan ihan hinta, komponentin ja käyttötarkoitus osuneet yhteen.  2k€ lähtöhintalappu vuonna 2015 oli liikaa koneelle jossa PentiumD prossu ja joka olisi tukenut rammia ainoastaan 2gigaan asti. Rammia tuohon lähtöhintaan ei olisi kuulunut lainkaan, kuten ei kovalevyäkään vaan olisi pitänyt ostaa erikseen. Vaikka kone täytti Mil-speksit, luvattiin vedenpitävyyttä 50m asti, pudotuskestävyyttä yli 2metristä tai EMP-pullsin kestävyyttä. Katsoin kyseisten ominaisuuksien olevan minulle tarpeettomia, painoikin melkein 10kiloa.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Linux uusiin läppäreihin -ketju.
« Vastaus #3 : 12.11.16 - klo:14.37 »
Toki jos joku keksii läppärille muunkin kuin "markettivaihtoehdon" esim. keinon kasata itse niin saa toki ilmoittaa. Ilman käyttistä olevia läppäreitäkin olen etsiskellyt ja suomesta ainoastaan yksi tuli viime vuonna vastaan. Tässä nyt ei kuitenkaan ihan hinta, komponentin ja käyttötarkoitus osuneet yhteen.  2k€ lähtöhintalappu vuonna 2015 oli liikaa koneelle jossa PentiumD prossu ja joka olisi tukenut rammia ainoastaan 2gigaan asti. Rammia tuohon lähtöhintaan ei olisi kuulunut lainkaan, kuten ei kovalevyäkään vaan olisi pitänyt ostaa erikseen. Vaikka kone täytti Mil-speksit, luvattiin vedenpitävyyttä 50m asti, pudotuskestävyyttä yli 2metristä tai EMP-pullsin kestävyyttä. Katsoin kyseisten ominaisuuksien olevan minulle tarpeettomia, painoikin melkein 10kiloa.

Ei se ainakaan uusi kone ollut, jos oli Pentium D suorittimena (hävyttömän hitaita (ja kuumia) muuten, onko noista edes läppäriversioita?). Ilman käyttöjärjestelmää Suomessa ei taideta myydä kuin lähinnä käytettyjä kannettavia. Toki nuo käytetyt yrityskannettavat ovat kestäviä ja koska ne ovat sisäänajettuja, niin jotkut viatkin ovat karsiutuneet pois. Ainakin Taitonetti myi noita myös ilman käyttöjärjestelmää (nyt ei näytä olevan suoraan vaihtoehtona, en tiedä syytä). Toinen paikka, jossa niitä myydään, mutta ei ilman käyttöjärjestelmää on laptops.fi. Muitakin varmaan on. Vanhemmista koneista on myös helpompi löytää käyttökokemuksia ja Thinkpadeistä on aika paljon kerrottu Thinkwikissä.

Tällaisten ketjujen suurin ongelma taitaa olla se, ettei tälläkään ole kovin montaa käyttäjää, jotka olisivat äskettäin hankkineet kannettavan ja asentaneet siihen Linuxin. Oma koneeni on jo yli kaksi vuotta vanha Dell XPS 13 (9333, Developer Edition, tosin i5-prossulla, Intelin Wlan), joka myytiin uutena Ubuntulla (Suomesta ostettu). Toimii hyvin, mutta tätä nimenomaista mallia ei kyllä enää myydä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Linux uusiin läppäreihin -ketju.
« Vastaus #4 : 12.11.16 - klo:16.49 »
No esimerkiksi HP 255 G3 läppärissä toimii nyt sekä Mint 18 että Ubuntu 16. Asensin ne suoraan Win 8:n päälle. Läppäri taisi maksaa yli vuosi sitten noin 300 euroa. Ainoa "ongelma" oli saada käynnistymään USB ekana, mutta se onnistui kokeilemalla. Lankanetti ilmeisesti kannattaa olla päällä asennuksen aikana. Wifi-hiukan nikotteli aluksi.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Linux uusiin läppäreihin -ketju.
« Vastaus #5 : 12.11.16 - klo:21.15 »
No esimerkiksi HP 255 G3 läppärissä toimii nyt sekä Mint 18 että Ubuntu 16. Asensin ne suoraan Win 8:n päälle. Läppäri taisi maksaa yli vuosi sitten noin 300 euroa. Ainoa "ongelma" oli saada käynnistymään USB ekana, mutta se onnistui kokeilemalla. Lankanetti ilmeisesti kannattaa olla päällä asennuksen aikana. Wifi-hiukan nikotteli aluksi.

Tuostakin on monta eri variaatiota. Näköjään myös valmiiksi Ubuntuversiona jossain päin ollut saatavissa.

http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docLocale=en_US&docId=emr_na-c04314444

yaquya

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Linux uusiin läppäreihin -ketju.
« Vastaus #6 : 26.12.16 - klo:08.43 »
Laitetaas tänne nyt, tuli hommattua uusi kone ns. peruskäyttöön eli netti + videot + toimisto-ohjelmat + kevyt kuvanmuokkaus

Lenovo E31-70
13,3"
Intel i3-5005U
Intel HD5500
8GB RAM
128GB SSD
Hinta verkkokaupassa oli 449, nyt ilmeisesti 499

Windows 10 jyrätty suoraan pois, tilalle Ubuntu 16.04.1 LTS. Asennus helppo ja ehdotti itse SecureBootin poistoa käytöstä.

Kaikki toimii suorilta, ainoastaan valmiustilasta palatessa ei näyttänyt enää WLAN -verkkoja vaikka netti toimikin. Niin no sormenjälkilukija ei "tietenkään" toimi. Tällä komennolla saa taas verkot näkymään network managerissa:

Koodia: [Valitse]
sudo systemctl restart network-manager.service
Kone on mukava kantaa mukana, akku kestää 4-5 tuntia ja ei nikottele eikä hidastele.

Suosittelen jos haluaa tällaista kevyttä matkakonetta eikä tarvitse paljoa kovalevytilaa.

Edit. Debian taipuu vielä paremmin, valmiustilakaan ei vaadi säätöä. Tällä mennään.
« Viimeksi muokattu: 29.12.16 - klo:07.02 kirjoittanut yaquya »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Linux uusiin läppäreihin -ketju.
« Vastaus #7 : 26.12.16 - klo:11.45 »
Oma tuore tapaus.

-Minkä läppärin osti + linkki mistä läppäriä saa. Saako Suomesta?

Asus Zenbook UX390U, saa Suomesta. Superkevyt (reilusti alle kilon), mikä tietysti kostautuu liitäntöjen määrässä: vain virta- ja kuulokeliitännät. USB:n saa virtaliittimeen tulevalla killuttimella.

Lainaus
-Saako UEFI tai SecureBoot kytkettyä pois päältä?

BIOS-asetukset ovat vähän sekavat. Legacy bootia ei ole, mutta SecureBootin saa pois päältä. Kuten niin tavallista nykykoneissa, jollei kone lähde buuttaamaan Linux-tikkua, kone valittaa ”Windows-asennuksesi” olevan rikki ja yrittää korjata sen. Se vain on vähän vaikeaa, kun ensi töikseen on jyrännyt Wintendo-asemat pois 8)

Lainaus
-Onnistuiko asennus? Mikä distro/käyttis. (Myös kokemukset muista vaihtoehtokäyttiksistä kuten bsd kelpaa)

Debian-tikkua kone ei käynnistysvaiheessa suostunut löytämään. *buntu-tikut (MInt mukaan lukien) toimivat ongelmitta, samoin openSUSE-. Asensin lopulta Mintin, koska openSUSE-tikku ei löytänyt koneen WLAN-korttia eikä koneessa ole lankaverkkoliitäntää.

Lainaus
-Toimiko kaikki lisälaitteet, kuten Wlan?

*buntussa ongelmitta jo asennusvaiheessa. Muissa (kokeiltuina openSUSE ja Debian) mahdollisesti vasta, kun on ensin päivittänyt käyttiksen – mikä taas on vaikeaa, koska kone ei pääse verkkoon kuin WLANin kautta. Voi siis hyvin käydä niin, että ajuri on ensin tunnistettava ja asennettava käsin tikulta.

Lainaus
-Oliko asennus kuinka ison säätämisen takia?
-Onko pakotettu suljettuihin ajureihin, vai onko avointen käyttö mahdollista?

Kunhan asennuksen saa alkuun niin, että verkkoonkin pääsee (mikä siis *buntussa oli oletusarvo), vaikeuksia ei ole. Näytönohjainkin on Intel eli avoin ajuri löytyy.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Linux uusiin läppäreihin -ketju.
« Vastaus #8 : 11.01.17 - klo:21.07 »
Delliltä tulossa Ubuntu läppäri, joka on 100$ halvempi, kuin windowsilla varustettu vastineensa. Ilmeisesti rautakin on täysin sama molemmissa. Ei tosin Suomen Dellin sivuilla ole mitään mainintaa Ubuntusta.

http://www.dell.com/fi/yritykset/p/precision-15-3520-laptop/pd

http://www.omgubuntu.co.uk/2017/01/dell-precision-3520-ubuntu-laptop